چهارشنبه، مرداد ۰۹، ۱۳۹۲

روزنامه فرانسوی: در جمهوری اسلامی زنان باید میان حجاب و ورزش یکی را انتخاب کنند




رادیو فرانسه : روزنامه لاکروا- چاپ پاریس، در شماره امروزش مقاله جالبی دارد درباره سرنوشت غم‌انگیز یک خانم ورزشکار ایرانی که بدلیل اجبار استفاده از حجاب سخت‌گیرانه اسلامی از شرکت در مسابقات محروم شده است.
لاکروا، امروز دو صفحه کامل از نشریه را به وضع ورزش زنان در کشورهای مسلمان اختصاص داده و از جمله یکی از مطالبش مربوط به یک خانم ورزشکار ایرانی بنام "الهام اصغری" است.
بروایت لاکروا، این خانم سی و دو ساله ایرانی معتقد است که رکورد زنان شناگر در بخش شنا در دریا را شکسته است،  ولی مسئولین به دلیل غیرشرعی محسوب کردن پوشش ورزشی او از ثبت این رکورد خود داری می کنند.
"انی یس روتی ول"- مفسر این نشریه، نقل می کند که الهام اصغری روز هفدهم ژوئن سرگذشتش را با خشم روی یوتوب گذاشته و شرح داده است که چگونه روز یازده ژوئن با هشت ساعت شنا کردن در دریای خزر در مقابل نماینده فدراسیون شنا و پیمودن بیست کیلومتر در دریا رکورد این رشته را در بخش زنان شکسته ولی مقامات مسئول از ثبت نتیجه این حرکت خودداری می کنند.
بروایت لاکروا خانم مرضیه اکبر آبادی- وزیر ورزش و جوانان، به این دلیل از ثبت این رکورد ورزشی خودداری کرده است که بعقیده او لباس‌های شنای این شناگر با موازین شرعی همخوانی نداشته‌اند. این در حالی است که این زن ورزشکار جوان در روز شنا نه فقط یک لباس سراسری مخصوص شنای زیر آبی بر تن داشته بلکه یک کلاه شنا نیز بر سر گذاشته و یک کت و یک روسری نیز به آنها اضافه کرده است. یعنی اضافه وزنی معادل شش کیلو!
الهام خشمگین از این تصمیم ناجوانمردانه از دریای خزر به تهران بر میگردد و به ملاقات وزیر ورزش و جوانان میرود تا شاید از راه گفتگو وی را حاضر به ثبت این واقعه کند. ولی خانم وزیر به وی توصیه می‌کند که اساساَ دست از این ورزش برداشته و ورزش دیگری برای خود انتخاب کند.
بعقیده الهام اصغری، محدودیت‌های پوشش ورزشکاران زن، آنها را از پیشرفت در رشته‌های مختلف ورزشی باز می‌دارد. او می گوید این مشکلات تنها مربوط به من نیست. در همه رشته‌ها از جمله در والیبال هم زنان مجبورند لباس‌هائی بپوشند که مزاحم آنهاست. الهام می گوید حتی قوی‌ترین مردان جهان هم قادر نیستند با این لباسی که من به تن داشتم هشت کیلومتر در دریا شنا کنند.
بروایت لاکروا، تاکنون برخی از انواع ورزش ها مثل اسکی روی یخ و یا رقص‌های ورزشی در ایران ممنوع هستند چرا که مخالف شرع توصیف می شوند. البته اگرچه دختران در ایران به اسکی می روند و این ورزش در مناطق کوهستانی مرسوم است ولی دختران حق شرکت در مسابقات را ندارند چرا که لباس‌های مخصوص ورزش اسکی ابعاد بدن  ورزشکاران را می نمایاند.
نشریه سپس شرح می دهد که چگونه این نوع محدودیت‌های پوشش ورزشی، در سال 2012، تیم زنان فوتبالیست ایرانی را در امان- پایتخت اردن، به دلیل محرومیت از شرکت در مسابقه به دستور فدراسیون بین المللی فوتبال، به شکست کشانید و آنها را از شرکت در مسابقات المپیک محروم ساخت.
نویسنده این مقاله از خود می‌پرسد، آیا با انتخاب روحانی بعنوان رئیس جمهوری جدید ایران، ممکن است قوانین پوشش اسلامی ملایم تر شوند و به زنان ورزشکار ایرانی امکان دهند که در مسابقات بیشتری شرکت کنند؟
پیک ایران 8 مرداد 92
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر