جمعه، اسفند ۰۸، ۱۳۹۳

قطع تماس و بی خبری مطلق از سه زندانی پیرو یارسان در زندان یزد


yarsan- zendan yazd 

فعالان در تبعید: چند هفته از قطع تماس تلفنی سهند علی محمدی، بخشعلی محمدی و عبدالله قاسم پور، سه زندانی پیرو آئین یارسان در زندان یزد می گذرد اما مقامات زندان از توضیح در خصوص  وضعیت این زندانیان خودداری می کنند.
بنا بر اطلاع «کمپین صلح فعالان در تبعید»، تماس روزانه سهند علی محمدی، بخشعلی محمدی و عبدالله قاسم پور، سه زندانی اهل روستای «اوج تپه» از توابع «میان دوآب» که دوران ۱۸ سال حبس خود را در زندان یزد می گذرانند، از هفته ها پیش قطع شده است. عدم پاسخگویی مسئولان این زندان در این خصوص، موجب نگرانی خانواده این سه زندانی در تبعید شده است.

سهند علی محمدی، بخشعلی محمدی و عبدالله قاسم پور، در سال ۸۳ توسط نیروهای امنیتی در درگیری موسوم به روستای اوج تپه بازداشت و سپس  به اعدام محکوم شده بودند. این درگیری با نیروهای امنیتی بر سر توهین به باورهای مذهبی «آئین یاری» روی داده بود.
«یونس آقایان» دیگر متهم این پرونده است که اخبار تایید نشده حاکی از اجرای حکم وی در روزهای گذشته بود. خبری که تایید نشده و همزمان از وضعیت و محل بازداشت این زندانی اطلاعی در دست نیست. «مهدی قاسم‌زاده» نیز دیگر متهم این پرونده بود که به اعدام محکوم و حکم نامبرده در بهمن ماه سال ۸۷ اجرا شد.
این افراد به اتهام «انتشار عقاید کفر آمیز، توهین به رهبری، تمرّد در مقابل نیروی انتظامی و محاربه از طریق اقدام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی» به اعدام محکوم  شده بودند.
ولی‌ بر اساس گزارش‌ها دادگاه تجدید نظر بعدا احکام اعدام را به ۱۳ سال حبس و تبعید به زندان یزد کاهش داد. اما اوایل مهر سال ۱۳۹۲، این سه زندانی در دادگاهی دیگر به اتهام «مشارکت در قتل»، هر کدام به ۵ سال حبس محکوم شدند. بنا براین حکم صادره جدید، این ۳ زندانی باید مشترکاً ۴۰۰ میلیون تومان دیه نیز پرداخت نمایند.
صبح روز دوشنبه ۱۳ آبان‌ماه حکم تبعید این سه زندانی اجرا و نامبردگان از زندان مرکزی ارومیه (زندان دریا) به دو زندان متفاوت در یزد تبعید شدند.
انتقال این سه تن به زندان یزد، با وضعیتی غیر انسانی همراه بود. این سه زندانیمسیر طولانی اورمیه تا یزد را با دست بند و پابند، ودر فشار جسمانی و روانی شدید با ماشین ویژه انتقال زندانیان طی کرده بودند. امری که منجر به اعتصاب غذای اعتراضی آنها در آن تاریخ شده بود.
گفتی است«اهل حق» یا «یارسان» دینی عرفانی است با خاستگاه کردی که در برخی‌ از مناطق کرمانشاه، لرستان و آذربایجان وجود دارد. پیروان این آئین، مراسم عرفانی خود را که شامل راز و نیاز است در محل خاصی‌ که «جم‌خانه» نام دارد برگزار می‌کنند، مراسمی که همراه با نواختن ساز تنبور و گاها رقص دراویش است. ونداد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر