پنجشنبه، دی ۱۸، ۱۳۹۳

جعبه‌ی کمک‌های اولیه دیجیتال

بابک نبی‌زاده

 
جعبه‌ی کمک‌های اولیه دیجیتال با هدفِ ارائه‌ی راه‌کارهای امنیتی برای تهدیداتِ رایج در فضای سایبری توسطِ جمعی از فعالین امنیت و آزادیِ سایبری تهیه شده است.
جعبه‌ی کمک‌های اولیه دیجیتال (Digital First Aid Kit) مجموعه‌ای از ابزارهایی است که به مدافعانِ حقوق بشر، بلاگرها، فعالین و روزنامه‌نگاران، دستورالعمل‌هایی برای خود تشخیصی و برخوردهای اولیه در مواجهه با خطرات و تهدیداتِ امنیتی ارائه می‌دهد. این موارد در بر گیرنده‌ی راهکارهایی برای ایجاد ارتباطِ امن، و همچنین مقابله با سرقت حسابِ کاربری، مصادره و یا سرقتِ دستگاه، نرم‌افزارهای مخرب و حملاتِ DDoS می‌باشد.
جعبه‌ی کمک‌های اولیه دیجیتال راهکارِ نهایی‌ای برای شرایطِ اضطراری سایبری نیست، و درست مانند کمک‌های اولیه، تنها ابزارهایی را برای رویارویی با شرایط اضطراری در اختیار می‌گذارد که با آن قادر خواهید بود آنچه در حال رخ دادن است را ارزیابی کنید و تشخیص دهید که آیا به تنهایی توانایی رفع مشکل را دارید یا نیاز است تا از فردی متخصص درخواست کمک کنید.
ایده جعبه‌ی کمک‌های اولیه دیجیتال از آنجایی می‌آید که تعدادی از سازمان‌های فعال در زمینه‌ی اورژانس‌های سایبری متوجه این موضوع شدند که افراد زمانی که هدفِ تهدیدهای سایبری قرار می‌گیرند، غالباً نمی‌دانند چه باید انجام دهند و چه زمانی و چگونه درخواستِ کمک کنند. این ایده از این باور الهام گرفته است که «هر شخص تواناییِ انجامِ اقداماتِ پیشگیرانه برای جلوگیری از شرایطِ اضطراری را دارد.»
خود تشخیصی در این جعبه، قابلیتِ درکِ آنچه برای دارایی‌های سایبری اتفاق می‌افتد را به فعالان، بلاگرها و روزنامه‌نگاران می‌دهد، و همچنین آنان را در تشخیصِ سریع‌ترِ زمان و چگونگیِ درخواستِ کمک، یاری می‌رساند.
جعبه‌ی کمک‌های اولیه دیجیتال نتیجه همکاری گروهیِ سازمان‌ها و گروه‌های مدافع آزادی سایبری و امنیتِ سایبری مانند: Global Voice،  EFF، Freedom House، Front Line Defenders و Open Technology Fund، است که به گفته‌ی DDP پروژه‌ای در دستِ اجرا است و نیاز دارد تا چیزهای زیادی به آن اضافه شود.
در اینجا می‌توانید بخش‌های مختلف جعبه‌ی کمک‌های اولیه را مطالعه کنید، و نسخه‌ی پرینت (PDF) را نیز می‌توانید در این لینک مشاهده کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر