چهارشنبه، مهر ۰۸، ۱۳۹۴

#ایران#iran# سازمان ملل: در قندوز ۱۰۰ غیرنظامی کشته و زخمی و ۶ هزار نفر آواره شده‌اند



  هیسم: در مورد وضعیت در قندوز پس از حمله طالبان به این شهر عمیقاً نگران هستم
Image copyright UNAMA
Image caption

سازمان ملل با اعلام این که در نبرد قندوز در شمال افغانستان بیش از صد نفر کشته و زخمی و شش هزار نفر دیگر آواره شده‌اند، از طرف‌های درگیر خواسته که حقوق بشر را رعایت کنند.
هیئت معاون سازمان ملل در افغانستان ـ یوناما ـ در اعلامیه‌ای نوشته که در درگیری‌های اخیر در قندوز بیش از ۱۰۰ غیرنظامی کشته و زخمی شده ‌اند و احتمال افزایش این آمار وجود دارد.
در اعلامیه افزوده شده که گزارش‌های اولیه نشان می‌دهند که حدود شش هزار غیرنظامی دیگر از شهر قندوز فرار کرده‌اند.
نیکولاس هیسم فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل و رئیس دفتر یوناما گفته: "در مورد وضعیت در قندوز پس از حمله طالبان به این شهر عمیقاً نگران هستم".
او افزود: "گزارش اعدام‌های فراقضایی از جمله کارکنان بهداشتی، آدم‌ربایی، محرومیت از خدمات درمانی و محدودیت رفت و آمد به خارج از شهر به‌ویژه نگران‌کننده است".
نمایندگی سازمان ملل تاکید کرده که تمام طرف‌های درگیر براساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه مکلفند که از افراد غیرنظامی حفاظت کنند و به حقوق بشر در تمام شرایط احترام بگذارند.
همچنین مارک بودن هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته که در وضعیت کنونی در قندوز، حفاظت از جان غیرنظامیان باید در هر اقدامی در محور توجه باشد.
آقای بودن تاکید کرده که گروه‌های درگیر باید از استفاده از بمب‌های دست‌ساز و سلاح‌های سنگین در محلات مسکونی شهر خودداری کنند و اجازه دهند که زخمیان به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند و نباید مانع کار کارکنان مراکز درمانی شوند.

Image copyright Reuters
Image caption حدود شش هزار نفر از ساکنان قندوز آواره شده اند

در همین حال، یکی از مسئولان دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در قندوز به بی‌بی‌سی گفت که صدها نفر از کارمندان دولتی و سازمانهای غیردولتی از شهر قندوز و سایر مناطق ولایت قندوز در شهرک بندر شیرخان در مرز تاجیکستان گیر مانده اند.
او گفت این افراد که در پی ورود طالبان به شهر قندوز "غافلگیر" شده بودند، بدون اسناد و امکانات لازم به سوی بندر شیرخان فرار کردند و در آن جا ماموران مرزی تاجیکستان به آنها اجازه نداده اند که وارد این کشور شوند.
این مسئول دفتر حقوق بشر که خود هم در بین این افراد است، گفت که تعداد آنها به حدود هفتصد نفر می‌رسد و نسبت به امنیت جان خود به شدت نگرانند.
قندوز سه روز پیش در تهاجم صدها ستیزه‌جوی وابسته به گروه طالبان، به دست این گروه افتاد و به دنبال آن، نیروهای امنیتی و دفاعی دولت به حمایت هوایی ناتو عملیات خود را برای بازپس‌گیری شهر قندوز آغاز کردند.
براساس گزارش‌ها از قندوز، در دو روز اخیر تغییر عمده‌ای در وضعیت نبرد در این شهر و حومه آن به وجود نیامده و در آخرین تحول، گروه طالبان مدعی شده اند که محله استراتژیک "بالاحصار" را تصرف کرده و توجه خود را به سوی فرودگاه متمرکز کرده است.

اما مقام‌های دولتی همچنان تاکید دارند که در حال عقب زدن گروه طالبان از شهر قندوز هستند. سازمان ناتو هم اعلام کرده که نیروهای این سازمان حمایت زمینی خود از نیروهای امنیتی افغانستان را هم آغاز کرده که عمدتاً فنی و مشاوره‌ای خواهد بود.

30.9.2015
بی بی سی 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر