چهارشنبه، اسفند ۰۶، ۱۳۹۳

هشدار کروم به کاربران پیش از بالا آوردن وب‌سایت‌های آلوده


در شرایطی که هر روز بر تعداد وب‌سایت‌های آلوده به بدافزارهای مخرب افزوده می‌شود، مرورگر گوگل کروم برای کمک به ایمنی کاربران، پیش از بالا آوردن این گونه وب‌سایت‌های آلوده به کاربران هشدار می‌دهد.
همه وب‌سایت‌های آلوده به بدافزار، وب‌سایت‌هایی نیستند که به صورت برنامه‌ریزی شده با ظاهر مطلوب طراحی شده باشند. برخی از این وب‌سایت‌ها بدون اطلاع طراحان و یا صاحبان آن، با افزونه‌های نامناسب و یا پلاگین‌های ناخواسته آلوده شده و سیستم بازدید کننده‌گان را نیز به سرعت آلوده می‌کنند.
مشکل وب‌سایت‌های آلوده آن است که با بالا آمدن آن‌ها، تروجان یا بدافزار تعبیه شده یا پنهان شده در آن پیش از آن‌که بتوانیم کاری بکنیم روی سیستم ما نصب شده و تا برنامه امنیتی سیستم ما متوجه آن شود ممکن است صدماتی به ما وارد کند. البته گاهی نیز به دلیل ناشناس بودن نوع بدافزار، سیستم امنیتی ما اصلا قادر به شناسایی آن نخواهد بود.
اما اگر پیش از بالا آمدن یک وب‌سایت، متوجه وجود بدافزار در آن بشویم، قاعدتا کارمان آسان‌تر خواهد شد و تنها کاری که باید بکنیم صرف نظر کردن از دیدن وب‌سایت آلوده است. اکنون گوگل با مرورگر کروم این امکان را به بهترین وجه برای ما فراهم می‌آورد.
به این ترتیب اگر از طریق مرورگر کروم، آدرس وب‌سایتی آلوده را وارد کرده یا روی لینکی آلوده کلیک کنیم، پیش از باز کردن وب‌سایت آلوده  یک پیام هشدار در یک کادر قرمز رنگ روی صفحه می‌آید که به ما درباره آلوده بودن وب‌سایت به برنامه مخرب هشدار می‌دهد.
این‌ها را هم ببینید: حمله تروجان سرقت اطلاعات به کامپیوترها در ایران
                       مرورگر کروم ٦٤ بیتی برای ویندوز؛ سریع‌تر و امن‌تر 

می‌دانیم که تا پیش از این نیز، کروم پس از وارد کردن و کلیک روی وب‌سایت آلوده، در صورت شناسایی وجود بدافزار در وب‌سایت، پس از بارگذاری و پیش از دادن امکان  دسترسی کاربر به محتوای سایت، پیام هشدار را بالا می‌آورد. اما اکنون سطح هشدار بالاتر رفته و قبل از بارگذاری سایت، هشدار خود را صادر می‌کند.
بالا رفتن سطح هشدار و اعلام خطر پیش از بارگذاری وب‌سایت‌ها، مانع از بارگذاری بدافزارهای روی سیستم خواهد شد که همزمان با بارگذاری وب‌سایت آلوده روی سیستم نصب می‌شوند. به این ترتیب در این سطح از هشدار، شانس آلوده شدن تصادفی به بدافزارها بسیار کمتر خواهد شد.
این قابلیت تازه به ویژه در مورد وب‌سایت‌هایی که حاوی بدافزارهایی برای قابلیت تغییر تنظیمات جستجوی پیش‌فرض کاربر هستند و یا یکی از صفحات خود را به عنوان صفحه اصلی جایگزین صفحه اصلی مرورگر کنند و یا می‌توانند کاربر را برای دانلود یک بدافزار جدید بفریبند، موثر است.
گوگل دامنه این تغییر امنیتی قابل توجه را به موتور جستجوی خود هم گسترش داده است و برای نمونه هنگام نمایش نتایج جستجو، روی لینک نتایجی که آلوده هستند نشانه‌هایی را تعبیه کرده است تا کاربر را متوجه آلوده‌گی سایت مورد نظر کند. به این ترتیب شانس آلوده‌گی کاربر از طریق نتایج گوگل هم در حد بسیار قابل توجهی پائین می‌آید.
برای بارگذاری نسخه جدیدی کروم به وب‌سایت گوگل مراجعه کنید.
منبع:  ubergizmo
۰۶/اسفند/۱۳۹۳ شاهین علوی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر