چهارشنبه، فروردین ۱۱، ۱۳۹۵

#ایران#iran# گرافیتی زبان اعتراض هنرمندان ..هنرمندان کابل +عکس


گرافیتی سه بعدی در افغانستان

شمسیه حسنی اولین هنرمندی است که در افغانستان گرافیتی سه بعدی در ابعاد بزرگ می‌کشد. هنر گرافیتی در افغانستان بیشتر مورد توجه هنرمندان زن قرار گرفته است.

 

رنگ در برابر تفنگ؛ گرافیتی زبان اعتراض هنرمندان

پس از کودتای نظامیان در ماه مه ۲۰۱۴، دولت تایلند فشار بر رسانه ها و سانسور را افزایش داده است. این سطح سرکوب دولتی موجی از اعتراضات در قالب هنر را در بانکوک به راه انداخته است. اما در کابل هم هنرمندان آرام ننشسته‌اند.
دویچه وله 
29.3.2016

فریاد

عبارت "این یک کنش سیاسی نیست"، اثر جیراووت اواسونگ‌کومساته به شکل کلیشه‌های گرافیتی ساخته شده‌اند. این هنرمند می‌گوید به این علت که مردم نمی‌توانند نظرشان را آزادانه بیان کنند، به دنبال راه‌های دیگری می‌گردند تا نارضایتی خود را نشان دهند.

رنگ پاشی برای آزادی

آسین آسید، هنرمندی که چهره اش را با ماسک پوشانده تا شناخته نشود، آخرین مراحل اثر گرافیتی خود را روی این دیوار تمام می‌کند. از زمانی که نظامیان در تایلند قدرت را به دست گرفته‌اند، آزادی بیان به شکل گسترده‌ای محدود شده است؛ اما هنرمندان سکوت نکرده‌اند و با آثار خود به اعتراض ادامه می‌دهند.


گرافیتی برای صلح

بیشتر گرافیتی‌هایی که بر در و دیوار شهرهای افغانستان و مخصوصا پایتخت این کشور به چشم می خورند یه موضوعاتی همچون توقف جنگ و برقراری صلح می‌پردازند.

مشکلات گرافیست‌های افغانستان

گرافیتی یا دیوارنگاری، هنری شهری است. در کشورهایی که درگیر جنگ بوده‌اند، هنرمندان از خرابه‌ها و مکان‌های عمومی برای بیان ایده ها و انتقاداتشان استفاده می‌کنند. دختری جوان با چشمانی بسته و لب‌های فراموش شده، از شاخص‌های هنری آثار شمسیه حسنی است.


گرافیتی در افغانستان

در افغانستان حکومت نظامی حاکم نیست و آزادی بیان هم وجود دارد، اما مشکل جای دیگری است. جنگ و شورشگری اسلامگرایان افراطی مانع کارهای هنری و آزادی بیان می شود.

گرافیتی برای مبارزه با فساد

فساد اداری در افغانستان یکی از مشکلات بزرگ این کشور است. این کشور مقام دوم را در فساد اداری در جهان دارد. فساد جامعه و دولت را تقریبا فلج کرده است. گرافیست‌های افغانستان تلاش می‌کنند با هنرشان با این مشکل اجتماعی مبارزه کنند.

گرافیتی برای حقوق بشر

موضوع زنان و حقوق پایمال شده آنان در جوامع سنتی یکی دیگر از موضوعات گرافیتی نو پای افغانستان است.

بلندگوهای شکسته

آسید که از کرانیو هنرمند برزیلی الهام گرفته است، می‌گوید: «بلندگوها مانند رسانه‌ها عمل می‌کنند و می‌خواهند چیزی بگویند، اما نیروهایی مانع از سخن‌گویی آن‌ها می‌شوند» او می‌افزاید: «رنگ‌های رنگین کمان هم ترجمان آزادی هستند.»

 

فعالان ناپدید شده

نمایشگاه "این یک کنش سیاسی نیست" عکس های سیاه و سفید از فعالان و مدافعان ناپدید شده حقوق بشر تایلندی را به نمایش گذاشته است. جیراووت می‌گوید به خاطر ترس نخواسته مستقیما به نظامیان اشاره کند و نظر بدهد. 



تعهد برای آزادی

جیراووت باور دارد که وضعیت سیاسی در کشورش سرانجام تغییر خواهد کرد. او می‌گوید: «مهم نیست که ما تحت رهبری یک دولت نظامی یا پادشاهی زندگی می‌کنیم، ما به این فضا برای بیان ایده‌های خود نیاز داریم. هیچ جامعه‌ای وجود ندارد که همه شهروندانش یکسان فکر و رفتار کنند.»

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر