یکشنبه، بهمن ۱۲، ۱۳۹۳

حالت امن، Safe Mode، در ویندوز چیست و چه کاربردی دارد؟

مجید وثوقی

حالت امن چیست، چه زمانی نیازمندش می‌شوید و چرا به دلایلی جز دلایل مذکور در این مطلب استفاده‌ از آن توصیه نمی‌شود؟
حالت امن، یا Safe Mode، چیست؟
اساساً «حالت امن» ویندوز یکی از گزینه‌های بوت ویندوز است که تنها ساده‌ترین درایورهای لازم برای اجرای ویندوز را بارگزاری می‌کند.
بسته به این که برای شروع ویندوز چه نوع «حالت امنی» را انتخاب می‌کنید، تنها چندین دسته درایور مختلف وجود دارد که می‌توان اجرای‌شان کرد.
درایوری که معمولاً برای مقابله با بدافزارها انتخاب می‌کنیم، گزینه‌ی «حالت امن با شبکه» است، چرا که به ما اجازه می‌دهد تا ابزارهای مورد نیازمان را بارگیری و نصب کنیم.

«حالت امن» چه زمانی و چرا به درد می‌خورد؟
اجرای کامپیوترتان در «حالت امن» برای ایرادیابی می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد، زیرا دلیل چندانی وجود ندارد که تداخلی پیش آید. با اجرای ایرادیابی در پس زمینه، آشکارا حذف بدافزار را هم مد نظر قرار می‌دهیم که در زمانی بارگزاری کامل ویندوز مانع عملکرد عادی برنامه‌ها می‌شود.
با این که برخی انواع بدافزارها (مثل روت‌کیت) امکان اجرا در «حالت امن» را هم دارند، اکثرشان چنین قابلیتی ندارند. پس «حالت امن» به شما این فرصت را می‌دهد تا با کمترین زحمت و دردسر، بدافزار را حذف کنید.
چگونه به «حالت امن» بروم؟
شیوه‌ی بهتر بوت کردن «حالت امن» با استفاده از msconfig است، شیوه‌ای که لزوماً همیشه ممکن نیست. پس از اجرای msconfig می‌توانید گزینه‌ی «Safe boot» را در لبه‌ی «Boot» بیابید. وقتی تغییرات را انجام دادید، بر روی «Apply» و «Ok» کلیک کنید.
روش دیگر مستلزم زدن کلید F8 در طی بوت کردن است (در ویندوز 8 هم‌زمان کلید Shift را هم فشار دهید). اگر موفقیت‌آمیز باشد منویی شامل این گزینه‌ها نشان داده می‌شود.
همان‌طور که پیشتر هم اشاره شد، وقتی با یک بدافزار مقابله می‌کنید، معمولاً به گزینه‌ی «Safe Mode with Networking» نیاز دارید. این گزینه را انتخاب و «Enter» کنید.

چرا حالت امن عملا «امن» نیست؟
«حالت امن»، علی‌رغم نام‌‌اش، چندان امن هم نیست. در واقع، به احتمال زیاد در حالت عادی امنیت بیشتری دارید.
نرم‌افزار حفاظتی فعال، مثلاً آنتی‌ویروس‌ یا ضد بدافزار در حالت «with Safe Mode Networking» اجرا نشده و تنها نرم‌افزار دیوار آتشین است که البته اگر فعال شده باشد، تنها در حالت «Networking with Safe Mode» اجرا می‌شود.
به این دلیل توصیه می‌شود که تنها در صورت لزوم از این حالت استفاده کنید و در صورت استفاده، هر چه سریع‌تر به حالت عادی برگردید. اگر برای ریبوت به «حالت امن» از msconfig استفاده کردید باید از msconfig استفاده کنید تا کلیک گزینه‌ی «Safe boot» را برداشته و مجدد ریبوت کنید تا به حالت عادی برگردید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر