خوزه موخیکا، رئیس جمهور اروگوئه، که به فقیرترین رئيس جمهور جهان، معروف است بار دیگر توجه رسانه های جهان را به خود جلب کرد. خوزه که مردم اورگوئه او را به نام "په په" نیز می شناسند، این بار هنگامی که در حال مصاحبه تلویزیونی بود، مرد فقیری از او تقاضای کمک می کند. او مصاحبه اش را قطع می کند تا به درخواست مرد نیازمند پاسخ دهد. اما آنچه جالب توجه است، هنگامیکه از کیف خود مبلغ 100 "پزوس" معادل 6 دلار به آن فقیر داد، فقیر برای تشکر گفت:"ای کاش برای همیشه رئیس جمهور کشور بمانی". اما خوزه بلند فریاد زد:" نه ترا خدا نه.. نه ..آیا شما دیوانه ؟"



این مصاحبه روبروی مرکز برگزاری تئاتر در مونته ویدئو پایتخت اروگوئه انجام شد و خوزه قرار بود در این مراسم تئاتر شرکت کند که ناگهان خبرنگاری از او در باره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سئوال کرد. اما به گفته روزنامه های اروگوئه درخواست کمک مرد نیازمندی که از دور خطاب به وی فریاد زد: "په په چیزی به من بده". فریاد مرد فقیر باعث جلب توجه رئيس جمهوری و قطع مصاحبه گردید.

گفتنی است که خوزه موخیکا در یک خانه قدیمی در روستایی زندگی می کند. او صاحب یک خودرو فولکس واگن مدل 1987 است  که 10 سال پیش آن را حدود 1200 دلار آمریکایی خریده بود. او ماهانه 1500 دلار حقوق می گیرد و نیمی از حقوق خود را به موسسات کمک به نیازمندان اهدا می کند.

او هنگامی که به ریاست جمهوری انتخاب شد، با اقامت در کاخ "کاسا سواریث" در پایتخت مخالفت کرد و ترجیح داد قسمتهایی از ساختمان کاخ را به مآوایی برای افراد بی خانمان تبدیل کنند. رفتارهای انسانی او ورد زبان همه مردم اروگوئه است. مثلا دیده شد که روزی زنی بی خانمان و فرزندان خردسالش را همراه خود به قصر "کاسا سواریث" برده ودر آنجا اسکان داد تا اینکه شهرداری پس از مدتی برای آنها مسکن تهیه کرد و آنها را اسکان داد.


یک ماه پیش یکی از سرمایه داران خاورمیانه به رئیس جمهوری اروگوئه پیشنهاد کرد حاضر است که خودروی فولکس واگن مدل 1987 وی را به قیمت یک میلیون دلار خریداری کند اما په په که هیچ ارزشی برای پول و اموال قائل نیست در جواب او گفت:" تا زمانی که زنده ام این خودرو در گاراژ خانه روستایی ام باقی می ماند". با این جواب قدرت یک میلیون دلار در برابر عظمت انسانیت والای او ذلیل و خار شد. او بر خلاف حاکمان مستبدی عمل کرده که برای بقاء بر مسند قدرت صدها هزار انسان را قتل عام می کنند و شعار "للابد او نحرق البلد" (یا برای همیشه حاکم بمانیم یا کشور را به آتش می کشیم).