چهارشنبه، آذر ۱۹، ۱۳۹۳

آتشکده «کرکوی» در حال نابودی:رها‌شده توسط میراث فرهنگی،حمله شده توسط «جویندگان گنج»





آتشکده باستانی کرکوی در 30 کیلومتری زابل که به علت عدم توجه مقامات محلی در حال نابودی است

آتشکده ای باستانی در نزدیکی شهر زابل به دلیل عدم محافظت و تخریب مداوم توسط "جویندگان گنج"در حال نابودی است.
همواره بسیاری از کنشگران حوزه گردشگری و باستان شناسی ایران از بی توجهی به آثار باستانی ایران به خصوص آثار پیش از اسلام شکوه میکنند.
اما گاهی این شرایط در برخی نقاط ایران که از جهانگرد و ایرانگرد کمتری برخودار است، بغرنج تر نیز میشود.
اکنون بسیاری کنشگران استان سیستان و بلوچستان از وضعیت بد و در حال تخریب بسیاری از آثار باستانی چند هزار ساله این استان گله مندند و عنوان میکنند سازمان میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان نه تنها برای جذب گردشگر بلکه برای حفظ و حراست از آثار باستانی چندین هزار ساله و بی نظر این استان نیز هیچ اقدامی صورت نمیدهد.
به گفته ناظران ما از زابل، بسیاری از آثار تاریخی این استان در نزدیکی این شهر در حال نابودی به دست جویندگان گنج و عوامل طبیعی است.


حفره ای که توسط جویندگان گنج در آتشکده کرکوی کنده شده

یکی از آثار تاریخی برجسته شهر زابل، آتشکده کرکوی، آتشکده ای کم نظیر متعلق به دوران ساسانی که در گذر زمان حتی بخش هایی از گچ بری های زیبای آن باقی مانده است. آتشکده ای که طبق اسناد تاریخی تا قرن 17 خورشیدی نیز، محلی بسیار مقدس برای معتقدین به دین زرتشت وبسیار سرسبز و پررونق بوده است و با کد ملی 303 به ثبت رسیده. اما حالا بدون محافظ، هر از چند گاهی مورد هجوم جویندگان گنج قرار میگیرد و بخشی از آن نابود میشود و یا به دست طبیعت در حال از بین رفتن است.


حفره ای که توسط جویندگان گنج در آتشکده کنده شده است
 



شرکت کننده

این آثار چون هیچ ارتباطی به اسلام ندارند، مقامات هم فایده ای در حفظ آنها نمی‌‎بینند.

ابولفضل یکی از ناظران ما در شهر زابل درباره وضعیت آتشکده کرکوی به ناظران میگوید

این بنای باستانی هیچ نگهبان، دیوارکشی و حفاظتی ندارد و به محل بازی کودکان روستای کرکوی بدل شده.
در ورودی تنها چیزی است که به عنوان محافظ آنجا قرار داده شده در همین بخش، نوشته و گچبری ای وجود داشت که چندی قبل دزدیده شد.
دزدها هم مرتب به این محل میروند و حفاری غیر مجاز میکنند. به این شکل با کندن سوراخ و ... این اثر باستانی را نابود میکنند. خوشبختانه هنوز بسیاری از گچ بریها تقریبا باقی مانده اند. چون برای کسانی که حفاری می کنند فلز یا آثار قابل حمل و با ارزش، در اولویت است.
اما از آنجایی که هیچ نگهداری خاصی از این آتشکده نمیشود، به مرور زمان گچ بری ها و طاق ها در حال از بین رفتن هستند.
بافت خشتی و گِلی که تقریبا تمام این بنا را شامل میشود، با باران و باد در حال نابودی است.


تخریب صورت گرفته در آتشکده
 
مسوولین میراث فرهنگی استان اساسا تمامی آثار تاریخی سیستان و بلوچستان را به امان خدا رها کرده اند. این بنا به این زیبایی و قدمت، نیاز به رسیدگی دارد حداقل باید با ایجاد مرز و حصار از آن محافظت کرد.
حتی شهرسوخته که در دنیا بی نظیر است و چند مدت قبل ثبت جهانی شد هم وضعیت بدی دارد و به امان خدا رها شده است.
همه آثار باستانی این منطقه با قدمتهای 5200 سال و حتی بیشتر، بدون حفاظت و طبقه بندی هستند.
 


عکس بالا و پایین دقیقا از یک گچبری گرفته شده است، عکس بالاتر مربوط به چند روز پیش است و عکس پایین متعلق به سال 85، میزان نابودی گچ بری تنها در این
دوره با مقایسه دو عکس کاملا مشخص است
 
این آثار چون هیچ ارتباطی به اسلام و ایدئولوژی حاکم ندارند، گویا متاسفانه مقامات هم فایده ای در حفظ و حمایت از آنها نمی بینند.
البته مشکل بزرگی که ما با آن مواجهیم این است که به علت "تبلیغات منفی درمورد امنیت این منطقه" هیچ توریستی به این منطقه نمی آید.
توریستهای خارجی حتی تا شهر بم می آیند ولی به این سمت نمی آیند. این فقط، به خاطر ترس از نا امنی هایی هست که متاسفانه یک کلاغ، چهل کلاغ هم درباره آنها صورت میگیرد.
همین تبلیغ و دید منفی، باعث میشود سرمایه گذار هم به اینجا نیاید تا هتل بسازد یا تورها مسافرانشان را به این منطقه هدایت نکنند.
مقامات هم هیچ تلاش، برنامه ریزی و تبلیغاتی هم برای جلوگیری از این تبلیغ مسموم علیه این منطقه ندارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر