دوشنبه، دی ۰۹، ۱۳۹۲

نامه جمعی از خانواده های شهدا و آسیب دیدگان ۸۸ به هیات نمایندگان پارلمان اروپا





جمعی از خانواده های شهدا و آسیب دیدگان بعد از انتخابات سال ۸۸ در نامه ای به نمایندگان پارلمان اروپا، ضمن ابراز خوشحالی از سفر به ایران، خاطرنشان کردند که در این سفر کاری اولویت هایی وجود داشت، از قبیل دیدار با رهبران محصور جنبش سبز و پیگیری رفع حصر و همچنین دریافت و بررسی اسناد و مدارک نقض حقوق بشر در مورد شهدا و آیب دبدگان پس از انتخابات.
به گزارش کلمه، در بخشی از این نامه که به همراه ترجمه ی آن در اختیار هیات نمایندگان پارلمان اروپا نیست قرار گرفته، آمده است: رسیدگی به پرونده های بایگانی شده در قوه قضاییه مربوط به اتفاقات قبل و بعد از انتخابات ۸۸ باید منجر به ایجاد کمیته ی حقیقت یاب و در نهایت فراهم کردن برقراری دادگاهی عادلانه و علنی میشد که ضرورت دارد این مهم، هم اینک نیز در سایه روابط دیپلماتیک با مسوولان ایران مطرح گردد. همچنین ما خواهان توجه بیشتر در رسیدگی به مسایل نقض حقوق بشری هستیم که در قوه قضاییه، سپاه، بسیج، وزارت اطلاعات و سایر نهادها بر ما مردم به خصوص خانواده های محصورین، شهدا و زندانیان سیاسی اعمال می گردد.
متن کامل این نامه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:
حضور محترم هیات نمایندگان پارلمان اروپا
ضمن عرض سلام و خوشامدگویی شما به کشور عزیزمان ایران
ما جمعی از خانواده های شهدا و آسیب دیدگان بعد از انتخابات سال ۸۸ از تشریف فرمایی شما به کشورمان بسیار ابراز خوشحالی می نماییم و از اینکه چهارسال پس از تلخی ها، رنج ها، و ملالت هایی که با کشته شدن و آسیب دیدن فرزندانمان در سال ۸۸ و پس از آن رخ داد، بالاخره انتخابات سال ۹۲ با انتخاب و ریاست جمهوری دکتر روحانی زمینه ی حضور شما را فراهم کرد و دروازه های کشور به روی آن جنابان بازگردید.
این حضور مایه ی دلگرمی و خرسندی آسیب دیدگان پس از انتخابات ۸۸ بود، از آن جهت که حقوق انسانها برای هیات نمایندگان پارلمان اروپا حائز اهمیت بوده و همین امیدواری ِ رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در ایران را ایجاد کرد. اما با تاسف اعلام می نماییم حضور شما برای ما خانواده ها ثمری نداشت و موجب گله مندی ما از هیات نمایندگان پارلمان اروپا گردید.
بنا به اولین گزارش آقای احمد شهید در سال ۹۰ که متاسفانه با قید نکردن اسامی کشته شدگان پس از انتخابات ۸۸ مورد اعتراض ما خانواده ها گردید، شخص آقای احمد شهید نماینده و گزارشگر سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران با پوزش از ما دلجویی نموده و تاکید کردند اگر دیداری از ایران داشته باشند، با خانواده ها ملاقات داشته و جزییات مسایل را از نزدیک مورد توجه قرار دهند؛ اما در شرایطی که حضور نماینده سازمان ملل تا امروز فراهم نشده است، ورود هیات نمایندگان پارلمان اروپا به ایران نیز بدون هیچ دیداری با خانوده ها خاتمه یافت و موجبات اعتراض ما را فراهم ساخت.
از این رو بر آن برآمدیم خواسته های خود را به صورت مکتوب به شرح زیر تقدیم حضور کنیم:
۱- دیدار و بررسی رفع حصر از آقایان مهندس میرحسین موسوی و مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد که بیش از هزار روز در حصر غیر قانونی و شرایطی بسی سخت تر از زندان قرار گرفتند باید در اولویت کاری هیات نمایندگان پارلمان اروپا قرار می گرفت تا از نزدیک شاهد نقض حقوق بشر و بی عدالتی قرار بگیرند.
۲- لازم بود هیات نمایندگان پارلمان اروپا حاضر در تهران از دیگر ضروریات خود را دیدار با خانوده های شهدا، جانبازان و زندانیان سیاسی پس از انتخابات ۸۸ قرار می دادند و از نزدیک مدارک و مستندات در زمینه نقض حقوق بشر و بی توجهی به حقوق شهروندی را دریافت می کردند.
۳- رسیدگی به پرونده های بایگانی شده در قوه قضاییه مربوط به اتفاقات قبل و بعد از انتخابات ۸۸ باید منجر به ایجاد کمیته ی حقیقت یاب و در نهایت فراهم کردن برقراری دادگاهی عادلانه و علنی میشد که ضرورت دارد این مهم، هم اینک نیز در سایه روابط دیپلماتیک با مسوولان ایران مطرح گردد. همچنین ما خواهان توجه بیشتر در رسیدگی به مسایل نقض حقوق بشری هستیم که در قوه قضاییه، سپاه، بسیج، وزارت اطلاعات و سایر نهادها بر ما مردم به خصوص خانواده های محصورین، شهدا و زندانیان سیاسی اعمال می گردد. امیدواریم که با تذکر و فشار بیشتر به این نهادها اهمیت حقوق انسانها در کشور ما نیز به رسمیت شناخته شود.
در پایان لازم است یادآوری شود که روابط دیپلماتیک کشورها با کشور ما ایران تنها منحصر به بده بستان های سیاسی نمی شود بلکه مهم تر از آن تایید و پذیرش پایگاه و خاستگاه مردمی است که در دیدار اخیر هیات نمایندگان پارلمان اروپا مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفت.
با تشکر
جمعی از خانواده های آسیب دیدگان

[تاريخ مطلب: نهم دی ۱۳۹۲ برابر با سی ام دسامبر ۲۰۱۳]

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر