گروه جنایتکار داعش، فیلمی ویدیویی پخش کرد که در آن اسرای کُرد عراقی را در حالی به تصویر کشیده که لباس نارنجی به تن دارند و در قفس فلزی محبوس شده‌اند.


اکثر این افراد از نیروهای نظامی اقلیم کردستان عراق موسوم به پیشمرگه هستند که به گفته یکی از فرماندهان کُرد، در حمله ماه گذشته شبه‌نظامیان داعش به شهر کرکوک به اسارت گرفته شده‌اند.

در حالی که برخی مسئولان و سران عشایر تاکید می‌کنند که اسرای پیشمرگه همچنان زنده هستند، شک و تردیدهایی درباره سرنوشت آن‌ها وجود دارد.

سوالی که اینجا خود را مطرح می‌کند این است که آیا داعش اسرای کُرد را اعدام کرده است؟ این احتمال وجود دارد چرا که پیش‌تر داعش تصاویر برخی اسرا را پیش از اعدامشان پخش کرده بود که پس از آن مشخص شد آن‌ها در زمام پخش ویدیو اعدام شده‌اند. همین اتفاق برای معاذ الکساسبه خلبان اردنی افتاد که یک ماه پیش از انتشار ویدیوی زنده سوزاندنش، به همین شیوه کشته شده بود.

در ماجرای خلبان اردنی، گروه داعش ویدیویی که می‌گفت اعترافات او است را منتشر کرد. در این ویدیو مشخص است که الکساسبه مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته بود. الکساسبه در ویدیویی دیگر درباره سر بریدن گروگان ژاپنی ه ظهور یافت و داعش در آن تهدید به اعدام او کرد. پس از آن این گروه تندرو وارد فاز مذاکره شد تا در مقابل آزادی الکساسبه، ساجده الریشاوی زندانی عضو القاعده محکوم به اعدام که در زندان‌های اردن به سر می‌برد، آزاد شود. الریشاوی پس از انتشار فیلم زنده سوزاندن الکساسبه اعدام شد. پس از آن مشخص شد که خلبان اردنی یک ماه پیش از آغاز مذاکرات برای آزادی او اعدام شده بود.

ماجرای قبطی‌های مصری در لیبی نیز به همین صورت بود. داعش فیلم ویدیویی زنده بودن آن‌ها را منتشر کرد. پس از مدتی فیلم سر بریدن آن‌ها منتشر شد. پس از آن مشخص شد آن‌ها زمان انتشار ویدیویی اول اعدام شده بودند.

دو ویدیویی که داعش روز یکشنبه ۲۲ فوریه از اسرای کُرد پخش کرد، زمان و مکان ثبت آن مشخص نشده است. اما منابع کُرد می‌گویند این تصاویر حدود یک هفته پیش در بازار اصلی منطقه الحویجه (۵۵کیلومتری غرب کرکوک) که در تصرف داعش قرار دارد، ثبت شده است.

ویدویی منتشره در حساب‌های کاربری نزدیک به داعش در شبکه‌های اجتماعی، عنوان «شفای دلهای مومنان» به خود گرفته، این ویدیو به دو زبان عربی و کُردی منتشر شده است.

این ویدیو اسرا را نشان می‌دهد در حالی که سر‌هایشان به زیر است و دست‌هایشان بسته است، یکی پس از دیگری به قفس‌های آهنی که به صورت مربع در می‌دانی محاط با دیوارهای سیمانی، افکنده می‌شوند

هنگام وارد شدن اسرای کرد به قفس‌ها، صحنه‌هایی از سوزاندن الکساسبه به نمایش گذاشته می‌شود.

در کنار هرکدام از قفس‌ها، فردی نقاب به چهره در حالی که لباس سیاه به تن کرده و کلت کمری حمل می‌کند، ایستاده است. در میان قفس‌ها مردی ریشو ایستاده که لباس کُردی به تن دارد و پیامی به زبان کُردی برای «ملت مسلمان کُرد» می‌خواند.

در این پیام آمده است: «جنگ ما با شما نیست، جنگ ما با کافران سکولار کُرد است زیرا شما را به آتش کفر و الحاد رهنون می‌کنند.» او می‌افزاید: «به شما‌ای پیشمرگه‌ها می‌گوییم که کار خود را‌‌ رها کنید زیرا سرنوشت شما همچون این‌ها در قفس خواهد بود یا زیر خاک.»

پس از آن ویدیو اسرا را نشان می‌دهد در حالی که در قفس‌های گذاشته شده پشت خودروهای کوچک «پیک آپ» هستند و در خیابان‌های تنگ گردانده می‌شوند و ده‌ها تن از ساکنان و شبه‌نظامیان آن‌ها را تماشا می‌کنند. ویدیو با صحنه‌ای پایان می‌یابد که اسرا، به زانو در آمده‌اند و پشت سر هر کدامشان شخصی نقاب به دست مسلح ایستاده است.