وزیران خارجه شورای همکاری خلیج، روز شنبه 30-8-2014 در اجلاس جده به بررسی رویدادهای اخیرعراق، اهمیت روابط  با ایران و پایان دادن به اختلاف با قطر پرداختند.

به گزارش العربیه، در این کنفرانس شیخ صباح بن خالد الصباح وزیر امور خارجه کویت و رئیس کنفرانس طی سخنرانی در جلسه افتتاحیه، بر اهمیت برقراری روابط میان کشورهای عربی و ایران تاکید کرد.

وی در پایان اجلاس در یک کنفرانس مطبوعاتی در باره حل اختلاف با دولت قطر گفت:" در این اجلاس مقرر شد که به منظور ادامه همکاری میان اعضای شورا و همچنین برای حفظ امنیت و ثبات این کشورها، چارچوبی برای پایبندی به توافقنامه های امضا شده میان اعضای شورا همکاری، تعیین شود." 

شیخ صباح با بیان اینکه همه اعضای شرکت کننده در این اجلاس با چارچوب تعیین شده موافقت کردند، گفت:" در حال حاضر همه اعضا مایلند که موانع از سر راه همکاری های مشترک میان کشورهای خلیج از بین برود".

وی تاکید کرد که اکنون بازگشت سفرای سه کشور سعودی، امارات و بحرین به قطر امکان پذیر شده است. پیشتر سه کشور سعودی، امارات و بحرین در اعتراض به حمایت قطر از گروه اخوان المسلمین سفیران خود را از دوحه فراخوانده بودند.

در بیانیه پایانی این نشست بر اهمیت همکاری میان کشورهای شورای همکاری خلیج با ایران بر اساس احترام متقابل، محترم شمردن حاکمیت کشورهای منطقه، عدم دخالت در امور داخلی این کشورها و همچنین رعایت اصول حسن همجواری تاکید شده است.

وزیران خارجه کشورهای همکاری خلیج در این نشست همچنین به بررسی رویدادهای اخیر یمن، با جمال السلال وزیر امور خارجه یمن برای پایان دادن به بحران این کشور به رایزنی پرداختند.

به گفته منابع "العربیه" هدف از حضور وزیر خارجه یمن در کنفرانس جده کسب حمایت های بیشتر کشورهای خلیج از طرح سیاسی هادی منصور رئیس جمهور یمن برای پایان دادن به بحران این کشور بوده است.

در بیانیه پایانی اجلاس جده، اعضای شورای همکاری خلیج بر مواضع ثابت خود مبنی بر نفی تروریسم و افراط گرایی در تمامی اشکال و مظاهر آن و با هر انگیزه و توجیهی، تاکید کرده اند.

اعضای این شورا همچنین بر اهمیت همزیستی مسالمت آمیز میان کشورهای منطقه و ملل جهان بر اساس محترم شمردن حاکمیت یکدیگر تاکید کرده و مخالفت شدید خود را با هرگونه تهدید تروریستی که منطقه و جهان را به خطر بندازد، اعلام کردند. 

اعضای این شورا ضمن تاکید بر مبرا بودن دین مبین اسلام از هر نوع خشونت یا اعمال تروریستی، اندیشه های منحرف این گروه ها را محکوم و متعهد می شوند که با منابع تغذیه این افکار انحرافی مبارزه کند و به همکاری منطقه ای و بین المللی برای مبارزه با اقدامات تروریستی، و پیگرد قانونی علیه عاملان چنین جنایاتی و بازداشت و محاکمه آنها تلاش خواهند کرد.