جو بایدن مشاور و معاون اول باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، گفت که برقراری یک نظام فدرال در عراق بهترین گزینه برای جلوگیری از تقسیم این کشور و پایان دادن به اختلافات موجود در آن کشور است.

به گزارش العربیه، جو بایدن طی مقاله ای در روزنامه آمریکایی واشینگتن پست، پیشنهاد کرده که برقراری یک نظام فدرال فعال و موثر از شیعیان، سنی ها و کردها می تواند به اختلافات عمیق موجود در این کشور پایان دهد و خطر تجزیه را از بین ببرد.

بایدن یکی از نظریه پردازان برجسته ایالات متحده آمریکا به شمار می رود. وی از مدت ها پیش طرح یک نظام فدرالی متشکل از سه منطقه کردی، شیعی و سنی در عراق را داده بود.

معاون رئیس جمهوری آمریکا در مقاله خود نوشت: "چنین نظامی تقسیم عادلانه درآمد میان همه مناطق را تضمین، و راه ایجاد یک ساختار امنیتی محکم در مناطق را هموار می کند."

ساختارهای امنیتی محلی از قبیل تشکیل نیروی های انتظامی برای حمایت مردم هر منطقه، از گسترش نفوذ گروه های تروریستی مانند داعش جلوگیری خواهند کرد و از تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق نیز محافظت می کنند".

بایدن در مقاله خود نوشته است که ایالات متحده آمریکا برای کمک به برقراری چنین نظامی در عراق آماده ارائه هر گونه کمک به آن کشور است.

وی از همه گروه های سیاسی عراقی خواست، به تفاهم برسند و برای ایجاد ثبات و امنیت در کشورشان تلاش کنند.

وی افزود: علاقمندی عراقی ها برای رسیدن به ثبات و امنیت کشورشان نباید از علاقمندی و تلاش ما برای رساندن عراق به ثبات کمتر باشد".