سه‌شنبه، مرداد ۲۸، ۱۳۹۳

کلاهبرداران اینترنتی درایران چگونه عمل میکنند؟


رییس پلیس فتا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به کاربران اینترنتی هشدار داد که آنها هوشیار باشند خطر کلاهبرداری رایانه ای نزدیک گوش افراد بازدید کننده از پاپ آپ است
به گزارش پایگاه خبری پلیس جمهوری اسلامی،  کمال هادیانفر با اشاره به اینکه فروشگاه های مجازی دارای نماد اعتماد الکترونیکی ملزم به پرهیز از استفاده و به کارگیری کدهای پاپ آپ (پنجره های بازشونده ناخواسته) و کلیک دزدی هستند، افزود: کسب درآمد برای بازدید از سایت ها یکی از ساده ترین روش های کسب درآمد اینترنتی شده است.
 برخی سایت ها و فروشگاه های اینترنتی برای بیشتر دیده شدن از این ترفند استفاده می کنند و کاربران را تشویق می کنند تا صفحه های تارنماهای آنها را به نمایش بگذارند. هرچه تعداد نمایش صفحه ها بر اساس آی پی بیشتر شود، درآمد اینگونه کاربران زیاد تر می شود.
او با بیان اینکه در گذشته هدف مدیران سایت ها برای استفاده از پاپ آپ افزایش رتبه جهانی سایت در الکسا و گوگل بود، افزود: افزایش بازدید از یک سایت باعث افزایش اعتبار آن سایت در گوگل و الکسا میشد.
هادیانفر گفت: اما در سال های آتی با تغییر این دیدگاه، بسیاری از مالکان تارنماهای های فروشگاهی تلاش دارند تا در معرض دید بیشتر قرار گیرند، از اینرو با استفاده از کاربران و ترفند کسب درآمد، بسیاری از کاربران را با خود همراه کرده و با ایجاد سایت و وبلاگ های متنوع و گوناگون و حتا فریبنده تلاش دارند تا درآمد خود را افزایش دهند.
بر اساس همین گزارش، این کاربران با تنظیم کدهای پاپ آپ و کلیک دزدی در صفحات خود کاربران را به سایت های فروشگاهی هدایت می کنند و در برخی موارد این فروشگاه ها تقلبی اند و کاربران بازدید کننده از این سایت ها در دام کلاهبرداران اینترنتی قرار می گیرند.
او بر این باور است که خلاء قانونی درباره صفحات کلیک دزد، پاپ آپ و ایمیل های ناخواسته سبب می شود تا برخورد جدی و قانونی با این دست سایت ها و کاربران صورت نگیرد.
او با بیان اینکه آمارهای منتشر شده از سوی شرکت های معتبر امنیتی دنیا نشان از کاهش اسپم ها در سال 2013 به نسبت 2012 دارد، گفت: بیشتر انتشار پاپ‎ آپ، کلیک دزدی و هرزنامه ‎ها مربوط به کشورهای کمتر توسعه یافته است، چرا که کاربران در این کشورها دانش کامپیوتری محدودتری دارند و موارد امنیتی را کمتر رعایت می کنند.
این مقام انتظامی با بیان اینکه یکی از برنامه های پلیس فتا در کنار دستگاه ها قضایی شناسایی چالش ها و خلاءهای قانونی است، گفت: در این راستا پلیس فتا این خلاء قانونی را شناسایی کرده و اطلاع رسانی نیز شده است، اما هرگونه تغییر در قوانین از وظایف مجلس اسلامی است و پلیس یا دستگاه قضایی اجازه تغییر در قوانین را ندارند.
به گفته هادیانفر ، پلیس فتا برای وضع قوانین جدید در حوزه مقابله با کلیک دزد، پاپ آپ و ایمیل های ناخواسته رایزنی هایی کرده است و تلاش دارد در بازنگری قوانین جرائم رایانه ای این موارد نیز از سوی نمایندگان مجلس در قانون دیده شود.
پایان خبر./.

منبع: 

ایران گلوبال

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر