پنجشنبه، مرداد ۳۰، ۱۳۹۳

گزارشی از وضعیت زندانیان سیاسی حضور ادبی سیمین بهبهانی درادبیات افغانستان

 چهارشنبه 20 اوت 2014

سیمین بهبهانی
DR

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
درگذشت سیمین بهبهانی، غزلسرای نامی ایران، جهان فرهنگ و ادبیات فارسی را دراندوه فرو برد. درایران بسیاری، حتی برخی خبرگزاری‌ها و ومقامات وابسته به حکومت درمورد این بانوی شعرایران خبرو اظهارنظر منتشرکردند.

سعید حقیقی - نویسنده و روزنامه نگار
 
20/08/2014
ولی بیش از ایران درافغانستان وتاجیکستان اعلام درگذشت بانوی شعرایران موجی از اندوه و همزمان مطالب و مقالات را به همراه آورد.

محافل ادبی افغانستان و تاجیکستان ازهنگام دریافت خبردرگذشت سیمین بهبهانی یاد اورا گرامی می دارند.
خانم بهبهانی هرگز به تاجیکستان سفرنکرد، ولی دراین کشور فارسی زبان دلدادگان و آشنایان بسیاری داشت.
سیمین بهبهانی دراواخر دهه هشتاد خورشیدی درمصاحبه مفصلی با خانم گلرخسار صفی، شاعرپارسی گوی تاجیک شرکت کرد. دراین دیدار دوشاعربزرگ ایرانی و تاجیک وضعیت ادبیات درایران و تاجیکستان وشعروفرهنگ دو ملت را مورد ارزیابی و مداقه قراردادند.
سعید حقیقی، نویسنده و روزنامه نگارافغان به مناسبت درگذشت سیمین بهبهانی درمقاله ای به تنها دیدارخود با شاعرایرانی درتهران پرداخته است.
سعید حقیقی می نویسد: ........ درونک به خانه ی شاعرمی روم. همه چیزمحسورم می کند، به ویژه میزبانم. برای چند ثانیه فکرمی کنم که رویا می بینم. ولی نه او خودش است سیمین بهبهانی.
دعوت می کند به نشستن. رو به رویم می نشیند وازافغانستان می پرسد، ازحوادث تازه. می گوید، شنیده ام طالبان رفته اند؟ منم ازافغانستان می گویم، ازتلخی های روزگار و او نیزدل پرخونی دارد از بی مهری های روزگار.
می گوید حداقل شانس آوردید که از شلاق طالبان نجات یافتید. برایش از هواخواهانش درکشورم می گویم.....
ازاین که درافغانستان این قدرمحبوب است، خوشحال می شود، آهنگ ها را نشنیده و به همین دلیل از من می خواهد که آهنگ ها را برایش بفرستم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر