شنبه، اسفند ۰۹، ۱۳۹۳

درخواست برای آزادی "نجیب‌الله مسافر"، عکاس افغان از زندان

 جمعه 27 فوریه 2015  2015

نجیب الله مسافر همراه با سه عکاس دیگر افغان، بنیانگذاران "مرکز فوتو ژورنالیزم چشم سوم" هستند.
نجیب الله مسافر همراه با سه عکاس دیگر افغان، بنیانگذاران "مرکز فوتو ژورنالیزم چشم سوم" هستند.

 شماری از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای در افغانستان، خواستار آزادی "نجیب الله مسافر"، عکاس شناخته شده افغان از زندان شدند. بر مبنای گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نجیب الله مسافر روز یکشنبه ٣حوت/ اسفند، به حوزه سوم امنیتی پلیس در کابل احضار و سپس به زندان منتقل شده است. گفته میشود دادگاه  او را به ٦ ماه زندان محکوم کرده است.


 
 
27/02/2015
 "نجیب الله مسافر" تا کنون چندین نمایشگاه عکس را در داخل و خارج از افغانستان برگزار کرده است. او در سال ۱۳۸۴ برنده مقام اول عکس آموزش و دموکراسی آمریکا شد.
رضا یمک، مدیر بخش تولید "مرکز فوتوژورنالیزم چشم سوم" و از همکاران آقای مسافر، به خبرگزاری "بخدی" گفته است که وی در رابطه با عکسی که از جمعی دختران ورزشکار در مراسم ورزشی در استادیوم کابل در سال ۱۳۸۵گرفته بود زندانی شده است.

ظاهراً این عکس آقای مسافر بعد از فروش به یک شرکت تبلیغاتی دست کاری و به پوستر تبلیغاتی برای شرکت تلفن "اتصالات" مبدل شده است و به شکایت خانواده یکی از دخترانی که در عکس دیده میشوند به دادگاه انجامیده است.

"مرکز فوتوژورنالیزم چشم سوم" که نجیب الله مسافر ریاست آن را بعهده دارد به خبرگزاری بخدی گفته است که آقای مسافر هیچ گونه دخالتی در تغییرات انجام شده در عکس نداشته است.


گفتگو با حامد علی زاده، فیلمساز افغان
 
27/02/2015
 
 
"حامد علی زادهفیلمساز افغان و از دوستان نجیب الله مسافر، به بخش فارسی رادیوی بین المللی فرانسه گفت:
آقای مسافر حدود هفت ماه پیش قضیه دادگاه خود را خاتمه یافته تلقی کرده و گفته بود که خانواده شاکی از دست کاری شدن عکس یاد شده، شکایت خود را پس گرفته و او را برائت داده است.

به گفته آقای علی زاده، ظاهراً اکنون بدلیل آنچه که در سیستم قضایی افغانستان «حق عمومی» نامیده می‌شود، آقای مسافر از طریق سیستم قضایی دولتی مورد پیگرد قرار گرفته است آنهم در حالیکه از چندین سال بدینسو، قانونی ساختن مسأله "کپی رایت" یا حق مالکیت معنوی و قانون تخطی رسانه ها از سوی دولت به درازا کشیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر