سازمان مبارزه با تروریسم در پرو، به آثاری از ماده شدید الانفجار «تی.ان.تی» در زباله منزلی دست یافت که در آن یک لبنانی ساکن است. از این رو نیروهای امنیتی با یورش به این منزل، فرد لبنانی را دستگیر کردند. همچنین اطلاعاتی درباره این شهروند لبنانی منتشر شد مبنی بر این که نام او محمد امادر است، در حزب الله عضویت دارد و پیش از دستگیری به دلیل اطلاعاتی که از او توسط سازمان موساد اسرائیل رسیده بود، زیر نظر قرار داشت.

این اطلاعات چهارشنبه ۲۹ اکتبر در رسانه‌های پرویی منتشر شده بود.
رسانه‌های پرویی به نقل از منابع رسمی نوشتند که فرد دستگیر شده، Muamad Amadar نام دارد که ۳ نوامبر سال گذشته، با ویزای توریستی، به شهر «یوریماگوس» در ۱۰۸۴ کیلومتری پایتخت پرو رسید. او ۱۲ روز بعد با زنی پرویی که تابعیت آمریکایی نیز دارد و در شهر «اورلاندو» در ایالت فلوریدا مقیم است، ازدواج کرد. این زن کارمن کاریون فیلا نام دارد. فرد بازداشت شده به همراه همسرش به آمریکا سفر کرده بود.

روزنامه‌های کثیر الانشار پرویی نیز این اطلاعات را تایید کردند از جمله روزنامه «لا ریبوبلیکا» که نزدیک به سازمان‌های امنیتی به شمار می‌آید. این روزنامه نوشت: «برپایه اطلاعات موجود در گذرنامه این شهروند لبنانی، او در سال ۱۹۸۶ در لبنان به دنیا آمده است. او ۸ ژوئیه گذشته از سان پائولوی در برزیل به پرو بازگشت.» به نظر می‌رسد او از آمریکا به برزیل رفته بود.

در همان روز، همسر مرد لبنانی از میامی آمریکا به پرو رسید. او از همسر خود در فرودگاه استقبال کرد. «در همان روز سازمان مبارزه با تروریسم، هشداری درباره محمد امادار از موساد اسرائیل دریافت کرد. از این رو او از زمان حضور به همراه همسرش در یکی از هتل‌ها تا اجاره کردن آپارتمانی در ۲۰ ژوئیه گذشته در منطقه تجاری-گردشگری، «سورکیو» در منطقه لیما تحت نظر قرار گرفت.»


«می‌گویند در حال برنامه ریزی برای فعالیت تروریستی بود»

امادار فعالیتی رسمی در این شهر نداشت و تنها برای ورزش، به باشگاهی در نزدیکی منزل می‌رفت. این در حالی است که نیروهای امنیتی او را به صورت ۲۴ ساعته تحت نظر داشتند به ویژه پس از آن‌که همسرش به طور ناگهانی روز ۹ اکتبر به ایالات متحده بازگشت و او را تنها گذاشت.

دو هفته بعد، عاملان شنود سمعی و بصری آمادر، آثاری از ماده «تی.ان.تی» در زباله منزل او یافتند. «از این رو از صحت اطلاعات موساد در خصوص او اطمینان حاصل کردند و معتقد شدند که برای اقدامی تروریستی در حال برنامه ریزی است.» پس از آن دستوری قضایی صادر شد و نیروهای امنیتی روز سه شنبه به آپارتمان او یورش بردند و روبروی دیدگان رسانه‌ها، او را بازداشت کرده و اعلام کردند در طول مدت قانونی ۱۵ روز در بازداشت خواهد ماند و پس از آن نتیجه بازوجویی، سرنوشت او را مشخص خواهد شد.

العربیه نتوانست با الیاس شلوحی الخوری کنسول افتخاری لبنان در پرو با وجود تماس‌های مکرر برای دریافت اطلاعات بیشتر، ارتباط برقرار کند به ویژه این‌که نام خانوادگی شهروند لبنانی دستگیر شده، عجیب است. در لبنان خانواده‌ای با نام «امادار» وجود ندارد. تنها دختر کنسول در پاسخ به یکی از تماس‌های تلفنی گفت که چیزی از «امادار» و نام خانوادگی عجیب او جز آن‌چه در رسانه‌های پرو منتشر شده، نمی‌داند.