جمعه، آبان ۰۹، ۱۳۹۳

چه کسی از حرکت خزنده امپراطوری فیس‌بوک خبر دارد؟


فیس‌بوک به کجا می‌رود؟

چند نفر از شما این مطلب را از طریق کلیک روی لینک آن در فیس‌بوک می‌خوانید؟
در دنیای امروزی، شیر کردن مطالب در دنیای آنلاین سبک و سیاق جدیدی پیدا کرده. روز به روز این ایده که وب‌سایت‌ها در حال انقراض هستند جدی‌تر می‌شود و یکی از مهم‌ترین دلایل این انقراض قطعا فیس‌بوک است.

روش جدیدی که فیس‌بوک پیش روی همه قرار داده است برای رساندن مطالب به مخاطبان بیشتر، بازی جدیدی را به راه انداخته است که می‌تواند مقدمه یک جهش در نحوه تولید، انتشار و مصرف مطالب آنلاین باشد. در واقع بعید نیست روزی فرابرسد که دیگر لینکی شما را به بیرون از فیس‌بوک نمی‌فرستد و همه چیز اعم از مطالب، عکس‌ها، ویدیو‌ها و غیره در‌‌ همان فیس‌بوک اتفاق می‌افتد. بد نیست بدانید که فیس‌بوک حرکت به این سمت را آغاز کرده است.
فیس‌بوک به برخی وب‌سایت‌هایی که منابع مهم انتشار اخبار و مطالب هستند پیشنهاد داده که خود فیس‌بوک مسوولیت انتشار مطالب آن‌ها را به عهده بگیرد و دیگر کلیک اضافی برای خروج از فیس‌بوک لازم نباشد. وب‌سایت‌ها نیز از یک طرف علاقه ندارند که این حجم از اختیارات را به فیس‌بوک بدهند اما گویی خیلی حق انتخابی نخواهند داشت و در آینده‌ای نزدیک مجبور می‌شوند همین کار را بکنند.
در واقع این داستان ابتدا با حالتی شبیه به شراکت شروع می‌شود اما به همین جا ختم نمی‌شود. اتفاقی که برای سایت آمازون و صنعت کتاب افتاد نیز همین طور بود. ناشران کتاب‌ها ممکن است از معامله با آمازون و تاثیر آن بر کتاب‌شان متنفر باشند اما انتخاب دیگری ندارند.
بد نیست بدانید که فیس‌بوک تنها دریک فصل مبلغ ۳/۲ میلیارد دلار از تبلیغات درآمد داشته که حدود ۲ میلیارد دلار آن از طریق گوشی‌ها بوده است. با داشتن بیش از ۱/۳ میلیارد کاربر، فیس‌بوک آن‌قدر قدرت دارد تا به وب‌سایت‌ها دستور بدهد و آن‌ها را مجبور به همکاری کند. کاربران موبایلی فیس‌بوک نیز یک سوم کل کاربران فیس‌بوک را تشکیل می‌دهند.
برای وب‌سایت‌هایی که به سختی در حال گذران امور بوده و به مخاطب نیاز دارند، شریک شدن در این حجم از کاربر و پول واقعا اغوا کننده است. وب‌سایت‌هایی هم که با فیس‌بوک همکاری نکنند آرام آرام مطالب‌شان در فیس‌بوک نمایش داده نشده و مخاطبان خود را از دست خواهند داد.
فیس‌بوک در این مسیر قطعا به وب‌سایت‌هایی که مخاطبان میلیاردی دارند نیز توجه خواهد کرد و در رویای حذف و ادغام آن‌ها در خود خواهد بود. در حال حاضر فیس‌بوک آرام آرام رقابتی را با یوتیوب آغاز کرده و لینک ویدیوهایی که مستقیما در فیس‌بوک آپلود شده باشند برای کاربران بیشتری نمایش داده می‌شوند تا اینکه‌‌ همان ویدیو از طریق یوتیوب در فیس‌بوک منتشر شده باشد.
جالب است که زاکربرگ برای تصاحب دنیای آنلاین عجله‌ای ندارد و آرام و خزنده حرکت می‌کند. زاکربرگ می‌گوید ما فعلا برای دهه‌ها در دنیای آنلاین حضور خواهیم داشت و در سر رویای این را می‌پروراند تا در آستانه ۴۰ سالگی شرکتش را به امپراطوری فیس‌بوک برساند.
منبع: وایرد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر