شنبه، بهمن ۱۸، ۱۳۹۳

* کارگران فولاد البرز مقابل فرمانداری تاکستان تجمع کردند * تعویق دو ماه حقوق ۳۰۰ کارگر پیمانی «مس سرچشمه»





نزدیک به ۶۰ کارگر کارخانه فولاد البرز در اعتراض به تعویق سه ماه حقوق و تهدید امنیت شغلی‌شان صبح امروز مقابل ساختمان فرمانداری تاکستان تجمع کردند.

منابع کارگری ایلنا در کارخانه فولاد البرز گزارش دادند، کارفرمای کارخانه فولاد البرز به بهانه اینکه تولید در این واحد صنعتی توجیه اقتصادی ندارد از یکسال پیش تا کنون حدود ۲۱۰ نفر از مجموع ۴۰۰ کارگر این کارخانه را بعد از اتمام قرارداد کاری‌شان اخراج کرده است.

بنا بر این گزارش، مدیران کارخانه فولاد البرز در سال ۹۲ حدود ۱۵۰ کارگر قرارداد موقت این واحد تولیدی را در دو مرحله با سوابق ۸ تا ۱۵ سال تعدیل کردند. همچنین ۶۲ نفر از کارگران قرار دادی نیز در مهر و آبان ماه سال جاری با اتمام قرار داد کارشان تعدیل شده‌اند.

کارگران می‌گویند شرایط تولید در کارخانه مهم فولاد البرز بسیار نامناسب و بحرانی است و کارفرما توان پرداخت مطالبات معوقه کارگران در ماهای آبان، آذر و دی را ندارد. پیش از این معوقات حقوقی کارگران ۴ ماه بود که بعد از اجتماع هفته پیش کارگران، کارفرما پنجشنبه هفته گذشته ساعت ۴ ونیم بعد از ظهر یک ماه حقوق مهر ماه را پرداخت کرد.

به گفته کارگران، شرایط فوق تهدیدی برای امنیت شغلی حدود ۱۹۰ کارگری است که در کارخانه باقی مانده‌اند. به همین دلیل طی یک ماه گذشته کارگران فولاد البرز بیش از ۵ بار مقابل ساختمان اداره کار و فرمانداری تاکستان تجمع کرده‌اند.

تعویق دو ماه حقوق ۳۰۰ کارگر پیمانی «مس سرچشمه»/ کارگران به تبعیض معترض‌اند

۳۰۰ کارگر مس سرچشمه که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری ارفع سازان کار می‌کنند، دو ماه است حقوقی دریافت نکرده‌اند.

کارگران به ایلنا گفته‌اند نسبت به تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا بین کارگران پیمانی این کارخانه و سایر کارگران مس سرچشمه معترض‌اند.

یکی از نمایندگان غیر رسمی کارگران در تشریح دلایل اصلی نارضایتی کارگران گفت:  علی رغم شرایط سخت کاری که کارگران پیمانی در آن مشغول به کارند از حداقل مزایای شغلی سایر کارگران برخوردار نیستند. کارگران پیمانی همیشه در معرض بیشترین تبعیض‌ها قرار می‌گیرند. تفاوت در پرداخت مزایا بین کارگران پیمانی با کارگران رسمی و قرارداد مستقیم باعث شده کارگران پیمانی با حداقل دستمزد - که آن را هم به موقع دریافت نمی‌کنند - زندگی کنند و طبیعتا این مسئله شرایط سختی را برای کارگران ایجاد می‌کند که در ‌‌نهایت می‌تواند آن‌ها را نسبت به ادامه کار بی‌انگیزه کند.

این کارگر شرکت پیمانکاری ارفع سازان همچنین به عدم تمدید بیمه‌ تکمیلی درمان کارگران از سوی شرکت پیمانکاری اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه برای بیمهٔ درمان تکمیلی از حقوق کارگران ماهانه مبلغی کسر می‌شود اما نزدیک به ۱سال است وقتی برای کارهای پزشکی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنیم باید مجددا مبالغ اضافه‌ای را پرداخت کنیم.


[تاريخ مطلب: هجدهم بهمن ۱۳۹۳ برابر با هفتم فوريه ۲۰۱۵] پیک ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر