وزارت خزانه داری آمریکا لیست دارو، غذاها و کالاهای انسانی را که که می توان از راه مکانیسم های تامین مالی به ایران صادر کرد را اعلام کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا پنجشنبه ۲۵-۷-۲۰۱۳ اقدام به اخذ تصمیماتی کرد تا تحریم های وسیع اعمال شده علیه ایران به منظور مقابله با برنامه اتمی این کشور ، شامل دارو و مواد انسانی که عامه مردم ایران به آن نیاز دارند نشود. بدین ترتیب دارو و نیازهای اساسی مردم از لیست تحریم های آمریکا مستثنی شده اند.
دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، اقدام به تهیه فهرستی از دارو، مواد و دستگاه های پزشکی امکان فرش به ایران کرده تا به این ترتیب مردم ایران در معرض تنبیه قرار نگیرند. پیش از این شماری محدود از لوازم پرشکی پروانه صادرات به ایران دریافت می کردند ولی با تصمیم جدید وزارت خزانه داری آمریکا، شمار زیادی از مواد مورد نیاز در عرصه پزشکی را می توان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، به ایران صادر کرد. وزارت خزانه داری آمریکا به طرفهای ثالث بین المللی اجازه داده تا مواد غذایی، کشاورزی، دارو و دستگاههای پزشکی به ایران بفروشند بدون اینکه مورد تحریم آمریکا قرار گیرند.

دیوید کوهن، معاون اطلاعات تروریستی و مالی وزارت خزانه داری آمریکا در این باره گفته است:" تصمیم امروز ما مبنی بر توسعه لیست صادرات دستگاههای مجاز طبی به ایران، نشان دهنده ملاحظات مهمی در سیاست تحریم های علیه این کشور است. گرچه تحریم های کمرشکنی را علیه ایران به اجرا گذاشته ایم ولی از مسئولیت خود برای تامین نیازهای انسانی مردم ایران شانه خالی نمی کنیم".

تصمیم اخیر وزارت خازانه داری آمریکا، لیست قبلی را که در اکتبر 2012 منتشر شده بود را توسعه داده است. بدین ترتیب دستگاههای نوارقلبی، نوار مغزی، دیالیز و دیرگا مسین ها ،که در بیمارستان ها و کلینیک های طبی بکار می روند دیگر محتاج پروانه صادرات جداگانه نیستند. در عین حال از صادرکنندگان درخواست شده است برای برخی از دستگاهها که می توانند استفاده دوگانه داشته باشند، پس از بررسی لازم مجوز صادرات دریافت کنند.

گرچه حلقه تحریم ها علیه ایران تنگ تر شده، اما بحث هایی بین وزارت خانه های امور خارجه و خزانه داری آمریکا وجود دارد تا مکانیزمی برای دریافت پول از ایران برای فروش تجهیزات دارویی و پزشکی به این کشور وضع شود. عرضه کنندگان دارو و وسایل پزشکی بارها از موانعی همچون عدم تخصیص ارز به مورد نیاز از سوی دولت و بانک مرکزی ایران شکایت کرده اند. بانک مرکزی ایران ارز کافی آزاد در بانک های خارجی برای تهیه مواد مورد نیاز ایرانیان را در اختیار دارد اما اکثر اوقات در تخصیص ارز مورد نیاز از سوی دولت ایران و یا بانک مرکزی این کشور اهمال می شود و طرف های خارجی در این زمینه دستی ندارند.

آن گونه که دفتر کنترل داراهای خارجی وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است تمام صادرات دارویی، انسانی، طبی؛ غذایی و کشاورزی به ایران بر پایه بخش نامه ششم فوریه 2013 و بخش نامه تحریم های مالی ایران در لیست تحریم ها قرار ندارندو بانک مرکزی ایران از طریق دارایی های ارزی خود در بانک های خارج می تواند بهای آن ها پرداخت کند.