یکشنبه، دی ۲۸، ۱۳۹۳

١٣ کودک زیر ١٨ سال در ایران اعدام شده‌اند


1393/10/28 - 2015-01-18 - 

١٣ کودک زیر ١٨ سال در ایران اعدام شده‌اند
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، چندین فعال سیاسی وابسته به جنبش سبز در گفتگو با مجله‌ی "حقوق ما"، از ناامیدی در بهبود وضعیت حقوق‌بشر در دولت روحانی گفته و شواهد چنین رویکردی را ارائه کردند.

نشریه یادشده مقاله‌ای از مرتضی کاظمیان با عنوان "دولت اعتدال و حقوق‌بشر" انتشار داده که این فعال سیاسی در آن وضعیت نامطلوب حقوق‌بشر در دولت یازدهم را در موارد گشایش سیاسی، وضع دانشگاه، حقوق زنان و نهادهای جامعه مدنی، پیگیری کرده است.

وی دو نهاد تحت نظر دولت، وزارت اطلاعات و وزارت کشور را به عدم تأمین فضای باز سیاسی متهم می‌کند.

24244.jpg
مرتضی کاظمیان: میان وعده‌های انتخاباتی روحانی و انتظار رأی دهنده‌گان فاصله معناداری وجود دارد
کاظمیان در ادامه می‌نویسد: "هسته‌ی اصلی قدرت در جمهوری اسلامی و باندهای مافیایی اقتدارگرا، دمکراسی‌ستیز و حقوق‌بشر‌گریز هستند".

رضا علیجانی دیگر فعال سیاسی خارج‌نشین در گفتگو با شماره سوم "حقوق ما"، تغییرات دولت روحانی را "بسیار ناامیدکننده" توصیف می‌کند و متذکر می‌شود که افزایش شمار اعدام‌ها به ویژه در میان کُردها نوعی عکس‌العمل جریان راست افراطی مستقر در قوه‌ی قضاییه است.

وی درباره‌ی شعار انتخاباتی حسن روحانی و پاسخ به این پرسش که حسن روحانی با آگاهی از وضعیت قوانین در ایران چگونه وعده ارتقای حقوق‌بشر دادند، گفت: ایشان (روحانی) مطالبات اقتصادی، وعده‌های اقتصادی و جلب آرای ناراضی‌های اقتصادی را اولویت اول خود تعیین کرده و در مواردی که آقای خامنه‌ای مخالفت یا حساسیت دارد، سعی کرده آن حوزه‌ها را ترک و اساسا در آن زمینه‌ها بازی نکند.

24245.jpg
رضا علیجانی: ارتقای حقوق بشر از اولویت‌های روحانی نیست
وضعیت حقوق کودکان در ایران و آمار اعدام کودکان زیر ١٨ سال از دیگر بخش‌های مجله "حقوق ما" می‌باشد که در آن مقالات و گفتگوهایی درج گردیده است.

یک وکیل دادگستری می‌نویسد: "اگر چه با تغییرات صورت گرفته در قانون مجازات اسلامی، اعدام کودکان در جرایم تعزیری حذف شده؛ ولی هنوز در جرایم مربوط به حدود و قصاص، افراد زیر ١٨ سال در معرض اعدام قرار دارند".

در بخش دیگری از این مجله، آماری از اعدام کودکان در سال ٢٠١٤ توسط مدیار سمیع‌نژاد، سردبیر نشریه انتشار یافته است.

24246.jpgمدیار سمیع‌نژاد: موارد دیگری از اعدام کودکان و نوجوانان زیر ١٨ سال در سال ٢٠١٤ وجود دارد که مستلزم بررسی و دریافت اطلاعات بیشتر است
در سال گذشته میلادی، دستکم ١٣ مورد اعدام زیر ١٨ سال در زندان‌های ایران صورت گرفته که برخلاف بند الف ماده‌ی ٣٧ پیماننامه‌ی جهانی حقوق کودک است که حکومت اسلامی ایران آن را امضاء و در مجلس به تصوب رسانده است.

شهریار مظفری، رضا گنج‌لو، میثم چنبری، حسن ذوالفقاری، مهراس رضایی، حسن غلامی، احمد رحیمی، علی فولادی، علی شریفی، ابراهیم حاجتی، عثمان ده‌مرده، هادی پالانی و فردین جعفریان از جمله‌ی کودکانی هستند که در زمان ارتکاب جرم و بزه زیر ١٨ سال سن داشتند.

سردبیر مجله‌ی حقوق ما، شمار اعدام کودکان زیر ١٨ سال را بیش از این تعداد می‌داند.

مجله‌ی الکترونیکی "حقوق ما" هر دو هفته یک بار منتشر خواهد شد و در هر شماره به یکی از موارد حقوقی به طور خاص و یا مسائل کلی حقوق‌بشر در ایران خواهد پرداخت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر