سه‌شنبه، مرداد ۲۸، ۱۳۹۳

پافشاری وکلا برای افشای نام متخلفان "روغن پالم"



تدبیر : بیش از دو هفته از افشاگری وزیر بهداشت درباره استفاده از روغن پالم در مواد لبنی می گذرد. ماده ای که به گفته او "به دلیل کیفیتی که دارد برای سلامتی مضر است و تخلفات موجود در لبنیات به بازار آمده نشان می‌دهد که به جای چربی طبیعی از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده کرده‌اند."

هاشمی به شرکت های متخلف هشدار داد که اسامی آنها را اعلام می کند. اما معاون وی "رییس سازمان غذا و دارو" چندی بعد اعلام اسامی را غیرشرعی دانست.

در پی عدم اعلام اسامی شرکت های متخلف مصطفی ترک همدانی، محمود حاج عطار و فرشید رفیعی نایینی از وکلای دادگستری شکایتی را علیه رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و دو تن از روسای سابق سازمان استاندارد کشور تنطیم کردند. این شکایت برای رسیدگی به شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت ارجاع داده شده است.

مصطفی ترک همدانی درباره جزئیات این شکایت به "تدبیر" می گوید: "بعد از اینکه مستنداتی تهیه شد مبنی برمسجل بودن جرم معاون نظارتی بهداشتی و دو تن از روسای سازمان استاندارد کشور، شکایتی را برای رسیدگی به پرونده تنطیم کردیم."

او می افزاید: "چندی پیش وزیر بهداشت و درمان موضوع آلوده بودن شیرهای صنایع لبنی و آغشته بودن آنها را به روغن پالم رسانه ای کرد. با وجود اینکه معاون ایشان از سال 84 متناوبا در سمت معاونت غذا و دارو بوده، بعد از اظهارات آقای هاشمی به این قضیه اذعان و درباره خطرات و بیماریی های قلبی و عروقی نشات گرفته از آن اظهارنظر کرد."

این وکیل دادگستری تاکید می کند: "به نظر ما در این باره مسئول مستقیم نظارتی برغذا شخص معاون غذا و دارو بوده و روسای سابق (دولت قبل) سازمان استاندارد کشور که مد نظر ما دو نفر از این آقایان هستند."

او ادامه می دهد: "بعد از جمع آوری مستندات درباره خطرات این ماده و اینکه اصلا این روغن نباید به شیر آغشته شود، بر همین اساس شکایتی را آماده و در دادگاه کارکنان دولت به ثبت رسانیدم. در این باره گروهی از وکلا مشایعت کردند البته شهروندان دیگری هم هستند که مستقلا تصمیم دارند شکایت کنند و یا احتمالا شکایت کرده اند."

این وکیل دادگستری درباره دلیل شکایت نکردن از وزیر بهداشت توضیح می دهد: "وزیر بهداشت انسان خوش نامی است. شخص ایشان باعث برملا شدن این موضوع شد. مطمئن باشید که اگر ایشان تعللی در افشای این موضوع کرده بود ما حتما از ایشان هم شکایت می کردیم. البته بسیاری از وزرا خیلی مسائل را می دانند و درباره آن چیزی نمی گویند. به هر حال کار ایشان باعث اطلاع رسانی خوبی شده و موجی که بین مردم ایجاد شده و شکایتی که صورت گرفته حداقل این پیامد را دارد که تولید کننده مراقب خودش هست. مسئولان نظارتی تکلیف صد درصدی داشتند و دارند که از سلامت و بهداشت مردم مراقبت کنند."

او به سابقه 15 ساله ورود روغن پالم به کشوراشاره و درباره زمان استفاده آن در مواد لبنی به تدبیر می گوید: "یکی از مستندات ما این است که ورود این ماده به کشوربه عنوان روغن خوراکی بیش از 15 سال پیش آغاز شده است. نکته حائز اهمیت و خیلی عجیب این است که سال 91 واردات این روغن هر میزانی که بوده سال بعد از آن یعنی در سال 92 میزان واردات این روغن 950 برابر شده است. باید پرسید که روغنی که قبلا مصرف بهداشتی داشته و در تولیدات بهداشتی مانند صابون از آن استفاده می شده آیا حالا تولید محصولات بهداشتی هم 950 برابر شده است؟ یقینا این روغن جای دیگر مصرف شده است."

تر ک همدانی می گوید: "براساس ماده 35 قانون امور تعزیرات وزارت بهداشت تکلیف و وظیفه دارد که اسامی این متخلفان را اعلام کند. زمانی که این اسامی اعلام نمی شود و می گویند که آوردن اسم آنها غیرشرعی است یعنی تحت فشار هستند."

یکی از شکات این پرونده تاکید می کند: "ما شکایتمان قصد داریم به دستگاه نظارتی فشار آوریم تا اسامی را اعلام کند و اگر اسامی را اعلام نکند خود مرتکب عمل مجرمانه شده است. این کار یک بخش جزایی دارد و یک بخش اطلاع رسانی به جامعه؛ همین که مردم می دانند که کدام شرکت چنین جرم بزرگی را انجام داده بدترین شکست برای آن شرکت است. برای ما خیلی مهم است که چرا معاون وزیر اسامی را اعلام نکرد؟ چرا وارد موضوع شرعی با غیر شرعی بودن شده است؟ این چند سال کجا بوده و چرا به این موضوع رسیدگی نکرده است.  سمت ایشان جدید نیست از دور قبل (دولت دهم) این سمت را داشته اند، چرا به این موضوع نظارت نداشته است."
[تاريخ مطلب: بيست و هشتم امرداد ۱۳۹۳ برابر با نوزدهم اوت ۲۰۱۴] پیک ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر