دوشنبه، مرداد ۲۰، ۱۳۹۳

تحولات عراق ــ طارق الهاشمي : حمله به كردستان از بازيهاي مالكي و رژيم ايران است



« طارق الهاشمي معاون مستعفي رئيس‌جمهورعراق : حمله اي كه به كردستان شده است هدف دار است و براي تقويت شانس مالكي براي رسيدن به دور سوم نخست‌وزيري است در صورتي‌كه او رد شده است.iraq 9167c
هاشمي: حمله اخير به كردستان هدفش ايجاد شكاف بين كرد و اهل سنت است و رهبري كرد نسبت به بازيها و فتنه‌هاي مالكي و ايران آگاه هستند
- شبه نظاميان عصائب روي پل شعله پست بازرسي گذاشته و تعدادي از شهروندان را ربودند.
منابع به التغيير: انقلابيون دست به يك تهاجم گسترده عليه مقر تيپ المثني در شهرستان ابوغريب زدند
- درا ثرخمپاره‌باران يك برج مراقبت در محله شهدا در ابوغريب تعدادي از عناصر دولتي به قتل رسيدند
- يك سرتيپ نهاد مبارزه با تروريزم از طريق يك بسته انفجاري در منطقه اعظميه در بغداد به قتل رسيد
- نيروهاي دولتي منطقه "7كيلو" دررمادي را با موجي از موشك كوبيدند.
الانبار : درگيري بين انقلابيون و شبه نظاميان دولتي و بيداريهايش روي پل رابط بين پروانه و حديثه
الانبار : انقلابيون راه خروج آوارگان از بروانه را تامين كردند.
صلاح‌الدين : انقلابيون تكريت به التغيير: يك افسر ايراني كه همراه با شبه نظاميان در العوجه مي‌جنگيد دستگير شده است.
بغداد : يك افسر از دفتر بازرس كل وزارت دفاع در يك عمليات مسلحانه در شرق بغداد زخمي شده است.
محمد الخالدي نماينده مجلس از متحدون : كسي كه دنبال دور سوم نخست‌وزيري است تلاش مي‌كند كه بين اهل سنت و اكراد فتنه ايجاد كند. صحبت از كوچ عرب از كردستان فتنه اي است كه بدين طريق مي‌خواهند وضعيت را متشنج كنند. خبرهاي مربوط به خروج عرب از كردستان دروغ است.
ابوايمن از منطقه سجر : تعدادي از شبه نظاميان اسير شده‌اند آنها با تانك و خودرو آمده بودند، اينها فارس كينه توز هستند.
- مجلس نمايندگان جلسه اي كه قرار بود روز يكشنبه برگزار كند به روز دوشنبه موكول كرده است».
تلويزيون التغيير 19مرداد93 ـ 10 اوت 2014
نشست خبري ماري هارف در مورد تحولات عراق
«بريفينگ روزانه وزارت‌خارجه آمريكا 8 اوت 2014 ـ ماري هارف سخنگوي وزارت خارجه آمريكا - ...
س: آيا شما از حملات ايران حمايت مي‌كنيد؟ منظورم اين است شما گفتيد كه اين تنها شما هستيد كه اقدام مي‌كنيد...
هارف : خوب دولت عراق (صحبت وي راخبرنگارقطع مي كند. م)
س : پس شما از حملات هوايي ايران حمايت نمي‌كنيد؟
هارف: دولت عراق اين نوع كمك راازما خواسته است.
س : شورشيان مدره سوريه نيز با تهديد مشابهي از جانب داعش مواجهند كه درجريان است، كه ما درحال حاضر با حملات هوايي در عراق درگير مي‌باشيم. ممكن است بگوييد فرق آن چيست...؟
هارف : باسه نكته شروع مي‌كنم.
اولاً: يك دولت مركزي در عراق و تعدادي از رهبران در سراسر عراق، در دولت منطقه اي كردستان مي‌باشند كه از ما درخواست كمك نموده‌اند روشن است كه اين وضعيت بسيار متفاوت از سوريه است.
ثانياً: ما تعدادي آمريكايي دراربيل داريم كه موجب تصميم‌گيريهاي مامي‌شود.
ثالثا: ما كمكهاي خود را به اپوزيسيون مدره سوريه ادامه داده‌ايم. به‌لحاظ عملي نيز متفاوتند. آن‌چه اين جا مي‌بينيم شهر اربيل و ستوهايي ازجنگجويان داعش است كه بسوي آنها پيشروي مي‌كنند، عملاً اين بسيار متفاوت از جنگ داخلي تمام عياري است كه در سوريه مي‌بينيم كه تصوير عملي كاملاً متفاوتي دارد...».
سايت وزارت خارجه آمريكا 18مرداد93 ـ 9 اوت 2014
اخبار سي.ان.ان و تحولات عراق
« هواپيماهاي جنگنده و پهباد آمريكا در حال هدف قرار دادن داعش در شمال عراق هستند تا شتاب پيشروي آنها را متوقف نمايند
- استراليا گفت در حال صحبت با واشنگتن براي پيوستن به كمك‌رساني انسان‌دوستانه هوائي در عراق مي‌باشد».
تلويزيون سي ان ان 18مرداد93 ـ 9 اوت 2014
كريستوفر هيل: زمانه مالكي به پايين رسيده است
«گوينده: سفير سابق آمريكا در عراق كريستوفر هيل گفت كه شرايط بسيار پيچيده است و نخست‌وزير شيعي نوري المالكي و رهبران شيعي هم بخشي از اين وضعيت هستند.
كريسفوفر هيل سفير سابق آمريكا در بغداد: اين يك جنگ سني برعليه شيعيان است. شيعيان شواهد زيادي در اين زمينه دارند كه حتي قبل از اشغال ما هم صورت مي‌گرفت. پس شيعيان به اين موضوع نگاه مي‌كنند و به فكر مي‌افتند كه چرا آمريكا تنها در زماني كه مسيحيان در مرز خطر هستند دخالت مي‌كند. پس از نظر من ما بايد اين را در ذهن داشته باشيم به‌خصوص الآن كه داريم در مورد موضوع پيدا كردن افراد دولتي در بغداد كار مي‌كنيم. موضوع تنها به اين بر نمي‌گردد كه كسي را كه براي سني‌ها مورد پسند است پيدا كنيم. موضوع اين است كه بايد درك كرد كه زمانه مالكي به پايين رسيده است. ولي شيعيان بايد رهبري قوي را از درون خود فراهم كنند....».
تلويزيون سي ان ان19مرداد93 ـ 10 اوت 2014
شوراي امنيت قطعنامه اي را براي مقابله با شبه نظاميان عراق بررسي مي‌كند
«سازمان ملل ـ شوراي امنيت سازمان ملل در حال مذاكره بر روي پيش نويس قطعنامه اي براي مقابله با داعش مي‌باشد كه براي تضعيف مالي اين گروه اسلامي جهادي، متوقف كردن جريان جنگجويان خارجي و تهديد به تحريم كسانيكه براي اين گروه عضو گيري و كمك مي‌كنند، مي‌باشد.
پيشنويس قطعنامه تهيه شده توسط انگلستان كه به‌دست رويتر رسيده است تجارت مستقيم و غيرمستقيم باداعش و بال سوري القاعده، جبهه نصره را محكوم نموده و هشدار مي‌دهد تحريمها ممكن است عليه كسانيكه اين كار را مي‌كنند صورت گيرد، و از دولتها مي‌خواهد اسامي اشخاص و موجوديتهايي را كه اعتقاد بر اين است از اين گروه حمايت مي‌كنند، را بدهند.
اين پيشنويس قطعنامه "از همه كشورهاي عضو خواستار اقدامات ملي براي سركوب جريان (رفتن) جنگجويان تروريست خارجي به داعش، جبهه نصره و ساير افراد و گروهها، مسئولين و موجوديتهاي وابسته به القاعده مي‌شود.
اين قطعنامه شورا از كارشناسان سازمان ملل كه مسئول نظارت بر نقض نظام تحريمهاي شورا عليه القاعده مي‌باشند مي‌خواهد، ظرف 90روز در مورد تهديد اعمال شده توسط داعش، منابع تسليحاتي، مالي آن و توصيه‌ها براي اقدام بيشتر براي مقابله با اين تهديد، را گزارش كنند". اين پيشنويس قطعنامه تحت فصل 7 منشور سازمان ملل است كه به اين شورا اختيار اعمال تصميماتي در رابطه با تحريم اقتصادي يا نيروي نظامي را مي‌دهد. هرچند كه دستور به استفاده از نيروي نظامي (زميني. م) براي حمله به شبه نظاميان را نمي‌دهد».
خبرگزاري رويتر 19مرداد93 ـ 10 اوت 2014
رايزني ابراهيم الجعفري و سفير آمريكا در عراق درباره انتخاب نخست وزير
« منابع وابسته به دفتر رئيس ائتلاف هم‌پيماني ملي از ديدار وي با سفير آمريكا در عراق با محوريت انتخاب نخست‌وزيري خبر دادند. نسخه قابل چاپ به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري تسنيم به‌نقل از پايگاه النهرين، دفتر ابراهيم الجعفري رياست ائتلاف هم‌پيماني عراق از ديدار وي با رابرت استفان بيكرافت خبر داد. ...
از سوي ديگر صالح المطلك معاون نخست‌وزير عراق نيز با استفان بيكرافت اوضاع امنيتي و سياسي و موضوع آوارگان را بررسي كرد. طرفين در اين ديدار خطرات تروريستي كه وحدت ملت عراق را تهديد مي‌كند و كشور را در معرض نابودي قرار مي‌دهد بررسي شد. صالح المطلك گفت: حل اختلافات و اصلاح روند سياسي عراق در كاستن از حجم خطر تروريسم و گروههاي جنايتكار مهم است. آمريكا يكي از كشورهاي مهم دنياست كه مي‌تواند نقش حياتي در عراق ايفا كند....».
خبرگزاري تسنيم19مرداد93 ـ 10 اوت 2014
سي ان ان: آخرين تحولات عراق [ادامه حملات هوايي امريكا، اظهارات وزير خارجه انگليس]
«گزارش: هواپيماهاي جنگي آمريكا دوباره به مواضع داعش در شمال عراق حمله كردند. آمريكا مي‌گويد كه چهار حمله هوايي كه در روز شنبه‌صورت گرفت مواضع داعش در منطقه سنجر باعث نابودي نفربرهاي زرهي و كاميون‌هاي زرهي داعش شد. مقامات در موصل مي‌گويند كه اين حملات باعث كشته شدن حداقل 16 جنگجوي اسلامي شد. اين جنگجويان در حال گلوله‌باران نقاط ايست و بازرسي كردها بودند.
انگليس و فرانسه هم حالا گفته‌اند كه آنها هم به اين ارسال كمكهاي بشر دوستانه از طريق هواپيما به آمريكا خواهند پيوست. وزير خارجه انگليس اعلام كرده است كه دولت او بيش از 13 ميليون دلار كمكهاي بشر دوستانه فراهم خواهد كرد. فيل هاموند وزير خارجه انگليس: "هرچقدر كه تلاشهاي بشر دوستانه گسترده‌تر باشد بهتر است. هرچقدر كه ما حمايت بيشتر، هم درديهاي بيشتر و كميت بهتر داشته باشيم بهتر است. اين هم‌چنين يك پيام سياسي مي‌فر سد كه جهان از بابت اتفاقاتي كه دارد در عراق صورت مي‌گيرد وحشت‌زده است و مصمم است تا هرچقدر كه مي‌تواند كمك فراهم كند. گوينده : در اين ميان، نيروهاي كردي عراق مسير و كريدوري را باز كردند تا به نحوي راه فرار براي برخي از اين شهروندان كه در كوههاي سنجر گير كرده‌اند، فراهم كنند. همزمان حالا آب و غذا براي دهها هزار تن كه در آن‌جا گير افتاده‌اند دارد فراهم مي‌شود».
تلويزيون سي ان ان 19مرداد93 ـ 10 اوت 2014
ائتلاف دولت قانون جايگزين‌هاي نوري المالكي را بررسي كرد
«يكي از نمايندگان ائتلاف دولت قانون از بررسي افرادي براي جايگزيني نوري المالكي براي تصدي پست نخست‌وزيري خبر داد. خبرگزاري تسنيم به‌نقل از شبكه السومريه، ظافر العاني نماينده ائتلاف نيروهاي ملي (سني) گفت: انتخاب مجدد مالكي نشانه منفي براي عراقيها و شركاي سياسي و جامعه بين‌المللي است. موضع ما در مخالفت با تصدي پست نخست‌وزيري از سوي نوري المالكي براي سومين بار است.
العاني تأكيد كرد: ما قصد دخالت در ساز و كارهاي ائتلاف هم‌پيماني ملي يا تأثير‌گذاري بر آن را نداريم. ما بر يكپارچگي ائتلاف هم‌پيماني تأكيد داريم و فروپاشي آن به مصلحت ما نيست. ...».
خبرگزاري تسنيم 19مرداد93 ـ 10 اوت 2014
عمار حكيم: عراق با وجود تمام مشكلات، يكپارچه و متحد باقي خواهد ماند
رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق تأكيد كرد: كشور عراق با وجود تمام مشكلات و رنج‌هايي كه متحمل شده، همواره يكپارچه و متحد باقي خواهد ماند. به گزارش (ايسنا)، به‌نقل از خبرگزاري موسوعه العراق، "عمار حكيم" ، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق اظهار كرد: عراق با وجود تمام رنج‌ها، سختي‌ها، خفقان‌هايي كه با آن روبه‌رو شده است، همواره استوار و يكپارچه باقي خواهد ماند. كشور عراق از زمان حملات گروه تروريستي داعش با بحران امنيتي گسترده‌يي روبه‌رو بوده و همزمان با بحران سياسي موجود اين كشور با تقسيم بندي مناطق گسترده‌يي روبه‌رو شده است».
خبرگزاري ايسنا 19مرداد93 ـ 10 اوت 2014
تبهكاران داعش كمپ مخمور را توپباران مي‌كنند
«تبهكاران داعش صبح امروز توپ‌باران كمپ پناهندگان مخمور را با استفاده از توپخانه سنگين آغاز كرده‌اند. تبهكاران داعش از صبح امروز با استفاده از توپخانه سنگين به توپ‌باران كمپ پناهندگان مخمور در جنوب كردستان مي‌پردازند. پس از اين‌كه «يگان‌‌هاي مقاومت مخمور» حملات تبهكاران داعش را به شكست كشاندند، گفته شد كه تبهكاران از ناحيه‌‌اي دورتر به توپ‌باران مخمور مي‌پردازند».
خبرگزاري فرات - فارسي 19مرداد93 ـ 10 اوت 2014
« واشنگتن - سناتور مك كين، جمهوريخواه از آريزونا، روز شنبه گفت، مجوز عمليات محدود نظامي عليه شبه نظاميان در عراق توسط پرزيدنت اوباما براي مقابله با تهديدي كه "ثروتمندترين و قدرتمندترين سازمان تروريستي تاريخ" متوجه آمريكا ساخته است، كافي نيست.
مك كين كه بخشي از هيأت كنگره آمريكا است كه از آسيا ديدن مي‌كند، و از طريق تلفن از ويتنام مصاحبه مي‌كرد، گفت آقاي اوباما يك سوءتفاهم پايه‌اي نسبت به تهديدي" كه از جانب داعش در عراق و سوريه وجود دارد از خود نشان مي‌دهد، كه "عميقاً آزار دهنده" است. مك كين گفت: "هدف اعلام شده از طرف رئيس‌جمهور، نجات جان آمريكاييان است، و نه متوقف‌ساختن داعش، نه تغيير صحنه نبرد، نه ممانعت از انتقال تجهيزات توسط داعش به سوريه براي نابود كردن ارتش آزاد سوريه"....
آقاي اوباما در مصاحبه‌اي با نيويورك تايمز در روز جمعه، استدلال كرد كه آمريكا نمي‌تواند تبديل به نيروي هوايي عراق شود، و دولت عراق نبايد انتظار داشته باشد نيروهاي آمريكايي به نجات آنها بيايند. ولي آقاي مك كين، كه يكي از تند و تيزترين منتقدين رئيس‌جمهور در امور سياست خارجي است، استدلال كرد كه چنين اصولي، تهديد واقعي كه از جانب شبه نظاميان ايجاد شده است را متوقف نمي‌كند.
آقاي مك كين گفت او موافق اعزام كنترل‌كننده‌هاي هوايي نبرد به عراق براي شناسايي اهداف جهت حمله هوايي است.
سناتور مك كين گفت، تجهيزات نظامي سنگين بايستي به سرعت به اربيل ارسال شود و به اعتقاد وي، حملات هوايي بايستي به سرزمين‌هاي تحت كنترل داعش در سوريه گسترش يابد.
آقاي مك كين گفت، علاوه بر اين، رئيس‌جمهور بايستي به مردم آمريكا گزارش وضعيت ارائه كند". در صورت ارائه چنين گزارشي، او از حمايت قابل توجهي برخوردار خواهد شد. موضوع اين است كه بايد با مردم آمريكا حرف زد". آقاي مك كين اضافه كرد: "آنها خواهان رهبري آمريكا هستند، و اين آن چيزي است كه اين رئيس‌جمهور ندارد"».
سايت نيويورك تايمز 19مرداد93 ـ 10 اوت 2014
هيگل و وزير دفاع انگلستان كمك به عراق را مورد بحث قرار مي‌دهند
«واشنگتن - دريادار جان كربي، مدير مطبوعاتي پنتاگون، گفت چاك هيگل وزير دفاع آمريكا، امروز پس از ديدار خود از هند و در مسير پرواز به سيدني استراليا، تلفني با مايكل فالون وزير دفاع انگلستان درباره تلاشهاي آمريكا و انگلستان براي فرو نشاندن ‌بحران انساني در شمال عراق گفتگو كرد. كربي كه به همراه هيگل سفر مي‌كند، در بيانيه‌اي گفت وزير دفاع آمريكا به‌خاطر كمكهاي نظامي انگلستان به‌عمليات كمك‌رساني انسان‌دوستانه از فالون تشكر كرد، و متعهد شد در طول مدت اين بحران، ارتباط خود را حفظ كند. وي اضافه كرد هر دو رهبر موافقت كردند كه يكديگر را درجريان تحولات قرار دهند و به‌دنبال راه‌هاي ديگري براي هماهنگ كردن عمليات نظامي باشند.
سايت وزارت دفاع19مرداد93 ـ 10 اوت 2014

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر