شنبه، آذر ۰۸، ۱۳۹۳

شکست رژیم در اوپک و پیامدهای آن

تاريخ: PM 7:56:16 1393/9/7

اخبار - مقالات - مقاله


اوپک

اوپک


تلاش رژیم و یک کشور هم‌پیمان او در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش سقف تولید نفت بی‌نتیجه ماند و علی نعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی پس از نشست وین اعلام کرد که کشورهای عضو اوپک با کاهش میزان تولید نفت موافقت نکردند.
علی صالح عمیر، همتای کویتی نعیمی نیز به خبرنگاران گفت در سقف تولید کنونی اوپک تغییری ایجاد نخواهد شد.
با اعلام این خبر بهای نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژانویه بار دیگر کاهش یافت و به کمتر از ۷۵ دلار در هر بشکه رسید.
مذاکره بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت رژیم در روز چهارشنبه 5آذر93 با وزیر نفت عربستان به‌منظور جلب رضایت این کشور برای کاهش تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز نتیجه‌یی به همراه نداشت.
بودجه سال جاری رژیم بر مبنای فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت و بشکه‌ای صد دلار تنظیم شده بود. بنابراین افت قیمت نفت در فاصله خرداد ماه تا کنون، زیانی معادل ۲/ ۱ میلیارد دلار به اقتصاد بحران‌زده رژیم تحمیل کرده است.
یکی از اعضای پیشین هیأت اجرایی صندوق بین‌المللی هشدار داده بود که ادامه کاهش قیمتها و تداوم این روند در دو تا سه سال آینده اقتصاد رژیم را به مخاطره می‌اندازد و در این صورت از بین رفتن تحریمها نیز نمی‌تواند این کاهش قیمتها را جبران کند.
محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت آخوند حسن روحانی نیز در یک اظهارنظر صریح از همراهی عربستان با آمریکا در جنگ کاهش بهای نفت گلایه کرد و گفت: «آخرین کاری که می‌خواهند با آن ما را در مضیقه قرار دهند کاهش قیمت نفت است».
در مورد تاثیرات کاهش قیمت نفت بر اقتصاد رژیم خبرگزاری آسوشیتدپرس6آذر 93 نوشت:” ایران از این کاهش قیمت نفت ضرر می‌بیند، کاهش قیمت بر کاهش درآمد عظیم آن که ناشی از تحریمهای بین‌المللی علیه فروش نفت ایران می‌باشد به‌طور مضاعف می‌افزاید.“
تلاش بی‌ثمر رژیم برای کاهش سطح تولید روزانه نفت و پاسخ منفی اکثر اعضای اوپک نشان‌دهنده انزوای بیش از پیش رژیم در سازمان اوپک و در میان کشورهای منطقه است.
کیهان ولی‌فقیه نسبت به انزوای رژیم در میان اعضای اوپک و کشورهای منطقه سوزوگداز می‌کند و می‌نویسد: ”به گزارش خبرنگار ما یکصدوشصت‌وششمین نشست اوپک امروز در شرایطی در وین آغاز به‌کار می‌کند که پیش‌بینی‌ها حکایت از رویارویی دو جبهه مخالف و موافق کاهش قیمت نفت در این اجلاس دارد.
جبهه موافقان کاهش قیمت نفت به سرکردگی عربستان و با حمایت بیرونی آمریکا از مدتها پیش سوت روند نزولی قیمتها را زده‌اند و برای ضربه زدن به ایران به‌شدت موافق روند افت قیمتها هستند. در این جبهه به نظر می‌رسد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نظیر بحرین، کویت و امارات و عربستان بوده و با هر گونه کاهش تولید برای مقابله با روند نزولی قیمت مخالفت می‌کنند.“ سیدمحمدعلی خطیبی نماینده سابق رژیم در اوپک هم با اشاره به شکل‌گیری ائتلاف جدید نفتی بین عربستان و آمریکا برای پایین نگاه داشتن قیمت نفت و ضربه زدن به اقتصاد کشورهایی هم‌چون رژیم و روسیه گفته بود:” ایران و روسیه با کاهش قیمت نفت مجبورند بهای گاز صادراتی خود را هم ارزان کنند“. (کیهان 6آذر93)
شکست رژیم در اوپک و افت قیمت نفتی که برای رژیم حیاتی است در کنار تحریمهای سنگین بین‌المللی، راه نفس رژیم را بیش از پیش می‌بندد و یک گام دیگر به سمت سرنوشت شوم و محتوم نزدیکش می‌سازد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر