جمعه، آبان ۰۹، ۱۳۹۳

اطلاعيه پاياني جلسه 28 اكتبرپارلمان - كميته پارلماني فرانسه

تاریخ ایجاد در 09 آبان 1393
پارلمانترها نقض حقوق بشر در ايران را افشا مي كنند و به قاطعيت بيشتر در برابر ايران فرا مي خوانند
كميته پارلماني براي ايران دموكراتيك كه در برگيرندة دهها نماينده از گروههاي سياسي مختلف مجلس ملي است، سه شنبه 28 اكتبر 2014 سميناري پيرامون موضوع بحران در خاورميانه ونقش رژيم ايران در سالن ويكتور هوگو در مجلس برگزار كرد.
به اين مناسب، كميته پارلماني از خانم مريم رجوي، پرزيدنت برگزيده شوراي ملي مقاومت ايران، استقبال به عمل آورد. كميته،  به خاطر پيروزي به دست آمده توسط شوراي ملي مقاومت ايران،  به دنبال حكم منع تعقيبي كه اخيراً توسط قاضي ضد تروريسم مارك ترويديك در مورد پرونده مجاهدين در فرانسه صادر شد، به ايشان تبريك گفت. دادگستري تمامي اتهاماتي را كه بر عليه مقاومت ايران زده شده بود كنار زد و مشروعيت آن را به رسميت شناخت.


پارلمانترها به يك رويكرد جديد و مثبت نسبت به شوراي ملي مقاومت ايران فراخواندند. از ديدگاه آنها اين شورا، داراي نقشي غير قابل دورزدن براي ايران فردا و نيرويي در برابر افراط گرايي در منطقه خاورميانه است.
خانم رجوي از سوي ديگر طي سخنراني خود خاطرنشان كرد: « به لحاظ فرهنگي، در برابر افراط‌گرايي كه به نام اسلام عمل مي‌كند، يك آلترناتيو فرهنگي ضروري است. آلترناتيوي مبتني بر يك اسلام بردبار و دموكراتيك و برابري زنان و مردان».
ضمن اظهار نظر در مورد برنامه هسته‌يي ايران، خانم رجوي تأكيد كرد: «رژيم ايران مي‌خواهد مذاكرات را طولانيتر كند  تا بتواند برنامه هسته‌يي خود را تكميل نمايد». وي اظهار اميدواري كرد كه فرانسه «كه هميشه با قاطعيت و تكيه بر اصول عمل كرده است، به رژيم ايران اجازه ندهد كه در اين مذاكرات به خواسته‌هاي خود برسد».
سخنرانان هم‌چنين موضعگيري اخير گزارشگر ويژه ملل متحد در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران، احمد شهيد را مطرح كردند كه روز دوشنبه نگراني خود را از تعداد فزايندة اعدامها در اين كشور اعلام كرده بود. در واقع، سازمان ملل در 15 ماه گذشته در ايران، بيش از 852 اعدام را شمارش كرده است. اين نسبت به شمار جمعيت بالاترين بالاترين ميزان اعدام در جهان است. اين وضعيت از نظر او علامتي از وخيمتر شدن وضعيت حقوق بشر در ايران از زمان به‌قدرت رسيدن حسن روحاني است.
جلسه امروز، همزمان با ديدار يك هيأت از پارلمان ايران در پاريس است كه رياست آن را علاء الدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي اين مجلس كه يكي از نزديكان ولي فقيه رژيم ايران است، بر عهده دارد.
از نظر كميتة پارلماني براي ايران دموكراتيك، ديدار پارلمانترهاي ايراني از فرانسه بايستي در كارد رهنمودهايي باشد كه پارلمان اروپا در قطعنامه 3 آوريل 2014 خود، از جمله در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران، تصويب كرده بود و مطابق آن هر گونه از سرگيري رابطه با اين كشور به بهبود در وضعيت حقوق بشر مربوط شده بود.
از نظر ما غير ممكن است كه بپذيريم به ويژه در شرايط كنوني،  يك هيأت از پارلمانترهاي فرانسوي، از جمله همكارانمان در كميسيون خارجي مجلس، با همتايان خودشان ملاقات كنند، بدون آن كه سؤالي در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران بكنند و بايد با قاطعيت آن را محكوم كرده باشند.
هر گونه رفتار ديگري، در عمل به اعتبار بخشيدن به اعمال رژيم حاكم بر ايران در زمينه حقوق بشر منتهي خواهد شد و اين بازديد از فرانسه به عنوان ابزاري عليه مردمي كه قوياً خواهان دموكراسي هستند مورد سوء استفاده حاكمان قرار خواهد گرفت و به‌نفع حكومتي تمام خواهد شد كه نه ماهيتش عوض شده و نه رفتارش و هم اكنون به هيچيك از تعهداتي كه بتواند احترام به او را در سطح بين‌المللي برانگيزد، پايبند نيست.
سخنرانان، درگيري شدن ديپلوماسي فرانسه در سوريه و در عراق را مورد حمايت قرار دادند و خاطر نشان كردند كه در اين دو كشور، رژيم تهران، از طريق مداخلاتش كاملاً بر عكس سياستي كه فرانسه در منطقه دارد، حركت مي‌كند. از نظر ما اين انتخاب درستي بود كه اين كشور به كنفرانس بين‌المللي پاريس كه براي بسيج دولتها عليه داعش تشكيل شده بود، دعوت نشد. تجربه و نتيجه گيري از وقايع ده سال گذشته، به‌خصوص با توجه به رفتار ايران در اين منطقه، نشان مي دهد كه اين رژيم  همواره بخشي از مسإله بوده است و هيچگاه قسمتي از راه حل نبوده است.
راه حل براي ريشه كني افراط گرايي سني، نمي تواند از فراخوان كمك به رژيمي بگذرد كه خود افراط گرايي شيعه را در اين منطقه آلت دست قرار داده است. چنين راه حلي اجباراً  بايستي از بسيج نيروهاي مدره و مسلمانان دموكرات عبور كند، شوراي ملي مقاومت ايران از اين بابت سرمشق قابل توجهي در ايران است.
08 آبان, 1393

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر