جمعه، آذر ۰۷، ۱۳۹۳

منافع ۵۰۰ میلیارد تومانی قاچاق سیگار توسط احمد جنتی و مقامات اطلاعاتی

احمد جنتی و مقامات بالای وزارت اطلاعات که در گذشته سعی کردند با تهدید مدیر مرکز نظارت بر امور دخانیات جلوی دادن مجوز به شرکت فیلیپ موریس برای احداث کارخانه سیگارسازی در کشو را بگیرند با طرح این موضوع که شرکت مربوطه اسرائیلی است تلاش دارند که همچنان به منافع ۵۰۰ میلیارد تومانی قاچاق سیگار ادامه دهند. «۴۰ درصد» از کل حجم قاچاق سیگار به ایران متعلق به سیگار آمریکایی مارلبورو است.

از منظرجاوید

 قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران ریشه مخالفت‌ها با صدور مجوز برای فعالیت شرکت دخانیات فیلیپ موریس در ایران و واردات قانونی سیگار مارلبورو را در به خطر افتادن «منافع ۵۰۰ میلیارد تومانی» قاچاقچیان سیگار کشور دانست.
طبق گفته مهدی ابویی، معاون سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایران،در هفته‌های گذشته احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، و همچنین کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران به مجوز داده شده به شرکت فیلیپ موریس برای احداث کارخانه سیگارسازی در کشور با ظرفیت سالانه ۱۲ میلیارد نخ اعتراض کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مجتبی خسرو تاج، قائم مقام وزیر صنعت در امور تجارت، روز جمعه، هفتم آذر، گفت که سیگار مارلبورو به دلیل نداشتن مجوز رسمی واردات در طی سال‌های گذشته عمدتا از راه قاچاق وارد ایران شده است.
وی از «تهدید شدن» مدیر مرکز نظارت بر امور دخانیات که سازمان رسمی مجوزدهنده به واردات و تولید مواد دخانی است طی سال‌های گذشته و به‌ویژه سه هفته اخیر خبر داده و گفت که به همین دلیل محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، خود شخصا مجوز واردات و تولید سیگار مارلبورو در ایران را امضا کرده است.
به گفته آقای خسروتاج، تاخیر در عدم صدور مجوز وارادت سیگار مارلبورو به معنای ادامه قاچاق این سیگار و ایجاد «منافع ۵۰۰ میلیارد تومانی» برای قاچاقچی‌ها می‌بود.
وی تصریح کرد: «معمولا باندهای قاچاقچی در هر کشور سعی می‌کنند با شبکه ارتباطات و فسادی که در جامعه به وجود می‌آورند خود را مجهز به اهرم‌های فشار کرده و هر وقت مقاومتی را در مقابل قاچاق کالا ببینند در صدد برخورد با آن برآیند.»
مهدی ابویی، معاون سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیز روز جمعه گفت که «نزدیک به ۴۵ درصد» مصرف سیگار کشور از طریق قاچاق تأمین می‌شود. این میزان معادل ۲۵ میلیارد نخ سیگار است.
وی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم همچنین افزود که تاسیس کارخانه مارلبورو در ایران می‌تواند حجم زیادی از قاچاق سیگار را کاهش دهد.
 بنابر نوشته رادیو فردا  :خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در فروردین‌ماه سال جاری نوشته بود که میزان مصرف سیگار ایران در سال گذشته رقمی حدود ۶۵ میلیارد نخ بوده است.
خبرگزاری ایسنا نیز روز ۱۷ شهریور خبر داده بود که در پنج ماهه اول سال جاری بیش از ۵۱۰۰ تن سیگار حاوی توتون به ارزش تقریبی ۴۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار وارد ایران شده است.
در مقابل دفاع مقامات دولتی از مجوزی که برای فعالیت شرکت فیلیپ موریس در ایران صادر شده است، برخی از مقامات جمهوری اسلامی این شرکت را «صهیونیستی» خوانده و از فعالیت آن در کشور انتقاد کرده‌اند.
از جمله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در خطبه‌های نماز جمعه ۳۰ آبان تهران گفته بود: «امروز مسئولین اقداماتی می‌کنند که در عین جزئی بودن زیر سوال است. به طور مثال می‌روند و از شرکتی که متهم به صهیونیسم بودن است ۱۲ هزار میلیارد نخ سیگار مارلبورو می‌خرند.»
محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، نیز مدعی شده است که نماد شرکت فیلیپ موریس یک شیر غرّان است که «تمثیل صهیونیست‌های یهودی است».
این گفته‌ها در حالی است که، به گفته مهدی ابویی، معاون سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال ۹۲ و پس از برگزاریجلسات متعدد با مسئولان وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات هیچ مدرکی دال بر «صهیونیستی بودن» شرکت فیلیپ موریس ارائه نشده است.
وی در عین حال تصریح کرد: «در روند برگزاری این جلسات اما وزارت اطلاعات همچنان مدعی بود که شرکت فیلیپ موریس صهیونیستی است که بنده در نهایت سه ماه به این وزارتخانه فرصت دادم تا مدارک مستند خود را اعلام نماید.»
آقای ابویی اضافه کرد: «قبل از آن که این فرصت سه ماهه تمام شود دوران مسئولیتم در ستاد مبارزه با قاچاق کالا به اتمام رسید و نتوانستم در این خصوص به نتایج نهایی دست پیدا کنم.»
مقامات وزارت صنعت و معدن نیز اتهام «صهیونیستی» بودن شرکت فیلیپ موریس را رد کرده و گفته‌اند که تاکنون هیچ سندی برای اثبات این ادعا ارائه نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر