پنجشنبه، بهمن ۱۶، ۱۳۹۳

جامعه مدنی افغانستان خواستار حضور بیشتر زنان در حکومت است

REUTERS/Fayaz Aziz

نهاد ناظر انتخاباتی موسوم به بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا (تیفا) از حضور
کم‌رنگ زنان در دستگاه حکومت افغانستان انتقاد نموده میگوید: " زنان در انتخابات نقش چشم گیر داشتند ولی حضور آنها در حکومت بسیار کم است"
رییس این نهاد در نشستی که زیر نام مشارکت زنان در انتخابات آینده وچالش های موجود، امروز در کابل را اندازی شده بود صحبت میکرد، گفت: زنان کشور در روند انتخابات سال روان نقش مهم ایفا کرده اند اما حضور شان در حکومت موجود کمتر دیده میشود.

او افزود سهم زنان در حکومت باید بیشتر در نظر گرفته شود نه اینکه تنها از وجود ایشان در حرکت های سیاسی و نمادین استفاده گردد. رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان ابراز امیدواری نمود که زنان کشور همانند مردان در تصمیم گیری های سیاسی سهیم باشند، زیرا بدون حضور زنان در قدرت سیاسی پیشرفت اجتماعی ناممکن است. او همچنان حضور گسترده ی زنان برای شفافیت انتخابات را مهم عنوان نموده می افزاید: در ترکیب کمسیون اصلاحات انتخاباتی که قرار است درآینده ی نزدیک شکل بگیرد با ید درآن سهم زنان مراعات گردد. رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان تشکیل کمسیون اصلاحات انتخاباتی را امر بسیار حیاتی برانتخابات های بعدی کشور عنوان نموده میگوید اگر درین بابت بی توجهی صورت گیرد زمان از دست میرود و بدور از امکان خواهد بود که انتخابات پارلمانی که قرار است سال آینده ی هجری برگزار شود نتیجه ی قابل قبول در قبال داشته باشد.
نام برده هشدار میدهد که اگر کمیسیون اصلاحات انتخاباتی سیاسی باشد ایجاد اصلاحات در نهادهای انتخابات کشور دشوار شده و برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در افغانستان ممکن به نظر نمیرسد.
ازسوی هم رییس پالیسی و پلان وزارت امور زنان افغانستان که در ین نشست صحبت میکرد گفت " رهبران حکومت باید هر چه زودتر بر تعهدات شان عمل نموده و موضوع اصلاحات انتخاباتی را در اولویت برنامه های شان قرار دهند تا مردم شاهد برگزاری انتخابات شفاف و همه قبول باشند". وی افزود : من به نمایندگی از وزارت امور زنان وعده میدهم که با رعایت پالیسی های این وزارت به هدف حضور زنان در انتخابات، در کنار نهاد های جامعه ی مدنی و دیگر نهاد های مربوط تلاش مینمایم.
کمشنر کمسیون حقوق بشر افغانستان و رییس مجتمع جامعه مدنی افغانستان که از سخنرانان دیگر این نشست بودند بر اصلاحات بنیادین در نهاد های انتخاباتی کشور تاکید کرده واز حکومت خواستند تا هرچه زود تر بر انجام این کار اقدام نماید.
این در حالی است که دو روز پیش ده ها تن ازفعالان زن در کابل در اعتراض به عدم حضور زنان در کابینه ی حکومت وحدت ملی را ه پیمایی کرده وخواهان سهم زنان در کابینه ی حکومت و سطوح تصمیم گیری سیاسی گردیدند.
پس ازآنکه انتخابات ریاست جمهوری سال روان هجری در نتیجه ی تقلب های گسترده به بن بست کشاینده شد وهر دو رقیب نتخابات ریاست جمهوری اشرف غنی احمدزی وعبدلله عبدالله با امضای توافق نامه ای تن به تشکیل حکومت وحدت ملی دادند، ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی کشور یکی از شرایط این توافق نامه را تشکیل میداد.
اما اینک با گذشت بیشتر از چهار ماه از آغاز به کار رهبران حکومت وحدت ملی هنوز هم از اصلاحات و ایجاد تغییر در نهاد های انتخاباتی کشور خبری نیست، چنانچه از قرایین بدست می آید جانب ریاست اجرایی به رهبری عبدالله عبدالله همواره بر ایجاد بیدرنگ اصلاحات در نهاد های انتخاباتی کشور اصرار دارند، اما به نظر میرسد که ریاست جمهوری افغانستان بر تحقق زود هنگام این امر چندان علاقه ای ندارد.
با این همه انتظار میرود که در خواست مکرر نهادهای ناظر انتخابات، جامعه مدنی و شهروندان افغانستان بر ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی این کشور رهبران حکومت وحدت ملی را وادار سازد تا در آینده ی نزدیک این خواست مدنی را بر آورده سازید.
پنجشنبه 5.2.2015
رادیو فرانسه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر