کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد اعلام کرد، در جریان یکماه گذشته سال جاری میلادی ۲۴ هزار شهروند افغان از کشور پاکستان خارج شده‌اند.
این سازمان در گزارش خود نوشته است، آزار و اذیت پلیس پاکستان سبب خروج ۲۴هزار پناهندۀ افغان از این کشور شده است.
این افغانان پس از حملۀ مرگ‌بار تروریستی در شهر پشاور و افزایش اذیت و آزار مسؤولان پاکستانی مجبور به ترک آن کشور شده‌اند.
سازمان مهاجرت بین المللی (IOM) که اوراق و امکانات سفر را برای پناهندگان به عهده دارد، گزارش می‌دهد که این شهروندان افغان بدون این‌که اعلام شود، در ماه جنوری سال جاری میلادی از نقطه مرزی بندر تورخم وارد افغانستان شده‌اند.
ریچارد دنزینگر، رییس سازمان جهانی پناهند‌گان در افغانستان می‌گوید شمار افغانانی که در ماه گذشته اخراج گردیده‌اند دو برابر رقمی است که در سال ۲۰۱۴ به ثبت رسیده‌است.
گفته می‌شود شمار زیادی از این پناهندگان افغان از ایالت خیبر پشتون‌خواه پاکستان اخراج گردیده‌اند.
به گزارش خبرگزاری خامه افغانستان، توأم با اخراج و اذیت، شمار زیادی از افغانان نیز در پاکستان بازداشت شده‌اند که در آخرین اقدام پلیس پشاور دست کم ۷۲ تن از شهروندان افغانستان در این شهر دست‌گیر گردیدند.
پیش از این دولت ایالتی خیبر پشتون‌خواه آخرین مهلت خروج پناهند‌گان افغان از این ایالت را تا حدود یک و نیم‌ماه پیش، در تاریخ ۲۰ دسامبر سال گذشتۀ میلادی تعیین کرده بود.