چهارشنبه، اسفند ۰۴، ۱۳۹۵

#ایران# پساب‌های آلوده به فلزات سنگین در سبد غذایی مردم جنوب

22.2.2017

 

پساب‌های ۲۲ واحد پــتروشیمی ماهشهر سال‌هاست که بی‌هیچ مانعی روانه دریا می‌شود، مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با نامناسب خواندن وضعیت زیست‌محیطی منطقه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر گفت که هم‌اکنون ۲۲ واحد پتروشیمی در این منطقه مستقر است و روزانه، ۱۵۶هزار مترمکعب پساب ناشی از این مجموعه بزرگ پتروشیمی از طریق ۱۴خروجی وارد دریا می‌شود. طبق آمارهای منتشر شده از سوی بیمارستان ماهشهر که چند سال پیش رسانه‌ای شد نشان داد پساب‌های آلوده باعث بیماری‌ها و ناهنجاری‌های مختلف ازجمله تولد کودکان ناقص الخلقه می‌شود، باوجود این، روند رهاسازی پساب‌های آلوده به دریا همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری حکومتی همشهری، ضیاء الدین الماسی با اشاره به اینکه منطقه ماهشهر به‌دلیل وجود خورها ارزش اکولوژیکی بالایی دارد، افزود: “خوریات به لحاظ آلودگی نفتی و هیدرو‌کربن‌های آروماتیک و فلزات سنگین وضعیت خوبی ندارد و این وضعیت نامناسب می‌تواند در چرخه غذایی تأثیر بگذارد ضمن آنکه دپوی گوگرد در منطقه باعث افت کیفیت محیط‌زیست دریا شده است”.
آنطور که الماسی می‌گوید نتایج مطالعات آزمایشگاه‌های بین‌المللی میزان فلزات سنگین خصوصاً غلظت جیوه در منطقه ماهشهراز نرم جهانی بالاتر است.
همزمان با این گفته‌ها، دکتر محمدرضا فاطمی، استاد بیولوژی دریا حجم آلاینده‌های پساب‌های پتروشیمی را بسیار بالا عنوان کرد و گفت: “بیشترین مشکل این پساب‌ها وجود فلزات سنگین و مواد نفتی (هیدورکربن ها) است که جزو مشتقات پتروشیمی است”.
دراین میان، جیوه خطرناک‌ترین عنصری است که همراه با مواد نفتی به دریا ریخته می‌شود و سال‌هاست که کل منطقه تحت‌تأثیر این آلاینده‌ها قرار گرفته ازجمله خور احمدی و خورموسی متاثر ازهمین آلاینده‌ها به‌شدت آلوده هستند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: “آلاینده‌هایی که به خوریات ازجمله خور موسی راه می‌یابند آبزیان این منطقه را آلوده کرده‌اند و از آنجایی که خور موسی شبکه گسترده‌ای متشکل از کانال‌های متعدد آبی است این آلاینده‌ها از این طریق به قسمت شمالی خور موسی هم سرایت کرده و هم رسوبات را آلوده می‌کند و هم آب را”.

خطر نابودی ماهیان

فاطمی می‌گوید که آمارهای منتشر شده از سوی بیمارستان ماهشهر که چند سال پیش رسانه‌ای شد نشان داد پساب‌های آلوده باعث بیماری‌ها و ناهنجاری‌های مختلف ازجمله تولد کودکان ناقص الخلقه می‌شود، باوجود این، روند رهاسازی پساب‌های آلوده به دریا همچنان ادامه دارد. برخی شواهد حاکی از آن است که بعضی پساب‌ها هنگام شب و یکباره در دریا رها می‌شود این درحالی است که این شیوه بسیار خطرناک است و مرگ گسترده آبزیان را به‌دنبال دارد و باعث انحطاط و نابودی کامل اکوسیستم‌های دریایی و از بین رفتن ذخایر ارزشمند آبزی می‌شود.
حالا ضیاءالدین الماسی، مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه قریب به اتفاق واحدهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر سیستم مدیریت محیط‌زیست منطبق بر استانداردهای ایزو۱۴۰۰۱ در سازمان خود مستقر کرده‌اند، می‌گوید: “رعایت الزامات این استاندارد‌ها می‌تواند راه را برای بهبود کیفیت محیط‌زیست منطقه هموار کند”. وی با تأکید بر اینکه ابزار سازمان محیط‌زیست برای بهبود کیفیت سواحل، تدوین و اجرای طرح مدیریت محیط‌زیست در صنایع پتروشیمی است، تأکید کرد: “هدف از تدوین و اجرای طرح مدیریت محیط‌زیست در صنایع پتروشیمی به حداقل رساندن آسیب‌های محیط‌زیستی ناشی از فرایندهای پتروشیمی است”.

جیوه همچنان قربانی می‌گیرد

دکتر فاطمی، استاد اکوبیولوژی دریا با اشاره به اینکه آلاینده‌ها بیشترین تأثیر را در رسوبات برجای می‌گذارند، افزود:بیشترین حجم آلاینده‌ها در رسوبات ریزدانه به دام می‌افتند و ازآنجا که ماهیان کف زی غذایشان را از بستر می‌گیرند این آلاینده‌ها از این طریق وارد سبد غذایی مردم می‌شود و سلامت آنان را با خطر جدی مواجه می‌کند. به همین دلیل است که در بازار ماهی فروشان آبادان و اهواز ماهی‌شوریده خورموسی را ماهی هندیجان معرفی می‌کنند تا بتوانند آن را بفروشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر