شنبه، مرداد ۲۵، ۱۳۹۳

خالی شدن روستاها و متورم شدن حاشیه سیاه فقر در اطراف شهرها

9:28:51 PM 1393/5/25
خانه های روستاهای تخلیه شده در منطقه سدگتوند
خانه های روستاهای تخلیه شده در منطقه سدگتوند


با تخریب روستاها، موج مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها و متورم شدن آلونک نشینهای شهرها شتاب بیشتری گرفته است در سرشماری سال 1390 مشخص شده که از حدود 74 میلیون نفر کل جمعیت، ترکیب جمعیت به 71 درصد شهرنشین و 29درصد روستایی رسیده است.
بر اساس آمارهای رژیم در دهه هشتاد، نرخ رشد جمعیت روستایی به منهای ۰.۴۴ رسیده است که نشان می دهد جمعیت روستاها با کاهش همراه بوده است.
کارشناسان علت خالی شدن روستاها و مهاجرت فزاینده روستاییان به شهرها را به علل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ربط می دهند که در این بین، دلایل اقتصادی مانند بیکاری و تفاوت سطح درآمد بین روستاییان و شهرنشینان در صدر این عوامل قرار دارد.
به گزارش مرکز آمار رژیم بین سالهای 1375 تا 1385 8 میلیون و 300هزار نفر از روستاها، به مقصد حاشیه نشینها و آلونک نشینها مهاجرت کرده اند که دلیل عمده آن پایین آمدن متوسط درآمد سالانه و مشکل کمبود آب و خاک بوده است.
معاون وزیر بهداشت دولت آخوند حسن روحانى از جمله عوامل توسعه ی حاشیه نشینی در ایران را نبود تعادل میان جوامع روستایی و شهری، توسعه نامتوازن ساختارهای اقتصادی، مقابله با معلولها به جای علتها، توسعه ی شکاف طبقاتی میان شهر و روستا دانسته و گفته است: ”علاوه بر هشت میلیون نفر جمعیت حاشیه نشین کشور، 23 میلیون نفر از جمعیت روستایی، عشایر و شهرهای زیر بیست هزار نفر جمعیت در وضعیتی مناسب به سر نمی برند“.
بر اساس گزارش 3سال پیش سازمان جهانی خواربار و کشاوری (فائو) از مساحت زمینهای کشاورزی ایران کاسته شده و مشکل کمبود زمین برای روستاییان بغرنج شده است.
گزارشها حاکی است که 65 درصد از روستاهای یزد تخلیه شده اند و300 روستا در حاشیه هامون تخلیه شده و مهاجرت گسترده روستاییان اطراف دریاچه خشک شده ارومیه نیز آغاز شده است. پیش بینی می شود که بسیاری از این روستاها از سکنه خالی شوند و ساکنان آنان به حاشیه نشینان شهرها می پیوندند.
مشکل کمبود آب نیز مشکلات روستاییان و کشاورزان روستایی را مضاعف کرده است و در ماه های اخیر خبرهای بسیاری درباره بحران آب کشاورزی و آشامیدنی در روستاهای ایران و آبرسانی با تانکر به روستاها منتشر شده است. بر اساس گزارش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب رژیم، آب حدود 6هزار روستای ایران با تانکر تأمین می شود.
هم اکنون بسیاری از روستاهای استان سمنان از جمله روستاهای شاهرود با مشکل کم آبی و یا بی آبی مواجه هستند
در موارد متعدد، روستاییانی که با بحران آب دست به گریبان هستند، هم چون روستاهای حاشیه زاینده رود در استان اصفهان و استان چهار محل و بختیاری، دست به حرکتهای اعتراضی زده و با مأموران سرکوبگر رژیم درگیر شده اند. در سفر اخیر آخوند روحانی به استان چهار محال، مردم پی درپی با فریادهای اعتراض خود سخنرانی او را قطع می کردند و با پلاکاردهایی که در دست داشتند، خشم و ناراحتی خود را از به یغما بردن آب زاینده رود که به طور آبا و اجدادی متعلق به آنها بوده، توسط سپاه پاسداران را به رخ روحانی می کشیدند.
در نمونه دیگر جمعی از روستاییان شهرستان خدابنده در استان زنجان ماه گذشته، در اعتراض به سیاستهای ضدمردمی رژیم و در اعتراض به کمبود آب آشامیدنی در برابر دفتر فرمانداری رژیم تجمع کردند و با سر دادن شعار ”آب حق مسلم ماست“ و طعنه به سیاست ضد مردمی رژیم و شعار رژیم ساخته ”انرژی هسته یی حق مسلم ماست“ خشم خود را ابرازکردند و با مأموران سرکوبگر درگیر شدند.

این موارد در سراسر کشور، هم در مناطق روستایی و هم در شهرها، با تشدید بحران بی آبی رو به افزایش و حادتر شدن است.
اما خطرناکتر از این، چیزی است که زیر پوست حاشیه سیاه و متورم شهرها جریان دارد. روستاییان گرسنه بیکار و فقر زده یی که در حال حاضر در حاشیه شهرها تلنبار می شوند، همان انبار دینامیت و ذخیره انفجاری جامعه ایران است. نیروی اصلی ارتش بیکاران و ارتش گرسنگان که خواب حاکمان را آشفته و انباشته از خشم و نفرت آماده تهاجم به کاخ ستمکاران عمامه دار است، در همین حاشیه شهرها نهفته است. این حاشیه داغ و متورم زود یا دیر و چه بسا بسیار زود، منفجر خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر