شماری از شهروندان مریوانی در حمایت از شهرهای سنجار در عراق و کوبانی در سوریه که در معرض حملات گروه اسلامگرای دولت اسلامی موسوم به داعش هستند، اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.
شهر سنجار که ساکنانش ایزدی هستند، دو هفته پیش با حمله شبه نظامیان داعش، از کنترل نیروهای نظامی اقلیم کردستان موسوم پیشمرگه در آمد. ده ها تن از مردم این شهر کشته و هزاران تن نیز آواره شدند. صدها زن ایزدی هم در این حملات ربوده شدند و خبرهای از به مزایده گذاشتن آن ها در بازار موصل منتشر شده است.
اما شهر کوبانی از سه طرف توسط شبه نظامیان داعش محاصره شده است. این گروه اسلامگرای تندرو تا کنون به دلیل مقاومت نیروهای پیشمرگه نتوانسته کوبانی را تصرف کند.
خبرگزاری فرات گزارش داده است که غروب پنجشنبه 14 آگوست مریوانی ها، با هدف حمایت از شنجار و کوبانی و همچنین محکوم کردن فعالیت های اخیر برخی وابستگان به داعش در شهر مریوان برگزار شد.
بنا بر این گزارش، تظاهر کنندگان پس از تجمع در چهار راه شبرنگ، به سمت چهار راه اصلی تظاهرات کردند اما با یورش نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران روبرو شدند. این یورش منجر به متفرق شدن تظاهر کنندگان شد.
برخى رسانه های احزاب كرد ايرانى از حضور تعدادى از عناصر داعش در مناطق مختلف استان كردستان ایران خبر داده اند.
سايت «كوردستان ميديا» وابسته به حزب دموکرات کردستان ایران در گزارشى نوشته است: «پس از حضور پیشمرگەهای اين حزب در جبهەهای جنگ علیه داعش در عراق، گروه‌های تندرو مذهبی در شهرهای بانه، سقز، مریوان و سنندج کردستان با پشتیبانی رژیم ایران اقدام به تبلیغات و پروپاگاندای هدفمند می‌کنند.»