یکی از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی، از شبکه اجتماعی «اینستاگرام» برای رای گیری برای تعیین سرنوشت یکی از شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش که آن را دستگیر کرده، استفاده کرده است. چنین اقدامی اگر اثبات شود، به مثابه جنایت جنگی خواهد بود.
این گزارش را روزنامه بریتانیایی گاردین روز سه‌شنبه ۲۹ مارس منتشر کرده است. بنا بر این گزارش، حساب کاربری Account@iraqiswat که مدعی است به نیروهای عملیات ویژه عراقی تعلق دارد، عکسی برای مخاطبانش که شمار آن‌ها به ۸۰ هزار می‌رسد منتشر کرده و می‌گوید این عکس متعلق به یکی از شبه‌نظامیان داعش است.
قتل در اینستاگرام
به نوشته این حساب کاربری، این شخص در جنوب شهر موصل دستگیر شده است. یک ساعت هم فرصت داده شده تا رای دهندگان سرنوشت او را مشخص کنند، مرگ یا آزادی.
این حساب کاربری نوشته است:‌ «می‌توانید برای کشتن یا آزادی او رای دهید، یک ساعت زمان دارید، سرنوشتش را یک ساعت بعد مشخص خواهیم کرد. به دوستانتان هم خبر دهید و هم اکنون از حق‌تان برای انتقام از داعش استفاده کنید. وقت نداریم، خواهش می‌کنیم اکنون تصمیم بگیرید».

کشتن داعشی

این حساب اینستاگرام عکسی دیگر را منتشر کرد و نوشت که رای دهندگان خواستار کشتن او هستند.
با این وجود فیلیپ اسمیت پژوهشگر در دانشگاه مریلند آمریکا متخصص در مسائل مرتبط با گرو‌ه‌های مسلح، در صحت رای گیری تشکیک کرد و گفته است:‌ «این نخستین بار نیست که این حساب کاربری به مخاطبان خود اجازه تعیین سرنوشت یک شبه‌نظامی را می‌دهد».
اسمیت افزوده است:‌ «این حساب کاربری بارها عکس‌هایی از اعمال خشونت‌آمیز شبه‌نظامیان شیعه یا نیروهای دولتی را منتشر کرده با این بهانه که به رای گیری مردم تکیه کرده است».
او ادامه داده است: «بسیار سخت است که بتوان حقیقت را درباره رای‌گیری و چگونگی رفتار با متهم کشف کرد».
این حساب کاربری همواره عکس‌ها و فیلم‌های ویدیویی کوتاهی منتشر می‌کند که آن را نیروهای دولتی یا شبه‌نظامیان شیعه هوادار ایران ثبت کرده‌اند.
اینستاگرام عکس‌ها را به خاطر تخلف از سیاستش حذف کرده، با این وجود برخی خبرنگاران تصاویر همراه با نظرهای کاربران را حفظ کرده‌اند.