چهارشنبه، مهر ۰۱، ۱۳۹۴

#ایران#iran#


فایننشال‌تایمز21 سپتامبر 2015 (30 شهریور) در مقاله‌ای به کاهش خرید خودرو در ایران پس از توافق هسته‌ای نوشت: شبکه‌های اجتماعی در ایران مملو از کمپین‌های «خودرو نخرید، قیمت‌ها پایین خواهد آمد»، «خودروهای نو نخرید» و موضوعاتی شبیه آن شده است. به‌گونه‌ای‌که در این کمپین‌ها مقامات دولتی مقصر تشدید رکود اقتصادی شناخته می‌شوند. در یکی از مطالب فیس‌بوک نوشته شده بود: «خودروهای بی‌کیفیت و گران داخلی باید به‌طور منطقی قیمت‌گذاری شوند و خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشند».
پس از گذشت سال‌ها از تحریم‌های بین‌المللی و پوپولیسم دولت قبلی، حال صنعت خودرو که بزرگ‌ترین بخش غیرنفتی ایران به‌شمار می‌رود و حدود نیم میلیون نفر کارمند دارد، به نماد رکود اقتصادی ایران و کاهش قدرت خرید مردم تبدیل شده است.
مصرف‌کنندگان ایرانی به امید لغو تحریم‌های بین‌المللی پس از توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی، به کاهش قیمت‌ها و واردات کالاهای با کیفیت بهتر چشم دوخته‌اند. مطابق آمارها، صنعت خودرو آسیب جدی دیده و فروش خودروهای ساخت داخل طی 5 ماه گذشته 15 درصد کاهش یافته است. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنایع ایران حتی عوامل این کمپین‌ها را «خائن» و عامل تضعیف تولید داخلی خواند. اما تحقق اثربخشی و تأثیر ملموس توافق هسته‌ای ماه‌ها به طول خواهد انجامید و اقتصاد ایران همچنان در رکود باقی خواهد ماند. عليرغم ادعاي دولت  حسن روحانی توانسته كه طی دو سال گذشته تورم 40 درصدی را به 6/12 درصد رساند؛ اقتصاددان‌ها معتقدند، اقتصاد ایران رشد نکرده و حتی ممکن است وضعیت بدتری به خود بگیرد. محسن صفایی‌فراهانی، معاون سابق وزیر اقتصاد می‌گوید: «نرخ رشد اقتصادی در نیمه نخست سال جاری مثبت نبوده و احتمالاً در نیمه دوم سال منفی خواهد بود که رشد اقتصادی منفی در سال جاری تقریباً غیرقابل اجتناب خواهد بود».
کاهش قیمت نفت به فشار بر بودجه ایران افزوده است؛ به‌ویژه آنکه به‌دلیل تحریم‌ها، درآمدهای نفتی به نصف کاهش یافته است. به گفته اقتصاددان‌ها، دولت آقای روحانی منابع لازم را برای شکوفایی صنعت داخلی ندارند. پرداخت یارانه‌ها به مردم نیز علت دیگری برای فشار بودجه‌ای به دولت است. 
درحالی‌که مصرف‌کنندگان سراسر ایران به کمپین نخریدن خودروهای داخلی ادامه می‌دهند، رهبران تجاری هراس دارند که ورشکسته شوند. یک شهروند ایرانی می‌گوید: «کسی چیزی نمی‌خرد و مردم منتظر کاهش قیمت‌ها پس از تحریم‌ها هستند... اما این خیال خامی است که تصور می‌کنند کمپین آنها به افزایش کیفیت و کاهش قیمت‌ها منجر خواهد شد». 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر