چهارشنبه، مرداد ۰۹، ۱۳۹۲

چین بازار صنایع دستی ایران را هم تصاحب کرد
 

پول نیوز : شهر و حتا روستايي در كشور ما نيست كه هنري سنتي و يا صنعتي دستي نداشته باشد و ايرانیان همواره در طول تاريخ مبتكر هنرهايي بوده‌اند كه امروزه كاربردي جهاني دارد اما حضور كمرنگ هنرهاي سنتي و صنايع دستي در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، نبود بسته‌بندي مناسب، حضور روزافزون محصولات تقلبي، بي‌كيفيت و ارزان چینی و تصاحب بازار محصولات داخلي توسط آنان، گراني مواد اوليه توليد صنايع دستي و عوامل و شرايطي مانند آن به مرور زمان باعث شده است كه توليد صنايع دستي دیگر مقرون به صرفه نباشد و هنرهاي اصيل ايراني در مهد آفرينش خود منسوخ شوند.

ازجمله محصولات چینی به ظاهر مشابه صنایع دستی ایران می‌توان به کفش‌های روکش گلیمی، چاپ سنتی پارچه، رودوزی، شیشه‌گری، قلم‌زنی، طلاکوبی و خاتم‌کاری اشاره کرد که کیفیت مواد به کار رفته در آن‌ها پایین و قیمت‌شان یک‌سوم محصولات ایرانی است و حضور شان در بازار به تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های صنایع دستی کشور انجامیده است.

نبود بازاریابی و تبلیغات مؤثر

اصالت هنرهاي سنتي امري اجتناب‌ناپذير است چراكه در غير اين صورت طي سال‌هاي متمادي يك هنر ماندگار نخواهد بود، اما در هر زمان با توجه به نياز روز بايد هنر را وارد زندگي مردم کرد؛ در دكوراسیون منزل، در اتومبيل، در لباس و پوشاك و در برنامه‌هاي تبلیغاتی تلويزيوني به‌عنوان هديه. ایرانیان در طول سال به مناسبتهاي مختلف به هم هديه مي‌دهند و در دنيا به هديه دادن معروف هستند، اما متاسفانه صنايع دستي سهم ناچیزی در این گردش مالی دارند.

اگر ما در بازار داخلي موفق شويم، بی شک بازارهاي خارجي را هم مي‌توانيم در دست بگيريم؛ كاري كه كشور تايلند انجام داده و در حل حاضر در تمام كشورها صنايع دستي اين كشور فروشگاه‌هاي اختصاصي دارند. حفظ و احياي هنرهاي سنتي و صنايع دستي نيازمند فرهنگسازي در رسانه‌هاي جمعي به خصوص رسانه ملي است. اگرچه برای  هنرهاي سنتي و صنايع دستي، یک بازار بکر ‪۷5‬ ميليوني داريم اما تا زماني كه صنايع دستي در سبد خانوار قرار نگيرد، اين بازار دست نخورده مي‌ماند. 

پیک ایران 9 مرداد 92

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر