نخستین مجموعه از نیروهای نظامی اقلیم کردستان عراق موسوم به پیشمرگه، وارد شهر سوری عین العرب (کوبانی) شد تا به کُردهای مدافع این شهر در برابر حمله شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، کمک کند.


شبه‌نظامیان تندروی داعش کوبانی را از بیش از ۴۰ روز پیش، محاصره کرده‌اند. حملات هوایی ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا در هفته‌های گذشته، نتوانست باعث شکست محاصره کوبانی شود. کُردها امید دارند که رسیدن نیروهای پیشمرگه، باعث تغییر معادله جنگ شود.

محاصره کوبانی به آزمایشی برای ائتلاف بین‌المللی در چگونگی مقابله با پیشروی شبه‌نظامیان داعش تبدیل شده است. واشینگتن از اعزام نیروهای پیشمرگه به کوبانی که از راه ترکیه وارد سوریه شده‌اند، استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که نخستین گروه از نیروهای پیشمرگه متشکل از حدود ۲۰ نیروی نظامی، از راه ترکیه وارد کوبانی شدند. مسئولان کرد و ترک می‌گویند که انتظار می‌رود مجموعه بزرگتری از نیروهای پیشمرگه در ساعت‌های آینده، به کوبانی برسند.

مریم کوبانی از فرماندهان واحدهای حمایت از خلق کرد، مجموعه مسلح کردی که از کوبانی حمایت می‌کند، گفته است: «به من خبر دادند که اولین گروه وارد کوبانی شده تا طرح‌های استراتژیکی برای پیشوری ما وضع کند.»

او افزود: «باید طرح‌ها آماده شود تا نیروهای پیشمرگه بر پایه نیازهای ما مستقر شوند.»

روز چهارشنبه حدود ۱۰۰ نیروی پیشمرگه با هواپیما به جنوب شرق ترکیه رسیدند. در همان شب شمار دیگری از نیروها با نفربرها و خودروهای زرهی حامل اسلحه سنگین از جمله توپخانه و اسلحه اتوماتیک، به آن‌ها پیوستند.

احتمال اعزام شمار بیشتری از نیروهای پیشمرگه

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که در صورت ارائه درخواست، این اقلیم آماده اعزام شمار بیشتری از نیروهای پیشمرگه به کوبانی است.

آقای بارزانی در بیانیه خود افزوده است: «در صورت نیاز برپایه شرایط میدانی، ارائه درخواست از ما و باز شدن راه برای حمایت از کوبانی و بیرون راندن تروریست‌ها از غرب کردستان، نیروهای بیشتری اعزام خواهیم کرد.»

گروه داعش پس از تصرف مناطق وسیعی از شمال عراق و سوریه و اعلام برپایی خلافت اسلامی، نگرانی های جامعه بین‌المللی را ایجاد کرد.