پنجشنبه، مرداد ۳۰، ۱۳۹۳

زمین‌خواران تالاب 3000 هکتاری را به آتش کشیدند




ایسکانیوز: زمین‌خواران ناشناس تالاب ۳۰۰۰ هکتاری میانگران ایذه در خوزستان را به آتش کشیده‌اند اما هنوز هیچ نهادی برای خاموش کردن آتش اقدام نکرده است. فعالان محیط زیست می‌گویند آتش هنوز در تالاب روشن است و به دلیل وزش باد شدید به مناطق اطراف سرایت کرده است.

شاهدان عینی و کشاورزان و دامداران مجاور تالاب می‌گویند آتش از صبح امروز آغاز شده و نزدیک به ۲۰۰۰ هکتار از آن را تا عصر امروز در کام خود کشیده است. تنها بخش ۱۵ تا ۲۰ درصدی که آبگیر بوده و هرسال به دلیل بارش میانگین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌متری به طور طبیعی آبگیری می‌شود باقی‌مانده است.

هژیر کیانی دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست در گفتگو با ایسکانیوز گفت: «قرار بود امسال حریم تالاب مشخص شود اما در حالی که تنها یک ماه تا فصل کشت باقی‌مانده زمین‌خواران ناشناس به قصد تجاوز به عرصه تالاب و جلوگیری از ثبت آن تالاب را به آتش کشیدند.»

به گفته این کارشناس توسعه کشاورزی اگر این کار امسال انجام شده بود زمین‌خواران اکنون نمی‌توانستند به قصد گسترش اراضی دست به چنین اقدام‌هایی بزنند.

آن‌گونه که کیانی می‌گوید تا کنون هیچ اقدامی برای خاموش کردن تالاب انجام نشده است. علیرغم آن که به مدیرکل محیط زیست استان اطلاع‌رسانی شده و آتش‌نشانی نیز اعلام کرده که خودرو برای اطفای حریق فرستاده شده است اما به گفته این فعال محیط زیست در بازدید انجام شده هیچ خودرویی مشاهده نشده است.

کیانی تأکید کرد که امکان مهار آتش در صورت وجود تجهیزات بوده اما نیروهای محلی و بدون امکانات با توجه به وزش باد شدید توان مهار آتش را نداشته‌اند و خودشان نیز در معرض خطر آتش بوده و از حریق گریخته‌اند.

در صورت گسترش آتش به زمین‌های کشاورزی و کاکلک‌ها، خسارت‌های مالی آتش نیز افزایش خواهد یافت.

تالاب میانگران ایذه در ۱/۵ کیلومتری شهرستان ایذه در شمال شرقی خوزستان زیستگاه پرندگان بومی و مهاجر بسیاری است که از آن میان می‌توان به اردک نوک پهن، فلامینگو، حواصیل، خودکا، اردک مرمری، اردک سرسفید و لک لک سفید اشاره کرد. این تالاب محل لانه‌گذاری و تخم‌گذاری پرندگان بومی نیز هست و تنها سرپناه گونه‌های جانوری در یک دشت ۱۰ تا ۲۰ هزار هکتاری است.


[تاريخ مطلب: بيست و نهم امرداد ۱۳۹۳ برابر با بيستم اوت ۲۰۱۴]پیک ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر