
خواه
عاشق شبکههای اجتماعی باشید یا متنفر از آن، بایستی بدانید که راههایی
برای استفاده بهدرد بخور از این شبکهها وجود دارد، به شرط آنکه از بعضی
اشتباهات ساده (که به راحتی قابل اجتناب است) دوری کنید.
بسیاری
از مردم بطور روزانه از توییتر، فیسبوک و پینترست استفاده میکنند، به آن
سر میزنند و با دوستان خود ارتباط برقرار میکنند. گرچه یک شبکه اجتماعی
میتواند وسیله خوبی برای دسترسی به مخاطب هدف باشد، اما نباید آن را
عرصهای برای برآورده شدن توقعات و انتظارات شخصی در زمینه کسب و کار و سود
مالی و اقتصادی دانست.
باور کنید هیچکس با این انگیزه که «بگذار ببینم امروز چه چیزی
میتوانم بخرم و چه پیشنهادات فروشی به من عرضه میشود» وارد فیسبوکش
نمیشود!
در عین حال انجام برخی اشتباهات مهلک در شبکههای اجتماعی
میتواند برای شما خیلی گران تمام شود و اگر یک لحظه غفلت کنید، قادر است
حتی اعتبارتان را بطور کلی نابود کند.
در اینجا رده بندی ده مورد از بدترین اشتباهاتی که ممکن است
در یک شبکه اجتماعی انجام دهید، و نیز راه پیشگیری از آن را مشاهده
میکنید. مورد یازدهم و اصلیترین را پس از پایان این لیست خواهید دید.
اشتباه شماره ۱۰: هرچه دم دستتان رسید را روی شبکههای اجتماعی بگذارید
زمینههای علاقه خود را شناسائی کنید و از این شاخه به آن شاخه نپرید.
اشکالی ندارد که گاهی حرف دلتان را بزنید و پستهائی از سر دلتنگی یا شور
و شوق بنویسید، اما بهتر است در بیشتر مواقع پستهائی بفرستید که برای
مخاطب خاص شما اهمیت دارد. به عبارت دیگر، موضوعاتی که مخاطب خود را بخاطر
آن پیدا کردهاید. اگر میبینید صفحه شما مربوط به موضوع خاصی است ولی شما
دائماً در مورد موضوع دیگری مطلب میفرستید، چرا یک حساب کاربری جدید برای
موضوع دوم باز نمیکنید؟اشتباه شماره ۹: نظرات نامناسب بنویسید
جوک نوشتاری که چند سال پیش در شبکه پیام صدا و سیما در مورد احمدی نژاد نوشته شد را یادتان هست:
نمونه همین کار در آمریکا رخ داد و توییتر یکی از شرکتهای
لوازم آشپزخانه، جوکی در مورد مادربزرگ باراک اوباما را برای ۲۴ هزار پیگیر
خود ارسال کرد که مثلاً: «یک دفعه ۲زاری مادر بزرگ اوباما افتاد که ۳ روز
قبل از مراسم سوگند باراک، چارهای جز مردن نداره!».
البته توییت مورد نظر بلافاصله حذف شد و رئیس شرکت، شخصاً مجبور به عذرخواهی شد.
به هرحال مدیریت حساب کاربری شبکههای اجتماعی توسط آدمها صورت میگیرد
و از قدیم گفتهاند: «انسان جائز الخطاست». اما بدانید که هر وقت وارد
حساب کاربری شبکه اجتماعی خود میشوید، باید شش دانگ حواستان جمع باشد. هر
توئیت یا هر پست وضعیت که مینویسید، میتواند بر حیثیت خود یا تجارتتان
تاثیر مستقیم داشته باشد. جنبههای انسانی شخصیت خود را نشان بدهید، اما
موضوع را خیلی شخصی نکنید.اگر قرار است بعنوان صاحب یک نام تجاری معتبر شناخته بشوید، پس باید کلام و ادبیات شما هم تا حدی معتبر باشد. ایجاد تعادل بین شخصیت انسانی و نمایندگی یک نام تجاری کمی سخت است، ولی باید تمرین کنید و همیشه مراقب حد و مرزهای بین این دو باشید.
اشتباه شماره ۸: سر جایتان خشکتان بزند!
معطل نشوید که دیگران برای دیدن صفحه و پروفایل شما بیایند، شما بروید و به آنها سر بزنید. دوستان تازه پیدا کنید، از پروفایل دیگران بازدید کنید، و در یک کلام: مردمشناسی پیشه کنید! باور کنید از نتیجه کار شگفتزده خواهید شد. از فیسبوک بعنوان نردبانی برای رسیدن به موقعیتهای بالاتر استفاده کنید. با جوامع دیگر تعامل داشته باشید و از اینکه صفحات شلوغ ولی بی ارزش را ترک میکنید، نگرانی نداشته باشید.
اشتباه شماره ۷: دائم منم، منم کنید!
اگر صفحه شما فقط به خودتان، محصولات و خدماتتان و تبلیغ نوشتههای وبلاگ شخصیتان بپردازد، برای دیگران جذابیتی ندارد. شما باید بخشهای دیگری که دارای موضوع مشترک با صفحه خودتان است را پیدا کنید و به مخاطبان عرضه نمائید.
اشتباه شماره ۶: از ادبیات خصمانه استفاده کنید
صرف نظر از اینکه چه کسی، چه چیزی در مورد شما میگوید، شما هرگز حرفهای زشت و ناروا به او نگوئید؛ به قول معروف: «دندان روی جگر بگذارید!» مراقب قضاوت دیگران باشید و همیشه با ملاحظه، با ادب و دوستانه رفتار کنید. سعی کنید حتی انتقاد را با لحنی مثبت بیان کنید. اگر شکایتی سر دلتان مانده که باید حتماً بگوئید تا خالی بشوید، آن را در ایمیلی بنویسید و برای خودتان بفرستید! در عین حال اگر نقدی به یک نوشته یا لینک شما شد، بهتر است آن را نادیده نگیرید و اصل ماجرا را پیگیری کنید.
اشتباه شماره ۵: صفحه را به امان خدا رها کنید!
سرپا نگهداشتن چند سایت و صفحه مختلف در شبکههای اجتماعی کاری بی وقفه است. باید زمانی را در روز، بطور جداگانه به هریک اختصاص دهید. میتوانید هر وقت فرصت داشتید به صفحهها سر بزنید، میتوانید فعالیتتان خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، اما اگر بخواهید آن را بطور کلی رها کنید، هیچ سودی عاید شما نخواهد شد. در این شرایط به نظر میرسد که صفحه را به امان خدا رها کردهاید و رفتهاید. اگر فرصت رسیدگی به صفحه را ندارید، دو گزینه پیش روی شماست: یا مدیریت آن را به شخصی که اعتماد دارید بسپارید، یا اینکه درش را ببندید!
اشتباه شماره ۴: دست روی دست بگذارید و کاری نکنید!
چیزی که باعث معروفیت یک شبکه اجتماعی میشود، عنصر تعامل بین اعضاست. به عنوان مثال فیسبوک را درنظر بگیرید، بعضی از صفحههای مخصوص هواداران، در همه حال حواس آدم را به خودش جلب میکند چرا که دوستان شما در آن فعالیت میکنند و بر روی آن کامنت میگذارند و شما کنجکاو میشوید که خودتان هم بروید و ببینید قضیه از چه قرار است. در صورتی که اگر صفحه خود شما فقط مشتی اطلاعات بدهد و مخاطب را به فعالیت و واکنش واندارد، قادر به نگهداشتن طرفداران و دوستان نیست. برای ایجاد تحرک در صفحهتان:
- از اپلیکیشنها و ویجتهائی که باعث تحرک و پویائی صفحه شما میشود استفاده کنید.
- پرسش مطرح کنید.
- دیگران را به مباحثه دعوت کنید.
- در عین حال شنونده خوبی باشید.
- از هواداران صفحه بخواهید تا عکس و ویدیوهایشان را با شما به اشتراک بگذارند.
اشتباه شماره ۳: صفحه خود را تبدیل به خیابان «یک طرفه» کنید
مثل این صفحههائی نباشید که اجازه نوشتن یا لینک دادن بر روی وال خود را به دیگران میدهند، ولی آن را نادیده میگیرند. بدتر از آن، صفحههائی که کامنتها یا لینکهائی که خوششان نمیآید را پاک میکنند. وقتی مردم بر روی صفحه شما کامنتی میگذارند یا پرسشی مطرح میکنند، شما موظف به پاسخ دادن هستید. ممکن است از سوالی که مطرح کردهاند خوشتان نیاید، اما پاسخ دادن به آن امری ضروری است.
پاسخ دادن به هواداران معنایش این است که دارید به آنها خوش آمد میگوئید، و اینکه نظراتشان برای شما ارزش و اهمیت دارد، یعنی شما در دسترس و مسئولیت پذیر هستید.
اشتباه شماره ۲: هوادار بخرید!
بعضی چیزها را نمیتوان و نباید خرید، یکی رفیق خوب، یکی هوادار (Fan) در شبکههای اجتماعی. درست مثل این است که کادوی تولد شما «یک نامزد خوب» باشد! بعضی سایتها هستند که هوادار میفروشند. این سایتها احتمالاً اگر فرصتش را پیدا کنند، مادر بزرگ خودشان را هم برای فروش عرضه میکنند.
بالا بردن تعداد هواداران صفحه در ازای پرداخت پول ممکن است ایده وسوسه انگیزی باشد، ولی یک اشتباه کشنده در شبکههای اجتماعی است. در بیشتر موارد، اینگونه "دوستان" حتی وجود خارجی ندارند و فقط یک اکانت کاربری هستند. این موضوع توسط آدمهای واقعی که به صفحه شما میآیند، به راحتی قابل تشخیص است. فعالیت و تبلیغ برای جمعآوری هوادار، خصوصاً در بدو راهاندازی یک صفحه، امری طبیعی و پذیرفته است، ولی «خریدن هوادار» نه.
اشتباه شماره ۱: صفحه را به ویترین فروش اجناس تبدیل کنید
سردسته اشتباهات قابل ارتکاب در شبکههای اجتماعی را میتوان تبدیل صفحه یا اکانت کاربری به نمایشگاه دائمی فروش محصولات دانست. کسانی که در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنند دوست ندارند با آنها بعنوان مشتری و خریدار برخورد بشود. آنها میخواهند معاشرت کنند، ارتباط برقرار کنند و زمینههای مورد علاقهشان را به اشتراک بگذارند. هیچکس حساب کاربری توئیتر خودش را باز نمیکند با این تصور که: «به به! بگذار ببینم امروز چه محصولی برای خرید به من پیشنهاد شده!» حتی اگر صفحه یا اکانت شما معرف محصول یا تجارت خاصی است، بیش از دو توئیت در روز برای معرفی آن محصول یا تجارت نفرستید.
اما بزرگترین اشتباه در تقابل با شبکههای اجتماعی این است که: آنها را نادیده بگیرید!
میتوانیم این مورد را اشتباه یازدهم یا بزرگترین اشتباه بنامیم.
کارشناسان معتقدند که شبکههای اجتماعی، در آینده جایگزین «مرورگرهای وب» اینترنت خواهند شد. در پارهای موارد، این جایگزینی همین الان هم صورت گرفته. در هر شبکه اجتماعی جدیدی که پا به عرصه ظهور میگذارد ثبت نام کنید، چون ممکن است بزودی به بهترین محل فعالیت اجتماعی-اقتصادی مبدل شود.
اما اگر دیدید مخاطب شما در آن شبکه وجود ندارد، بی تردید
آنجا را ترک کنید و وقت خود را تلف نکنید. هر چقدر هم با شکوه جلوه کنید،
وقتی کسی برای دیدن نباشد، بیفایده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر