سه‌شنبه، خرداد ۰۷، ۱۳۹۲

  07 خرداد 1392

«مدارس غیرانتفاعی، هرکدام به نوبه خود، اقدام به افزایش میزان شهریه مدارس کرده‌ اند».
به نوشته روزنامه «شرق»، 7خردادماه 1392، «مدارس غیرانتفاعی در تهران، همزمان با پایان امتحانات مدارس، زمزمه‌ های افزایش شهریه مدارس را به گوش والدین رسانده‌ اند. این درحالی است که رئیس سازمان مدارس غیردولتی با ردّ افزایش شهریه در مدارس غیردولتی می‌گوید: "هیچ ‌گونه افزایش شهریه‌ یی را به مدارس غیردولتی اعلام نکرده‌ ایم". اما برخلاف اظهار نظر فرشته حشمتیان، مدارس غیرانتفاعی با توجه به افزایش میزان هزینه‌ های خود و افزایش حقوق کارکنان و معلمان این مدارس، چشم‌ انتظار بخشنامه‌ های آموزش‌وپرورش نشده‌ اند و هرکدام به نوبه خود اقدام به افزایش میزان شهریه مدارس کرده‌ اند.
 بررسی‌ های میدانی "شرق" نشان می‌ دهد، 38/9 درصد مدارس شهر تهران برای ثبت ‌نام دانش ‌آموزان بین دو تا هشت‌میلیون ‌تومان پول دریافت می‌ کنند. این مدارس که به مدارس غیرانتفاعی مشهور هستند، هم‌اکنون یک‌هزار و 539 از سه‌هزار و 956 مدرسه شهر تهران را به خود اختصاص داده‌ اند.
   طبق جدید‌ترین آمار ارائه‌ شده مربوط به سال تحصیلی 92-91 هم‌ اکنون سه‌ هزار و 956 مدرسه در شهر تهران فعال است که سهم مدارس دولتی دو هزار و 233 معادل 56درصد مدارس و سهم مدارس غیردولتی و هیأت ‌اُمَنایی که اقدام به اخذ شهریه می‌کنند، یک‌هزار و 539 مدرسه معادل 38/9 درصد کل مدارس شهر تهران است که باقی را مدارس شاهد، نمونه دولتی، تیزهوشان، ایثارگران و مدارس وابسته به نهاد‌های مختلف تشکیل می‌ دهند.
«هم‌اکنون از نقاط مختلف شهر تهران خبر می‌ رسد شهریه‌ های اعلام ‌شده از سوی مدارس غیردولتی به بهانه‌ های مختلف همچون کلاس‌های فوق‌برنامه با رقم مصوّب و اعلام شده از سوی وزارت آموزش ‌و پرورش متفاوت است. بر اساس اطلاعات موجود در سایت سازمان آموزش ‌و پرورش تهران و بررسی‌های "شرق"، از شهریه مدارس در سال تحصیلی 92-91، شهریه مصوّب صد مدرسه پیش‌ دبستانی و پیش ‌دانشگاهی ـ که ورودی و خروجی سیستم آموزشی کشور هستند ـ نشان می‌ دهد از بین 50 مدرسه پیش‌ دانشگاهی در شهر تهران، شهریه‌ های اخذشده از مردم برای حضور فرزندانشان در این مدارس، از دومیلیون ‌تومان آغاز می ‌شود و به هشت ‌میلیون ‌تومان نیز می‌ رسد.
   از سوی دیگر، بررسی شهریه بیش از 50 مدرسه پیش‌ دبستانی در شهر تهران نیز نشان می‌ دهد شهریه‌ ها از مبلغ 500 هزارتومان آغاز می‌ شود و تا یک‌میلیون ‌و 200 هزار تومان می‌ رسد. شهریه‌ هایی که براساس شهریه‌ های مصوّب آموزش ‌و پرورش برای این مدارس تعیین شده با شهریه دریافتی از سوی آنان اختلاف معنا‌داری دارد. به ‌طوری که بر اساس اطلاعات سازمان آموزش ‌و پرورش شهر تهران، در منطقه 2 شهر تهران شهریه یک مدرسه پیش‌ دانشگاهی پنج‌ میلیون ‌و 300 هزار تومان تصویب و اعلام شده است در حالی که با تماس تلفنی با مسئولان مدرسه آنها از شهریه هشت ‌میلیون‌ تومانی برای سال تحصیلی جدید خبر دادند. این میزان از قیمت در حالی است که احتمال افزایش 15 تا 25 درصدی شهریه مدارس غیرانتفاعی نیز هنوز ابلاغ نشده است، امّا مدیران مدارس هم‌ اکنون بدون در نظر داشتن بخش‌نامه های آموزش ‌و پرورش اقدام به افزایش شهریه‌ های مدارس کرده ‌اند».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر