جمعه، مرداد ۳۱، ۱۳۹۳

اینترنت اکسپلورر،در تلاش برای به‌روز رسانی سریع‌تر


اینترنت اکسپلورر هنوز هم به کند بودن و عقب ماندن از سرعت فن‌آوری متهم و مشهور است. اکنون توسعه دهندگان این برنامه با درک مشکل تلاش می‌کنند تا این وضعیت را تغییر دهند.
پنج سال پیش، مایکروسافت برنامه‌ای را با بازسازی اینترنت اکسپلورر آغاز کرد تا این مرورگر را که به کندی، به‌روز نبودن و فقدان توانایی پشتیبانی از آخرین استانداردهای روز مشهور بود، از این بدنامی نجات دهد. اکنون اینترنت اکسپلورر Nowadays از بسیاری از استانداردها پشتیبانی می‌کند، عملکرد بهتری دارد و تعداد کمتری از کاربران از نسخه‌های به‌روز نشده آن استفاده می‌کنند.
اما هنوز تا رسیدن به نقطه واقعا مطلوب راه طولانی فرا روی مایکروسافت است. برای نمونه، با توجه به آپدیت‌های سریع گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس، اکنون توسعه دهندگان اینترنت اکسپلورر امیدوارند سرعت به‌روز رسانی‌های این مرورگر قدیمی را بیشتر کنند.
نکته مهم این است که اینجا بحث زیباشناسی مطرح نیست. مدرن کردن اینترنت اکسپلورر و سازگار کردن آن با تمام استانداردهای موجود، می‌تواند موجب بازگشت اینترنت اکسپلورر به روزهای طلایی و به دست آوردن جایگاه اول آن در دنیای مرور وب شود. اکنون نیز علی‌رغم جلب توجه بسیاری از برنامه نویسان به سیستم عامل iOS اپل و اندروید گوگل، هنوز پلت‌فورم‌های وب پی‌سی برای مرور اینترنت کاربرد و محبوبیت بالایی دارد و ویندوز می‌تواند به تقویت جایگاه از دست رفته خود همت کند.
سی‌نت در همین باره می‌نویسد کارشناسان می‌گویند نسخه ٩ اینترنت اکسپلورر گام بزرگی نسبت به نسخه‌های پیشین به شمار می‌رود، اما گوگل کروم هنوز در میان کاربران جذابیت زیادی دارد. کاربران در انتخاب یک محصول هم به شهرت و نام آن و هم به عملکرد آن توجه دارند.
اینترنت اکسپلورر د ردوران اوج خود در یک دهه پیش بیش از ٩٠ درصد از فضای مرور اینترنتی را در دست داشت. سپس به تدریج سهم خود را از بازار مرور اینترنت به رقبا واگذار کرد و ابتدا فایرفاکس و کروم در پی‌سی‌ها و اکنون نیز مرورگرهای سافاری اپل و کروم گوگل در سیستم‌های عامل موبایلی بخش بسیار بزرگی از سهم اینترنت اکسپلورر را به خود اختصاص دادند.
اکنون و بنا بر مطالعات آماری هنوز اینترنت اکسپلورر با داشتن ٥٨ درصد از کاربران وب، بیشترین تعداد کاربران را در دنیای کامپیوترهای رومیزی دارد، اما در مقابل ٤٩ درصد از صفحات وب در سیستم‌های عامل دسک‌تاپی توسط کروم باز می‌شود. این در حالی‌ است که تنها ٢٤ درصد از این صفحات توسط اینترنت اکسپلورر باز می‌شود. اضافه کنم که تنها ٢.٥ درصد از کاربران سیستم عامل‌های موبایلی از اینترنت اکسپلورر استفاده کرده و تنها ٢ درصد از صفحات وب در فضای موبایلی توسط اینترنت اکسپلورر باز می‌شود.
به‌روز رسانی سریع‌تر
کروم وفایرفاکس هر شش هفته یکبار به‌روز رسانی می‌شوند. این یعنی تغییرات تدریجی و پیوسته که زیاد مطلوب مدیران IT در موسسات و شرکت‌های مختلف نیست اما نشان از انعطاف پذیری این برنامه‌ها دارد. این به‌روزرسانی‌های سریع موجب می‌شود پشتیبانی از فن‌آوری‌های نوین WebRTC یا IndexedDB و یا WebGL توسط این مرورگرها با سرعت بیشتر صورت گیرد.
اما در مورد اینترنت اکسپلورر، قضیه کاملا فرق می‌کند. بین نسخه ٩ و ١٠ این مرورگر یکسال و نیم فاصله بود. البته هنوز باید امیدوار بود سرعت به‌روز رسانی در اینترنت اکسپلورر بهبود یابد چون بین نسخه ٦ و ٧ آن ٥ سال فاصله بود!
اکنون تغییرات در اینترنت اکسپلورر شکل تازه‌ای یافته است. مایکروسافت می‌گوید در اصلاحیه‌های امنیتی، سازگاری‌های فن‌آوری را هم اعمال می‌کند. برای نمونه مایکروسافت اعلام کرده است در آخرین نسخه اصلاحی اینترنت اکسپلورر ١١، علاوه بر رفع مشکلات امنیتی، افزونه WebGL Instancing، ابزارهای توسعه F12 و زمینه‌های لازم برای پشتیبانی از WebDriver هم به مرورگر افزوده شده است.
نام جدید
تلاش‌هایی از چند وقت پیش شروع شده بود که نام اینترنت اکسپلورر را عوض کنند اما یکی از اعضای تیم اینترنت اکسپلورر در مایکروسافت می‌گوید که تصمیم گرفته شده همین نام فعلی حفظ شود و نام این مرورگر تغییر نخواهد کرد.
افزونه‌های بهتر
مایکروسافت با نگاه به تجربه موفق فایرفاکس و کروم در زمینه استفاده از افزونه‌ها، تصمیم گرفته در زمینه نوشتن افزونه‌های مناسب تکان جدی‌تری به خود بدهد. اکنون نوشتن افزونه برای اینترنت اکسپلورر تنها روی رابط کاربری قدیمی ActiveX ممکن است، که زبان مناسب برنامه‌نویسی مدرن نیست. به نظر می‌رسد اینترنت اکسپلورر در نظر دارد در این حوزه نیز نوآوری‌هایی از خودش نشان دهد تا برنامه نویسان به شیوه موثرتری به نوشتن افزونه‌های مناسب برای این مرورگر ترغیب شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر