چهارشنبه، مهر ۰۸، ۱۳۹۴

#ایران#iran# طرح یک شرکت بریتانیایی برای ساخت پناهگاه فضانوردان در کره مریخ به کمک ربات‌ها + تصاویر


پناهگاه مریخ
 یکشنبه 5 مهر 1394 
یک شرکت معماری و طراحی بریتانیایی با نام Foster + Partners که بسیاری از ساختمان‌های معروف دنیا را طراحی کرده است، این بار پا را فراتر از کره زمین گذاشته و می‌خواهد بناهایی را روی کره مریخ طراحی کند. این شرکت قصد دارد با کمک ربات‌ها و پرینتر سه‌بعدی پناهگاهی را برای اقامت چهار فضانورد روی کره مریخ بسازد.
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از GizMag، طرح‌هایی که شرکت Foster + Partners ارائه کرده، بخشی از طرح این شرکت در «چالش زیستگاه چاپ‌شده سه‌بعدی» (3D Printed Habitat Challenge) است که توسط ناسا سازمان‌دهی شده است و فاستر اند پارتنرز توانست نامش را در فهرست 30 فینالیست جا دهد. این پروپوزال نه تنها شکل پناهگاه برای فضانوردان مریخ را شامل می‌شود، بلکه نحوه ساخت آن را نیز توضیح می‌دهد.
این طرح یک بنای 93 مترمربعی است که به کمک ربات‌های شبه‌خودکار روی کره مریخ ساخته می‌شود و فضانوردانی را که به این کره سرخ می‌رسند،پناه می‌دهد.
موادی که در ساخت این پناهگاه به کار می‌رود، از خاک و سنگ‌هایی است که به «سنگپوش» مشهور است و روی سطح کره مریخ یافت می‌شوند. این بدان معناست که دیگر نیازی به حمل مواد ساخت‌وساز از کره زمین به مریخ وجود ندارد.


براساس اعلام فاستر اند پارتنرز، سه نوع ربات به کار گرفته خواهند شد ولی تعداد آنها زیاد خواهد بود تا اگر یکی از آنها از کار افتاد، بقیه بتوانند کارهای آن را هم انجام دهند.
در مرحله اول، حدود 1/5 متر روی دهانه عمیقی به وسیله جرثقیل‌های بزرگ حفاری می‌شود تا بتوان چادرهای بادی را روی آن بنا کرد. ربات‌های کوچکتر «حامل بار» سپس روی چادر بادی را با سنگ و خاک (سنگپوش) می‌پوشانند.

در مرحله آخر نیز ربات‌هایی که «ذوب‌کننده» نام دارند، با استفاده از امواج مایکرو، سنگپوش را به گونه‌ای مذاب یا داغ می‌کندن تا همانند یک پوسته روی پناهگاه را بگیرد و فضانوردان را از تابش و دمای بیش از حد محافظت کند.

جالب است بدانید که این ربات‌ها قطعات مورد نیاز خود برای ساخت پناهگاه را با پرینتر‌های سه‌بعدی چاپ می‌کنند.


مترجم: نسترن صائبی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر