دوشنبه، بهمن ۱۳، ۱۳۹۳

گزارش هفتگی نقض‌ حقوق بشر در ایران



80959070-5329682
بام-طی دوران حکومت جمهوری اسلامی ایران مجمع عمومی سازمان ملل تقریباً همه ساله قطعنامه‌ای در مورد نقض حقوق بشربوسیله‌ی حکومت جمهوری اسلامی صادر کرده است.در قطع‌نامه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به شماره‌ی A/RES/۶۴/۱۷۶ که در فروردین ماه ۱۳۸۹ منتشر شد،این مجمع ایران را در بسیاری موارد محکوم کرد. از جمله در برخورد دولت با معترضان نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸).حکومت جمهوری اسلامی ایران به صورت سختگیرانه‌ای آزادی‌های مدنی از جمله آزادی سخنرانی، مطبوعات، تجمعات، انجمن‌ها و آزادی‌های شخصی را زیر پا میگذارد و در مسیر آزادی‌های مذهبی نیز مانع ایجاد کرده است.
اعلامیه جهانی حقوق بشر
از آنجایی‌که به رسمیت شناختن منزلت ذاتی و حقوق یکسان و انتقال‌ناپذیر همه اعضای خانواده بشری اساس آزادی، عدالت و صلح در جهان است…
و بر طبق ماده یک اعلامیه جهانی حقوق بشر:
تمامی ابنای بشر آزاد به دنیا می‌آیند و از لحاظ منزلت و حقوق با هم برابرند. به آن‌ها، موهبت عقل و وجدان عطا شده است، و باید نسبت به یکدیگر روحیهٔ برادری داشته باشند.
 مصطفی دانشجو بدون ترخیص پزشک به زندان بازگردانده شد
تاریخ: شنبه ,۴ بهمن ۱۳۹۳
مصطفی دانشجو وکیل زندانی و فعال حقوق دراویش گنابادی در پی دستور دادستانی، علیرغم وضعیت نامناسب جسمی، بدون ترخیص پزشک به زندان بازگردانده شد.
مصطفی دانشجو، وکیل زندانی و فعال حقوق دراویش گنابادی که طبق آخرین گزارشات پزشکی، قریب به ۵۰ درصد ریه وی از کار افتاده بی‌آنکه پزشکان با ترخیص وی موافقت کنند، از سوی دادستانی تهران به زندان اوین بازگردانده شد.
دانشجو در حالی در روز چهارشنبه به زندان عودت داده شد که در صبح‌‌‌ همان روز معاون دادستان تهران مجوز انتقال این زندانی به بیمارستان مرکز قلب را به خانواده این زندانی نشان داده بود. آقای دانشجو نزدیک به دوماه بود که در انتظار مجوز انتقال به بیمارستان مرکز قلب تهران به سر برد تا در آن مرکز دوره بازتوانی قلبی و ریوی را بگذراند.
این درویش زندانی علیرغم اینکه با اتهامات سیاسی امنیتی به هفت سال و نیم زندان محکوم شده است هم اکنون در بند ۸ عمومی در کنار زندانیان عادی محبوس است.
روئین عطوفت فعال ملی-مذهبی روانه زندان شد
تاریخ: یکشنبه ,۵ بهمن ۱۳۹۳
محمد رضا روئین عطوفت، فعال ملی-مذهبی که حکم ده ساله‌اش در آبان سال جاری تایید شده بود امروز برای اجرای حکم روانه زندان شد.این فعال ملی-مذهبی روز پنج شنبه از طریق تلفن به دایره اجرای احکام احضار شده بود. یکی از مسئولان دایره اجرای احکام امروز به این فعال ملی-مذهبی اطلاع داده شش ماه از حبسش را کشیده و باقیمانده حکم وی نیز از امروز آغاز می‌شود. دادگاه تجدید نظر در آبان ماه حکم ده سال حبس تعزیری رویین عطوفت را آبان ماه تایید کرد.
طبق این رای، دادگاه تجدید نظر حکم بدوی شامل ده سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت در احزاب، گروه‌ها و دسته جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات را تایید کرد.
مهدی فراحی شاندیز به ۳ سال حبس دیگر محکوم شد
تاریخ: دوشنبه ,۶ بهمن ۱۳۹۳
مهدی فراحی شاندیز زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج به ۳ سال حبس دیگر در دادگاه انقلاب محکوم شد.
مهدی فراحی شاندیز زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج که هم‌اکنون به بند ۱۰ این زندان منتقل شده در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۳ سال زندان دیگر محکوم شد.
این حکم به اتهام «توهین به رهبری و اخلال در نظم عمومی» برای این زندانی سیاسی صادر شده و وی تا ۲۰ روز فرصت تجدید نظرخواهی دارد.
گفتنی است، سوم آبان سال جاری، محکومیت سه سال حبس مهدی فراحی شاندیز که به اتهام «توهین به رهبری و اخلال درنظم» صادر شده بود، به پایان رسیده ولی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران با تشکیل پرونده‌هایی جدید، مانع آزادی وی از زندان شد.
ممانعت از حضور علی اصغر محمودیان در مراسم خاکسپاری مادرش
تاریخ: دوشنبه ,۶ بهمن ۱۳۹۳
علی رغم درگذشت مادر علی‌اصغر محمودیان زندانی سیاسی زندان سمنان، مسئولان با مرخصی وی جهت حضور در مراسم ختم جلوگیری کردند.
مادر علی‌اصغر محمودیان زندانی سیاسی ۶۳ ساله زندان مرکزی سمنان صبح جمعه ۳ بهمن ماه فوت کرده، اما مسئولان زندان تا روز جاری که مراسم ختم در تهران برگزار شد حاضر به دادن مرخصی به وی نشدند. این درحالی است که مادر این زندانی سیاسی از چندین ماه پیش بیمار بود و بار‌ها بستگان علی‌اصغر محمودیان برای آخرین دیدار وی با مادرش از مسئولان تقاضای مرخصی کرده و با مخالفت روبرو شده بودند. گفتنی است، فروردین ماه سال ۹۰ نیز پدر این زندانی سیاسی پس از چندماه بیماری شدید فوت کرد و علی‌اصغر محمودیان برای شرکت در مراسم و یا آخرین دیدار موفق به گرفتن مرخصی از مسئولان نشد. علی‌اصغر محمودیان در پاییز سال ۱۳۸۸ بازداشت شد و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق به ۶ سال حبس همراه با تبعید محکوم شد و تا کنون ۴/۵ سال را در زندان سپری کرده است.
گفتنی است، اتهام محاربه در قانون جزء موادی است که طبق قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، اصلاح شده و بر اساس اصل حقوقی پذیرفته شده در قوانین ایران و بین المللی، حکم وی باید تغییر یابد.
انتقال ناگهانی حمیدرضا مرادی از بیمارستان به زندان
تاریخ: دوشنبه ,۶ بهمن ۱۳۹۳
در پی انتقال مصطفی دانشجو به زندان بدون ترخیص پزشک، حمیدرضا مرادی یکی دیگر از فعالان زندانی حقوق دراویش که در بیمارستان بستری بود نیز به شکل غافلگیرانه‌ای و بدون رضایت پزشک به زندان منتقل شد. حمیدرضا مرادی سروستانی که به بیماری قلبی و گرفتگی شدید عروق ناحیه پا مبتلاست و در بیمارستان سینا بستری بود، روز گذشته در حالی که طبق تجویز تیم پزشکی بایستی برای مشاورهٔ قلبی به بیمارستان شهدا اعزام می‌شد، در طول مسیر بدون اعلام قبلی به جای اعزام به بیمارستان به زندان انتقال یافت.
تیم جراحی عروق بیمارستان سینا در آخرین گزارش خود در مورد این درویش زندانی نسبت به ادامه اقدامات درمانی برای بررسی و کنترل بیماری و همچنین پرهیز از استرس جهت جلوگیری از تشدید آن تاکید کرده بود.
فخرالدین فرجی به بیمارستان منتقل شد
تاریخ: سه شنبه ,۷ بهمن ۱۳۹۳
فخرالدین فرجی زندانی سیاسی زندان طبس به مراکز درمانی خارج از زندان منتقل شد. طی روز دوشنبه ۶ بهمن ماه فخرالدین فرجی زندانی سیاسی زندان طبس به بیمارستانی واقع در شهر بیرجند منتقل شد. این زندانی سیاسی که از دیسک کمر و به تبع آن کمردردهای شدید رنج می‌برد قرار است در این بیمارستان مورد عمل جراحی قرار گیرد.
گفتنی است، فخرالدین فرجی از ۴ سال پیش به زندان طبس منتقل شده و هم اکنون به همراه یک زندانی سیاسی دیگر به نام محمدامین عبدالهی در این زندان نگهداری می‌شود.
فخرالدین فرجی که به همراه سه تن دیگر در تاریخ ۱۶ خرداد ماه ۱۳۹۰ در حوالی روستای شویشه از توابع سنندج توسط نیروهای سپاه پاسداران دستگیر شد در تاریخ ۳ شهریور ماه ۱۳۹۱ در شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان سنندج به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در کومه له به تحمل سی سال حبس و تبعید به زندان طبس محکوم شد.
تمدید قرار بازداشت یغما فشخامی
تاریخ: سه شنبه ,۷ بهمن ۱۳۹۳
پس از گذشت بیش از یک ماه از بازداشت یغما فشخامی خبرنگار روزنامه توقیف شده روزان، قرار بازداشت وی از سوی قاضی تمدید شد.
یغما فشخامی که یک روز پس از توقیف روزنامه روزان بازداشت شد، تا کنون تنها یک بار به مدت چند دقیقه با خانواده خود تماس گرفته و فقط از سلامتی خود خبر داده است.
خانواده یغما فشخامی از محل نگهداری و ارگان بازداشت کننده وی بی‌اطلاع هستند. بازپرس پرونده بار‌ها با دادن وعده ملاقات و تماس تلفنی، خانواده این روزنامه نگار زندانی را به سکوت واداشته است. یغما فشخامی خبرنگار هفته نامه پیام ابراهیم و روزنامه توقیف شده روزان است. روزنامه روزان یک روز پیش از بازداشت آقای فشخامی، به دلیل انتشار ویژه نامه‌ای به مناسبت سالگرد درگذشت آیت الله العظمی منتظری توقیف شد.
قربان بهزادیان نژاد به مرخصی آمد
تاریخ: سه شنبه ,۷ بهمن ۱۳۹۳
قربان بهزادیان‌نژاد، رییس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و معاون اسبق وزیر بهداشت در دولت خاتمی، بعدازظهر سه شنبه از زندان اوین به مرخصی آمد.
این استاد دانشگاه در حال سپری کردن پنجمین سال حبس خود است.
وخامت وضعیت جسمی علی عبادی
تاریخ: چهارشنبه ,۸ بهمن ۱۳۹۳
وضعیت جسمی زندانی سیاسی علی عبادی جامخانه که به تازگی به زندان سرخس تبعید شده، وخیم گزارش شده است.
علی عبادی زندانی سیاسی زندان سرخس که به تازگی به این زندان تبعید شده روز یکشنبه ۵ بهمن ماه در پی افت فشار خون به بخش «آی سی یو» بیمارستان لقمان حکیم سرخس منتقل شد. ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺩﻭﺷﻨﺒﻪ ۶ ﺑﻬﻤﻦ ماه طی تماس تلفنی ﻳﻜﻲ اﺯ همبندیان ﺁﻗﺎﻱ ﻋﻠﻲ ﻋﺒﺎﺩﻱ ﺑﺎ ﻫﻤﺴﺮ اﻳﺸﺎﻥ ﺗﻤﺎﺱ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭاﻃﻼﻉ ﺩاﺩ از روز یکشنبه ﺁﻗﺎﻱ ﻋﻠﻲ ﻋﺒﺎﺩﻱ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻏﺬاﻫﺎﻱ ﺯﻧﺪاﻥ ﺳﺮﺧﺲ ﻛﻪ ﺩاﺭاﻱ ﻧﻤﻚ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻧﺶ ﺑﺎﻻ ﺭﻓﺘﻪ ﻭﺑﺮاﻱ ﺩﻭﻣﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ اﻳﻦ ﻣﺪﺕ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺯﻧﺪاﻥ ﺳﺮﺧﺲ ﺗﺒﻌﻴﺪ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ بخش ICU ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ لقمان حکیم سرخس ﻣﻨﺘﻘﻞ و ﺑﺴﺘﺮﻱ ﺷﺪﻧﺪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﺸﻜﻞ ﺑﺎ ﻣﺼﺮﻑ ﻏﺬاﻫﺎﻱ ﺑﺪﻭﻥ ﻧﻤﻚ ﻗﺎﺑﻞ ﺣﻞ اﺳﺖ و ﻣﺴﻮﻟﻴﻦ ﺯﻧﺪاﻥ ﻫﻴﭻ اﻗﺪاﻣﻲ در جهت بهبودی و کمک به وضعیت جسمی ایشان از طرق دادن غذای رژیمی اﻧﺠﺎﻡ ﻧﻤﻲ ﺩﻫﻨﺪ.
آقای علی عبادی جامخانه با ۶۴ سال سن و ١۵ سال سابقه زندان در دوره پهلوی و دهه ۶۰ در فروردین ١٣٨٨دستگیر و به «اتهام اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال زندان و ١٠ سال تبعید به خلخال محکوم شد.
این زندانی سیاسی در ۶ آبان ١٣٩٣ بدون اطلاع قبلی هنگامی که تنها ۴ ماه به پایان محکومیتش باقیمانده بود به زندان سرخس و دور از محل زندگی خانوادشان تبعید گردید.
جیسون رضاییان به زودی محاکمه می شود
تاریخ: چهارشنبه ,۸ بهمن ۱۳۹۳
رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: جیسون رضاییان به زودی محاکمه خواهد شد. غلامحسین اسماعیلی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: جیسون رضاییان روزنامه نگار آمریکایی ایرانی الاصل با خانواده‌اش در تماس است و ملاقات انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: نتیجه پرونده جیسون رضاییان بعد از قطعیت و اتمام دادرسی، اعلام می‌شود و او به زودی محاکمه خواهد شد. جیسون رضاییان روزنامه نگار آمریکایی ایرانی الاصلی است که چندی پیش به همراه همسر و یکی از دوستانش بازداشت شد که کمی بعد از آن همسر و دوستش از بازداشتگاه آزاد شدند اما او همچنان در بازداشت است.
محمدحسن یوسف پور سیفی در خطر از دست دادن بینایی هر دو چشم
تاریخ : ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
محمدحسن یوسف پور سیفی از زندانیان سیاسی، به نوعی بیماری خونی نادر مبتلا شده که می تواند بینایی او را از بین ببرد. یوسف پورسیفی از ماه ها پیش دچار عارضه مغزی شد که پس از معاینات متعدد مشخص شد که ۸۰ درصد از شبکیه هر دو چشم وی تخریب شده است. با این حال بر اساس نتایج آخرین آزمایش ها، اکنون پزشکان اعلام کرده اند که او به “بیماری بهجت” مبتلا شده است. بهجت، نوعی بیماری نادر علیه سیستم ایمنی بدن است. این بیماری می‌تواند چشم را مورد حمله قرار دهد که اگر به موقع درمان نشود، احتمال کور شدن بیمار هم وجود دارد. محمدحسن یوسف پورسیفی همچنین به عارضه فشارخون بالا و آریتمی نیز مبتلا بوده که تاکنون چندین نوبت در بخش قلب بستری شده است و پزشکان او را کاندیدای عمل جراحی قلب باز معرفی کرده اند.
بر اساس این گزارش، در حالی که یوسف پورسیفی ۲ سال و ۶ ماه از دوران محکومیت خود را سپری کرده، دادستانی تهران همچنان با مرخصی او مخالفت می کنند. مسولان اطلاعات سپاه و قوه قضاییه همچنان در مورد وضعیت وخیم این زندانی سیاسی که عدم تحمل کیفر او برای پزشکی قانونی نیز محرز شده، موضع مشخصی نگرفته اند اما تایید این بیماری مدت کوتاهی را پیش روی این مقامات برای جلوگیری از بروز فاجعه نابینایی یک زندانی سیاسی قرار می دهد.
جیسون رضاییان، گزارشگر واشنگتن‌پست در ایران محاکمه می‌شود
تاریخ : ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: «جیسون رضاییان به زودی محاکمه خواهد شد.» جیسون رضاییان روزنامه‌نگار آمریکایی ایرانی‌تبار و گزارشگر «واشنگتن پست» در ایران، از ۶ ماه پیش در زندان اوین به سر می‌برد.
رئیس کل دادگستری استان تهران گزارش داد: «نتیجه پرونده جیسون رضاییان بعد از قطعیت و اتمام دادرسی، اعلام می‌شود و او به زودی محاکمه خواهد شد».
اسماعیلی همچنین گفته است، این متهم، با خانواده‌اش در تماس است و ملاقات انجام می‌شود. مادر این روزنامه‌نگار زندانی که در امریکا به سر می‌برد، چندی پیش برای ملاقات با فرزندش به ایران سفر کرده بود.
وعده انجام محاکمه این گزارشگر ایرانی- امریکایی در شرایطی داده می‌شود که او تا چندی پیش از حق قانونی داشتن وکیل محروم بوده است. رضاییان چهارماه پس از بازداشت، در جلسه‌ای ده ساعته، تفهمیم اتهام شده و برگه مربوطه را امضا کرده است.
رضاییان به همراه همسرش یگانه صالحی و یک عکاس، بازداشت شده بود اما پس ازچندی، آن دو تن آزاد شدند. آزادی یگانه صالحی، که خبرنگارروزنامه انگلیسی‌زبانی به نام «نشنال» است نیز به قید کفالت بود. چندی پیش یک منبع مطلع به کمپین بین‌المللی حقوق‌ بشر درایران گفته بود در جریان دستگیری، نیروهای امنیتی خانه این زوج روزنامه‌نگار را مورد جستجو قرار داده و وسائل شخصی از جمله لپ تاپ، کتاب و یادداشت‌های آن‌ها را توقیف کرده‌اند. مقامات قضایی در نشست‌های خبری متعدد بار‌ها اعلام کردند که پرونده این روزنامه‌نگار در حال بررسی است ولی اطلاعات شفافی از وضعیت و اتهامات وی در اختیار رسانه‌ها قرار ندادند. هم‌زمان با واکنش‌های قوه قضاییه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی، در سفر خود به ژنو، به خبرنگاران گفته بود، دولت ‌‌نهایت تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا کمک کند، اما این یک مسئله قضایی است و ما ناگزیریم صبر کنیم تا دستگاه قضایی کار‌ها را پیش ببرد.
ابهام در اتهامات جیسون رضاییان
دو هفته پس از دستگیری این روزنامه‌نگار، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه، اعلام کرد که پرونده رضاییان در دست بررسی است. اما یک روز پس از آن، روزنامه «وطن امروز» در گزارشی به نام «جیسون به ساز که می‌رقصد» نوشت او «رابط رسمی» سازمان نایاک در امریکا است. این روزنامه از سازمان نایاک به‌عنوان یک سازمان «امنیتی- اطلاعاتی» یاد کرده است. در حالی که این سازمان بیشتر به لابیگری برای روابط ایران و آمریکا شهرت دارد. جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران و برادر رئیس این قوه نیز به نقل از مقامات امنیتی به شبکه تلویزیونی یورونیوز گفته ‌بود: «رضاییان در فعالیت‌هایی غیر از روزنامه‌نگاری که مخل امنیت کشور بوده، شرکت داشته است.»
وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، یک هفته پس از بازداشت رضاییان، خواستار آزادی او شد. به دلیل این‌که امریکا در ایران سفارت ندارد، سخنگوی این وزارت‌خانه، از کشور سوئیس
خواسته است تا به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، پیگیری این پرونده را بر عهده بگیرد.
۶ ماه حبس بدون تفهیم اتهام
جیسون رضاییان از سال ۱۳۹۰ به شکل قانونی ریاست دفتر «واشنگتن پست» در ایران را بر عهده داشت. پیش از آن نیز، به عنوان خبرنگار آزاد برای روزنامه‌ها و نشریاتی در آمریکا ازجمله «سان فرانسیسکو کرانیکل» و «اسلیت» گزارش می‌نوشت.
پس از بازداشت او، خانواده‌اش از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی خواستار اجازه دسترسی به وکیل شده بودند. اما این درخواست بی‌پاسخ ماند. با توجه به اینکه او در امریکا بزرگ شده است و به زبان فارسی مسلط نیست، مترجمی هم در اختیار او قرار نگرفته بود.
مری رضاییان، مادر این روزنامه نگار زندانی، چندی پیش به کمپین بین‌المللی حقوق بشر درایران گفته بود، فرزندنش پنج سال پیش نیز در جریان انتخابات ۱۳۸۸ در حین گزارشگری بازداشت اما بلافاصله آزاد شده بود.
 امیر امیرقلی به بند ۸ زندان اوین منتقل شد
تاریخ : ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
امیر امیرقلی فعال دانشجویی سابق که دو ماه پیش بازداشت شده بود از سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند ۸ این زندان منتقل شد. پس از گذشت ۶۰ روز از بازداشت امیر امیرقلی وی از سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند ۸ این زندان منتقل شد.
امیر امیرقلی در تاریخ ۱۰ آذر ماه سال جاری بازداشت شده بود. یک منبع مطلع در خصوص وضعیت وی گفت: «عمده بازجوییهای وی در رابطه با شرکت در تجمعات تهران در حمایت از کوبانی بوده است.»
گفتنی است، امیر امیرقلی پیش‌تر فعال دانشجویی بود که در پی فعالیتهای سیاسی در سال ۸۷ بازداشت و از دانشگاه اخراج شد.
صفا دانه آزاد شد
تاریخ : ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
طی روز جاری صفا دانه زندانی سیاسی زندان اوین با پایان دوران محکومیت آزاد شد. صفا دانه زندانی سیاسی بند ۸ زندان اوین با پایان دوره محکومیت از زندان آزاد شد.
وی به اتهام «فعالیت تبلیغی و فروش وی پی ان» مجموعا به دو سال زندان محکوم شده بود که آبان ماه سال جاری با تجمیع مجازات‌اش موافقت شده و محکومیت ۲ ساله‌اش به یک سال تبدیل شد.
هفت زندانی در زندان میناب اعدام شدند
تاریخ: شنبه ,۴ بهمن ۱۳۹۳
صبح روز جاری هفت زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در محوطه زندان میناب اعدام شدند.
سپیده دم روز جاری (شنبه ۴ بهمن ماه) هفت زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان میناب از طریق چوبه دار اعدام شدند. دو نفر از اعدام شدگان حسین حیدری‌زاده از روستای گروک و خسرو رستمی از روستای می‌شی نام داشتند که به اتهام حمل و نگهداری دو کیلو مواد مخدر به اعدام محکوم شده و حکم ایشان به مورد اجرا در آمد.
اعدام‌های فوق از سوی رسانه‌های رسمی ایران اعلان نشده است.
انتقال ۵ زندانی به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام
تاریخ: شنبه ,۴ بهمن ۱۳۹۳
طی روز جاری ۵ زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان شهاب کرمان جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند.
طی روز جاری (شنبه ۴ بهمن ماه) ۵ زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان شهاب کرمان به سلول انفرادی منتقل شدند.
اسامی این ۵ زندانی عبارت است از: ۱- مهدی رییسی ۲- منصوربهروزی۳- محمد شهریاری ۴- ابراهیم ابراهیمی ۵- رحمت مختاری.
«احتمالا سپیده دم یکشنبه حکم اعدام این پنج نفر اجرا خواهد شد.»
اعدام دست‌کم یک زندانی در زندان مرکزی اصفهان
تاریخ: یکشنبه ,۵ بهمن ۱۳۹۳
چهارشنبه هفته گذشته دست‌کم یک زندانی به‌دلیل اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان مرکزی اصفهان اعدام شد.
یک زندانی به‌نام سلیمان احمدی که به‌دلیل اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود سپیده دم چهارشنبه ۱ بهمن ماه در زندان اصفهان از طریق چوبه دار اعدام شد.
سلیمان احمدی فرزند حسین، از سه سال پیش بازداشت و به اعدام محکوم شد؛ وی اهل محله امیراباد شهر بوکان بود. این اعدام از طریق رسانه‌های رسمی ایران اعلام نشده و احتمال دارد تعداد اعدام شدگان بیش از این باشد.
سه زندانی در زندان شهاب کرمان اعدام شدند
تاریخ: یکشنبه ,۵ بهمن ۱۳۹۳
سه زندانی با جرایم مربوط به مواد مخدر در محوطه زندان شهاب کرمان از طریق چوبه دار اعدام شدند.
طی روز جاری (یکشنبه ۵ بهمن ماه) ۳ زندانی با جرایم مربوط به مواد مخدر در محوطه زندان شهاب کرمان اعدام شدند.
این سه زندانی به‌نامهای ۱- محمد شهریاری ۲- ابراهیم ابراهیمی ۳- رحمت مختاری روز گذشته به همراه دو زندانی دیگر به سلول انفرادی منتقل شدند تا حکم اعدام باچوبه دار در موردشان اجرا شود.
دو زندانی دیگر به‌نامهای مهدی رییسی و منصور بهروزی به دلیل نقص در پرونده به بندهای قبلی خود بازگشتند.
اعدام این سه نفر تا این لحظه از سوی رسانه‌های رسمی ایران اعلام نشده است.
بازداشتی درگیری های خونین گلپایگان بزودی اعدام می شود
تاریخ: دوشنبه ,۶ بهمن ۱۳۹۳
مدیرکل دادگستری استان اصفهان گفت: حکم اعدام آخرین بازمانده حادثه گلپایگان تحت عنوان محارب و مفسد فی الارض صادر شد و بزودی اجرا می‌شود.
خسروی وفا افزود: حکم اعدام این سارق مسلح بعنوان مفسد فی الارض و محارب، در محل وقوع جنایت در شهرستان گلپایگان و در ملاعام اجرا خواهد شد.
در درگیری سارقان مسلح با ماموران نیروی انتظامی در شهرستان گلپایگان که ششم دی روی داد، ۵ نفر از جمله سه مامور پلیس کشته و ۷ نفر دیگر زخمی شدند.
همچنین دو نفر از مهاجمان کشته شدند و یک نفر نیز متواری شد که در نهایت توسط نیروی انتظامی دستگیر شد.
سرقت ۱۵ دستگاه خودرو، ۵۰ کیلوگرم طلا، کشتن ۱۰ نفر و مجروح کردن ۱۱ نفر و ۱۰ فقره سرقت در شهرهای اصفهان، مبارکه، زرین شهر، شهرکرد و لردگان از سوابق ذکر شده برای این افراد است.
اجرای حکم اعدام سه نفر به اتهام تجاوز به عنف در همدان
تاریخ: دوشنبه ,۶ بهمن ۱۳۹۳
حکم اعدام این سه نفر به موجب دادنامه صادره از شعبه دوم دادگاه کیفری استان همدان و تایید شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور و پس از صدور مجوز ریاست  قوه قضاییه اجرا شد. آقای حمزه افزود: بی‌تردید مجموعه قضایی استان از همه توان و ظرفیت خود برای ایجاد امنیت روانی و اجتماعی شهروندان محترم استفاده خواهند کرد.
 خانواده مقتول، طناب دار را از گردن فرد اعدامی خارج کردند
تاریخ: دوشنبه ,۶ بهمن ۱۳۹۳
مدیرکل زندانهای آذربایجان غربی از بخشش فردی متهم به قتل، توسط خانواده مقتول در زندان مرکزی ارومیه خبر داد.
«علی جلیلی» روز دوشنبه افزود: متهم م – ن، در پنج و نیم سال پیش به اتهام قتل عمد مقتول س – ط، به زندان افتاده و پس از طی مراحل مختلف دادرسی، حکم قصاص وی تایید شده بود.
وی اضافه کرد: هفته گذشته، در حین اجرای حکم قصاص این فرد مجرم، خانواده مقتول که در محل حضور داشتند با صرف نظر از اجرای این حکم، طناب دار را از گردن قاتل خارج کرده و به او رضایت دادند.
وی اظهار کرد: گذشتن از حق قانونی و شرعی، روحیه‌ای بالا می‌خواهد که این خانواده با بزرگ منشی فرصت زندگی مجدد را به قاتل بخشیدند.
اعدام یک زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز
تاریخ: سه شنبه ,۷ بهمن ۱۳۹۳
طی روز دوشنبه ۶ بهمن ماه یک زندانی با اتهام سرقت مسلحانه در زندان عادل‌آباد شیراز از طریق چوبه دار اعدام شد. حکم این زندانی که «مرتضی قربانی» نام داشت در محوطه این زندان به مورد اجرا درآمد. اعدام فوق از سوی رسانه‌های رسمی ایران اعلان نشده است.
اعدام دو نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر در زندان اراک
تاریخ: سه شنبه ,۷ بهمن ۱۳۹۳
این دو متهم با هویت «میلاد – ز» و «علیرضا – الف» سحرگاه روز (یکشنبه) با صدور حکم شعبه ۲ دادگاه انقلاب اراک اعدام شده‌اند.
روابط عمومی دادگستری استان مرکزی عنوان کرده است: این محکومان در پرونده قضایی خود هر کدام به طور جداگانه به جرم حمل و نگهداری دو کیلو و ۹۵۰ گرم هروئین و سوابق کیفری متعدد را داشتند. این روابط عمومی می‌افزاید: حکم مذکور پس از تایید دادستانی کل کشور و تنفیذ رییس قوه قضائیه اجرا شده است.
گذشت اولیای دم جوانی را از اعدام رهانید
تاریخ: سه شنبه ,۷ بهمن ۱۳۹۳
گذشت اولیای‌دم باعث شد جوانی که به اتهام قتل در زندان گرگان بسر می‌برد، از چوبه دار رهایی یابد.
محمود امینی مدیرکل زندان‌های گلستان گفت: این پرونده سی و سومین مورد قصاص در زندان گرگان است که طی کمتر از دو سال با عفو و بخشش اولیای دم بسته شده است. امینی اضافه کرد: «ب. ی» ۲۹ ساله که حدود نه سال قبل به اتهام قتل عمد با حکم مراجع قضایی محکوم به قصاص نفس شده بود، با تلاش مسئولین زندان و تیم اخذ رضایت شاکی و بخشش اولیای دم از چوبه دار رهایی یافت.
امینی تاکید کرد که پیگیری تیم رضایت شاکی زندان بر اساس سه اصل شنیع نبودن نوع جرم، اصلاح پذیری و آمادگی برای بازگشت به جامعه از سوی مددجو صورت می‌گیرد و با این اقدامات فرصت مجدد به یک خطاکار برای اصلاح و بازپروری داده می‌شود.
حکم اعدام یکی از عوامل حادثه گلپایگان اجرا شد
تاریخ: چهارشنبه ,۸ بهمن ۱۳۹۳
حکم اعدام تنها بازمانده از عوامل حادثه گلپایگان در استان اصفهان، که به کشته شدن سه نیروی انتظامی و دو شهروند انجامید بامداد چهارشنبه در محل وقوع جنایت به اجرا درآمد.
این فرد یکی از سه سارق مسلح و از عاملان حادثه ششم دی ماه در گلپایگان بود که شناسایی و دستگیر شد. این سه سارق که پیشینه ۱۰ فقره سرقت مسلحانه در پرونده آن‌ها وجود داشت، دی ماه گذشته در درگیری مسلحانه با نیروی انتظامی شهرستان گلپایگان، سه تن از مأموران این نیرو و دو نفر از مردم را به شهادت رساندند، یکی از این سارقان در جریان درگیری کشته و دو نفر دیگر متواری شدند.
سرانجام در یازدهم دی ماه محل اختفای این دو فراری در اطراف اصفهان شناسایی و در عملیات پلیسی، دومین نفر از سارقان پس از مقاومت مسلحانه کشته و نفر سوم دستگیر شد که امروز به دار آویخته شد.
رییس دادگستری گلپایگان پس از اجرای این حکم افزود: تنها عامل بازمانده این جنایت بلافاصله پس از دستگیری در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفت و با تلاش مراجع قضایی، پرونده بسرعت رسیدگی و منتهی به صدور رأی شد و حکم ضارب به عنوان محارب و مفسد فی الارض صادر و قطعی شد.
اعدام مردی به اتهام تجاوز به عنف در تهران
تاریخ: چهارشنبه ,۸ بهمن ۱۳۹۳
بامداد امروز چهارشنبه علی کمالوند به اتهام زنای به عنف، به دار آویخته شد. براساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، حسب محتویات پرونده مطروحه در دادسرای ناحیه ۲۷ عمومی و انقلاب تهران (امور جنایی)، علی کمالوند در شهریور سال ۹۲ بر اساس شکایات متعدد از سوی زنان قربانی، تحت پیگرد قرار گرفت. حسب اظهارات شکات خصوصی، کمالوند با نزدیک کردن خود به زنانی که‌گاه همسرانشان با آن‌ها همراه بوده و معرفی خود به عنوان فرد دارای نفوذ و تحصیلات پزشکی و اغوای افراد از طریق پیشنهاد کار و اشتغال، به آن‌ها قرص بی‌هوشی خورانده و ضمن تعرض به زنانی که بی‌هوش بوده‌اند، اموال قربانیان را نیز به سرقت می‌برده است.
در یک مورد وی با پیشنهاد شغل نگهبانی به مردی ۷۰ ساله، به منزل وی رفته و با خوراندن قرص بی‌هوشی به مرد و همسرش، نقشه خود را عملی می‌کند.
قربانی دیگر با اغوا از طریق اشتغال در داروخانه و به منظور انعقاد قرارداد کار، کمالوند را به منزل خود دعوت کرده که همانند موارد پیشین، ‌ منتهی به بی‌هوشی خانواده، تعرض به همسر و سرقت اموال آن‌ها شده است.
براساس یازده فقره شکایت‌های واصله، متهم در تاریخ ۱۳۹۲/۷/۲۰ در حالی که تعداد قرص خواب‌آور همراه داشته شناسایی و دستگیر می‌شود. متهم در جریان تحقیقات، به اعمال ارتکابی خود اقرار کرد و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد و دادگاه پس از تشکیل جلسه با حضور نماینده دادستان، متهم و وکیل وی و استماع اظهارات و دفاعیات متهم، علی کمالوند را از بابت سرقت به ۱۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و ردمال و از جهت غصب عنوان پزشکی به دو سال حبس و از بابت سه مورد زنای به عنف به سه بار اعدام محکوم کرد. این رای در دیوان عالی کشور ابرام و قطعی شد. محکوم علیه در بامداد روز چهارشنبه هشتم بهمن به دار آویخته شد.
 اعدام سه زندانی در همدان
تاریخ: چهارشنبه ,۸ بهمن ۱۳۹۳
صبح روز دوشنبه ۶ بهمن سه زندانی در همدان به دار آویخته شدند.
سه زندانی در همدان به دار آویخته شدند، این زندانیان که هویت آن‌ها شناسایی نشده است، به اتهام تجاوز به عنف محکوم به اعدام شده بودند. این اعدام‌ها صبح روز ۶ بهمن انجام شد. در ژانویه ۲۰۱۵ دست کم ۷۰ نفر تا کنون در ایران اعدام شده‌اند. ۲۵ مورد از این اعدام‌ها توسط منابع رسمی ایران گزارش شده است.
انتقال ۵ زندانی جهت اجرای حکم اعدام
تاریخ : ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
۵ زندانی در زندان شهاب کرمان جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند. طی روز چهارشنبه ۸ بهمن ماه ۵ زندانی با جرایم مربوط به مواد مخدر جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند. این ۵ زندانی ابراهیم فتحی، حکیم شهرکی، رضا قربانی، رحمان اسحاق زهی و فرید قربانی نام دارند.احتمال زیاد حکم این ۵ زندانی سحرگاه چهارشنبه به اجرا در خواهد آمد.
اعتصاب کارگران معدن «طرزه» در واکنش به تعویق ۳ ماه حقوق
تاریخ: یکشنبه ,۵ بهمن ۱۳۹۳
صبح امروز (۵ بهمن ماه) کارگران معدن طرزه، از معادن ذغال سنگ البرز شرقی در اعتراض به پرداخت نشدن بیش از ۳ ماه حقوق دست از کار کشیده و در محوطه معدن تجمع کردند. این کارگران سپس به دلیل آنچه «بی‌توجهی کارفرما به این اعتراض» ذکر کرده‌اند، برای ادامه اعتراض به مقابل فرمانداری شاهرود رفتند.
 یکی از کارگران حاضر در این تجمع گفت: در تجمع امروز حدود هزار نفر از مجموع ۱۴۰۰ کارگر این واحد معدنی در اعتراض به وصول نشدن مطالبات چند ماهه‌شان دست از کار کشیدند و در مقابل ساختمان امور اداری تجمع کردند.
به گفته این منبع خبری علاوه بر تعویق بیش از سه ماه حقوق کارگران در ماهای آبان، آذر و دی‌، حق بیمه ۱۴۰۰ کارگر این واحد معدنی با تاخیر چند ماهه به تامین
اجتماعی پرداخت می‌شود و در حال حاضر ۴ ماه است که حق بیمه کارگران معادن البرز شرقی پرداخت نشده و به تبع آن دفترچه‌های درمانی تعداد زیادی از کارگران فاقد اعتبار شده است.
بنا بر اطلاعاتی که توسط این کارگر در اختیار ایلنا قرار گرفته، یکی دیگر از دلایل اعتراض امروز کارگران خوداری کارفرما از ابلاغ رسمی شدن حدود ۱۰۰ نفر از کارگران قرار دادی است. به گفته وی اگر این حکم سریعا ابلاغ شود حقوق و سایر مزایای قانونی کارگران تا پایان سال افزایش می‌یابد.
کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام با وجود تغییر کارفرما به کار بازنگشتند
تاریخ: یکشنبه ,۵ بهمن ۱۳۹۳
در حالی که حدود یک ماه از تغییر مدیرعامل پتروشیمی ایلام می‌گذرد، بیش از یکصد کارگر اخراجی این واحد تولیدی هنوز به کار بازنگشته‌اند. منابع کارگری می‌گویند نمایندگان ایلام در مجلس به آنان وعده داده بودند که همه کارگران اخراجی به محض تغییر کارفرما به کار بازگردند.
نمایندگان ایلام در مجلس نهم این وعده را در جریان تجمع اعتراضی کارگران اخراجی مقابل مجلس مطرح کرده بودند. کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام در تاریخ ۲۵ آبان سال جاری با سفر به تهران مقابل مجلس تجمع کرده بودند.
کارگران می‌گویند با گذشت حدود یک ماه از آغاز به کار مدیرعامل جدید پتروشیمی ایلام، هنوز موفق نشده‌اند او را ملاقات کنند. این کارگران از ابتدای تابستان امسال اجازه ندارند به این واحد تولیدی وارد شوند. این کارگران با وجود نزدیک به ۵۰ میلیون تومان حقوق معوقه و حکم اداره کار مبنی بر الزام کارفرما برای انعقاد قرارداد مستقیم با آنان بار‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت تضمین امنیت شغلی حاضرند با پیمانکار نیز قرارداد امضاء کنند، البته با این شرط که مدت زمان قرارداد کارشان کمتر از یکسال نباشد و امنیت شغلیشان در صورت تعویض پیمانکار به خطر نیافتد اما کارفرما با شکایت در دیوان عدالت اداری، اجرای حکم اداره کار را به تعویق انداخته و به کارگران گفته است با آنان قرارداد کار یک ماهه یا در ‌‌‌‌نهایت ۴۵ روزه منعقد می‌کند.
این در حالی است که کارفرما در پی تجمع کارگران مقابل مجلس در تاریخ ۱۴ مهر ماه وعده داده بود تمامی ۱۰۴ کارگر اخراجی را به صورت پیمانی و تا پایان اسفند ماه امسال استخدام کند و متعهد شود امنیت شغلی همه کارگران بعد از اتمام این قرارداد تضمین شود و با تغییر احتمالی پیمانکار کارگری اخراج نشود.
محاکمه ناعادلانه و افزایش محکومیت فعالان سندیکایی زندانی را محکوم می کنیم
تاریخ: یکشنبه ,۵ بهمن ۱۳۹۳
«برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر» نگرانی شدید خود را از تداوم آزار قضایی فعالان سندیکایی زندانی به قصد افزایش حبس خودسرانه آن‌ها و نیز سرکوب فعالان سندیکایی و کارگری دیگر ابراز کرد.
شنبه ۴ بهمن ۱٣۹٣ – ۲۴ ژانویه ۲۰۱۵
(عضو فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر): «برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر» نگرانی شدید خود را از تداوم آزار قضایی فعالان سندیکایی زندانی به قصد افزایش حبس خودسرانه آن‌ها و نیز از سرکوب فعالان سندیکایی و کارگری دیگر ابراز کرد و خواستار آزادی آن‌ها و تمام مدافعان حقوق بشر در ایران شد.
در فراخوان برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر آمده است: برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه‌ای دریافت کرده و از شما درخواست می‌کند فوری در باره مساله زیر در ایران اقدام کنید.
اطلاعات تازه:
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) (عضو فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر) از تداوم آزار قضایی فعالان سندیکایی زندانی به قصد افزایش حبس خودسرانه آن‌ها و نیز از سرکوب فعالان سندیکایی و کارگری دیگر که به شیوه صلح جویانه از حق تشکیل اتحادیه‌های کارگری استفاده می‌کنند، مطلع شده است.
در تاریخ ٨ دی ۱٣۹٣ (۲۹ دسامبر ۲۰۱۴)، آقای بهنام (اسد) ابراهیم‌زاده، عضو کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری و فعال حقوق کودک، از محکومیت تازه زندان و جریمه اطلاع یافت. او در تاریخ ۱۲ آذر ۱٣۹٣ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران محاکمه و به ۹ سال و چهار ماه و نیم زندان و محکوم شده است که ۷ سال و شش ماه آن به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و ارتباط با گروه مخالفی در خارج از کشور، یک سال و شش ماه از آن و ۴۵۰۰۰۰۰ ریال جریمه به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق برقراری ارتباط با گزارشگر ویژه سازمان ملل احمد شهید و چهار ماه و نیم دیگر به اتهام «نگهداری ورق پاسور در زندان» است.
آقای ابراهیم‌زاده در اعتراض به انتقال غیرقانونی از زندان اوین به زندان دورافتاده رجایی شهر، حبس جدا از زندانیان سیاسی و در میان مجرمان عادی در زندان رجایی شهر و علیه اتهام‌ها و محاکمه جدید به مدت ٣۱ روز (۱۲ آذر تا ۱٣ دی ۱٣۹٣) دست به اعتصاب غذا زد.
خودکشی نافرجام کارگر شهرداری بوشهر در پی عدم تمدید قرارداد کار
تاریخ: دوشنبه ,۶ بهمن ۱۳۹۳
جوانی که به دلیل اخراج از کار، قصد داشت خود را از بالای ساختمان چهار طبقه مدیریت پسماند شهرداری بوشهر به پایین پرتاب کند، با تلاش و گفت‌و‌گوی عوامل حاضر در صحنه، از تصمیمش منصرف شد.
این فرد کارگر پیمانکار لایروبی کانال‌های شهری بوشهر است که ماهانه قرارداد آن‌ها تمدید می‌شود و برای بهمن ماه عدم نیاز وی اعلام شده بود. وی نیز پیش از ظهر روز یکشنبه از طریق ورود به ساختمان مدیریت پسماند در چهار راه ولیعصر (عج) مقابل پمپ بنزین مرکز شهر، روی پشت بام آن حاضر شده و اظهار داشت: به دلیل اخراج، قصد خودکشی دارد. پس از ۱۰ دقیقه از اقدام این فرد، نیروهای پلیس و آتش نشانی در محل حاضر شدند.
این گزارش می‌افزاید: با گذشت ۲۰ دقیقه از حضور این فرد بر بالای ساختمان چهار طبقه، برخی مسئولان حاضر در صحنه از طریق گفتگو با این جوان، وی را به انصراف از خودکشی مجاب کردند. پس از آن، جمعیت رهگذری که با این اقدام در محل تجمع کرده بودند با شنیدن انصراف از خودکشی خوشحال شده و از اضطراب رهایی یافتند.
با این توافق، برخی عوامل حاضر در صحنه توانستند در پشت بام حاضر شده و کارگر شهرداری را به اتاق مدیرعامل سازمان پسماند منتقل نمایند. بازگشت به کار از شروط این جوان بوده است.
صدو دوازده نفر کارگر «پارس سرام» اخراج شدند
۶0 نفر دیگر در نوبت
تاریخ: دوشنبه ,۶ بهمن ۱۳۹۳
منابع خبری در کارخانه «پارس سرام» واقع در قرچک ورامین از اخراج ۱۱۲ کارگر این واحد تولید محصولات چینی بهداشتی خبر می‌دهند. کارگران کارخانه پارس سرام گفته‌اند در این واحد تولیدی ۴۵۰ کارگر مشغول به کار بودند اما طی یک هفته گذشته به دلیل آنچه از سوی کارفرما «رکود بازار فروش محصولات» عنوان شده است، تعداد ۱۱۲ نفر از نیروی کار این کارخانه پس از خاتمه قرارداد موقت کارشان اخراج شده‌اند.کارگران پارس سرام می‌گویند علاوه بر این ۱۱۲ کارگری که اخراج شده‌اند، کارفرما اسامی ۶۰ کارگر قرارداد موقت دیگر که ۲ تا ۶ سال در این کارخانه سابقه کار داشته‌اند را در لیست اخراجی‌ها قرار داده است. این ۶۰ کارگر ماه آینده پس از خاتمه قرارداد کارشان بیکار می‌شوند.
۱۰۰ کارگر کارخانه «دربال» اخراج شدند
تاریخ: سه شنبه ,۷ بهمن ۱۳۹۳
دبیر خانه کارگر مازندران از اخراج ۱۰۰ کارگر شرکت «دربال» واقع در استان مازندران خبر داد. «نصرالله دریابیگی» در این باره گفت: شرکت دربال تا پایان ماه گذشته ۱۲۰ کارگر قرارداد موقت داشت اما کارفرما ۱۰۰ کارگر این واحد تولیدی را از ابتدای بهمن ماه و بعد از اتمام قرارداد کارشان اخراج کرده است. او میانگین سابقه کار کارگران اخراجی را ۷ تا ۱۷ سال ذکر کردو گفت: کارفرما دلیل قانع کننده‌ای برا ی اخراج کارگران ندارد واین کارگران اخراجی باید به محل کار خود بازگردند.
به گفته وی، با وجود اطلاع مسئولان کارگری شهرستان از موضوع اخراج کارگران شرکت دربال، هنوز اقدام قاطعانه‌ای صورت نگرفته و هم اکنون قرار است این کارگران برای پیگیری مطالبات صنفی خود به اداره کار شهرستان ساری شکایت کنند.
این فعال کارگری در تشریح سابقه فعالیت این واحد تولیدی گفت: کشتارگاه صنعتی مرغ دربال یکی از شرکتهای سهامی زربال آمل است که زیر نظر سازمان اقتصادی کوثر در ساری فعالیت دارد.
تجمع بازنشستگان «پارسیلون» مقابل استانداری لرستان
تاریخ : ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
بیش از ۷۰ نفر از کارگران بازنشسته کارخانه «نخ پارسیلون» واقع در خرم آباد که از سال ۹۰ تا ۹۲ بازنشسته شده‌اند صبح امروز در مقابل استانداری لرستان تجمع کردند. این کارگران همچنان پیگیر دریافت معوقات ۴ ساله حقوقی و سنوات پایان خدمت خود هستند.
۱۳۴ نفر از بازنشستگان کارخانه نخ پارسیلون که از سال ۹۰ تا ۹۲ بازنشسته شده‌اند، بخشی از حقوق سالهای ۸۷ تا ۹۱ را طلبکارند. همچنین این کارگران سنوات پایان خدمت خود در سال ۹۱ را هم دریافت نکرده‌اند. حجم معوقات مزدی این بازنشستگان تا ۱۸ ماه می‌رسد و حقوق پرداخت نشده عمدتاً مربوط به سنوات پایان کار بوده و بخشی از آن نیز شامل عیدی و پاداش و معوقات مقطعی حقوق در فاصلهٔ سالهای ۸۷ تا ۹۱ را شامل می‌شود.
یکی از کارگران بازنشسته کارخانه نخ پارسیلون در این باره گفت: میانگین مبلغ سنوات خدمت ۱۳۴ بازنشسته این کارخانه با توجه به میزان سوابق کاریشان حدود ۲۰ میلیون تومان است. این کارگران با استفاده از تسهیلات مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شده‌اند اما کارفرما به بهانه نداشتن منابع مالی، پرداخت مطالبات کارگران را به تاخیر انداخته است.
به گفتهٔ وی، در سال جاری کارگران بازنشسته پارسیلون بار‌ها در مقابل ادارات مختلف تجمع کرده‌اند اما کسی به مشکلات آن‌ها رسیدگی نمی‌کند. امروز هم دو نفر به نمایندگی از سایر بازنشستگان با مسولین استانداری صحبت کردند اما باز هم نتیجه‌ای نگرفتیم.
این کارگر بازنشسته ادامه داد: علی رغم شکایتی که توسط کارگران تنظیم شد و همچنین رای دادگاه مبنی بر توقیف اموال کارخانه اما به واسطه رایزنی‌هایی که مدیریت پارسیلون انجام می‌دهد هنوز موفق به دریافت مطالبات خود نشده‌ایم و عملا پیگیری‌هایمان بی‌نتیجه بوده است. به همین دلیل مطابق ماههای گذشته صبح امروز باز هم تعدادی از کارگران بازنشسته این واحد تولید کننده انواع نخ پلی استر در شهرستان خرم آباد در اعتراض به ۴ سال مطالبات معوقه در مقابل ساختمان استانداری لرستان تجمع کردند تا حداقل صدایشان شنیده شود.
او افزود: کارفرما در توجیه عدم پرداخت مطالبات کارگران بازنشسته و شاغل کارخانه، کمبود نقدینگی و منابع مالی را بهانه می‌کند. . لازم به یادآوری است، این واحد در سال ۸۹ به دلیل سیاست گذاری‌های غلط اقتصادی دولت و ناتوانی مسئولان کارخانه در رقابت با محصولات مشابهه خارجی به مدت سه سال تعطیل اعلام شد
 تامین اجتماعی از کارگران حادثه دیده در ساختمان‌های فاقد مجوز حمایت نمی‌کند
تاریخ : ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی پاکدشت از سازمان تامین اجتماعی به دلیل پرداخت نکردن غرامت دستمزد کارگران حادثه دیده در ساختمان‌های فاقد مجوز علیرغم داشتن بیمه، انتقاد کرد. عوض سلطانی در این باره گفت: سازمان تامین اجتماعی به کارگران بیمه شده ساختمانی شاغل در کارگاه‌های فاقد مجوز ساخت که به سبب حادثه و بیماری‌های ناشی از حادثه قادر به کار نیستند غرامت پرداخت نمی‌کند.
او با بیان اینکه بهانه تامین اجتماعی کار کردن این کارگران درحین حادثه در کارگاهای فاقد مجوز ساخت است، افزود: کارگران ساختمانی در جریان مجوز ساختمان‌ها نیستند و در این مورد تنها کارفرمایان مقصرند. به گفته وی، با وجود آنکه پرونده این کارگران در کمیسیون پزشکی مورد تایید قرار گرفته است اما همچنان تامین اجتماعی از پرداخت غرامت دستمزد و سایر هزینه‌های درمانی کارگران ساختمانی خودداری می‌کند. به گفته وی، به استناد ماده ۹ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، کارگران شاغل در فعالیت‌های ساختمانی درصورت وقوع حوادث ناشی از کار از حمایت‌های قانونی از جمله غرامت دستمزد ایام بیماری بهره‌مند می‌شوند.
تجمع اعتراضی کارگران «مس خاتون آباد» در سومین روز متوالی
تاریخ : ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
صبح امروز بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران قراردادی شرکت‌های تابعه مس خاتون آباد برای سومین روز پیاپی در مقابل فرمانداری شهر بابک تجمع کردند. این کارگران که امروز هم به همراه خانواده‌های‌شان در مقابل فرمانداری شهربابک تجمع کرده‌اند، می‌گویند برگزاری آزمون استخدامی شرکت مس ایران امنیت شغلی‌شان را با تهدید جدی مواجه می‌کند.
این کارگران پیمانی که از روز سه شنبه هفتم بهمن ماه به طور متوالی اقدام به تجمع در مقابل فرمانداری شهربابک کرده‌اند، خواستار رسیدگی به وضعیت استخدامشان در پی اعلام خبر برگزاری آزمون استخدامی جهت جذب نیروی جدید از طرف شرکت مس ایران هستند. کارگران می‌گویند «ما با آزمون استخدامی، به شرط اینکه در حد تعیین سطح باشد مشکلی نداریم اما ترسمان این است که با این آزمون تعداد زیادی از نیروهایی که در این سال‌ها به امید استخدام در شرکت کار کرده‌اند حذف شوند.»
مشکل کارگران برگزاری آزمون نیست
اگرچه معاون سیاسی فرمانداری شهربابک معتقد است تجمعات ریشه در مسائل دیگری دارد و نگرانی کارگران در خصوص برگزاری آزمون استخدامی بی‌مورد است، اما به گفته یکی از کارگران برگزاری آزمون استخدامی شرکت مس، در شرایطی که بسیاری از کارگران فعلی این پروژه‌ها به امید استخدام رسمی سال‌ها در این شرکت فعالیت کرده‌اند می‌تواند منجر به حذف بسیاری از نیرو‌ها شود.
معاون سیاسی شهرستان شهربابک گفت: نگرانی این کارگران در خصوص برگزاری آزمون بی‌مورد است چون در صورتجلسه‌ای که با حضور مسولین مس تنظیم شد، مقرر شد هیچ نیروی حذف یا اخراج نشود.
ابوسعیدی به روند جذب نیرو در شرکت مس خاتون آباد پرداخت و گفت: شرکت می‌خواهد نیرو‌های متخصص به خدمت بگیرد، در چنین شرایطی طبیعی است که باید به اندازه نیازش کارگر جذب کند. شرکت همه جور تعاملی با کارگران داشته و تا این اندازه برای آن‌ها اهمیت قائل شده که نمی‌خواهد آزمون را کشوری و یا منطقه‌ای برگزار کند بلکه اگر آزمونی هم برگزار شود در داخل شرکت و بین همین نیروهاست.
کارگران دنبال بهانه‌اند!
علی رغم اینکه معاون سیاسی فرمانداری شهر بابک رویکرد شرکت مس در برگزاری آزمون استخدامی را جذب نیروی متخصص به قدر نیاز می‌داند اما از سویی دیگر در بخش دیگری از صحبت‌هایش از تنظیم صورتجلسه‌ای با حضور مدیریت مس خبر می‌دهد که طی آن مقرر شده هیچگونه حذف نیرویی بعد از برگزاری آزمون صورت نگیرد. ابوسعیدی تجمعات چند روز اخیر کارگران پیمانی مس را نوعی بهانه جویی خواند و گفت: وقتی صورتجلسه‌ای با امضای اعضای هیئت مدیره مس تنظیم شده که در پی این آزمون هیچکس اخراج نمی‌شود پس این تجمعات و اعتراضات ریشه در جای دیگری دارد و بهانه جویی است. وی ادامه داد: شخص فرماندار و هم خود من به عنوان معاون سیاسی فرمانداری د رتجمعات اعتراضی ماه گذشته در جمع معترضین حضور یافتیم و در این خصوص به آن‌ها توضیحات لازم را دادیم تا اطمینان حاصل کنند که قرار نیست کسی حذف شود ولی باید این آزمون برگزار شود تا بعد‌ها خود این کارگران ضرر نکنند!
وی تصریح کرد: کارگران در این خصوص توجیه شده‌اند و ما نمی‌دانیم واقعا دلیل اعتراض آن‌ها چیست. وقتی اعضای هیئت مدیره امضاء کرده‌اند که کسی اخراج نمی‌شود پس دیگر چه دلیلی برای نگرانی وجود دارد.
در یک ماه گذشته، این پنجمین باری است که نزدیک به ۲۰۰ نفر از کارگران شرکت‌های ذوب مس خاتون آباد در مقابل فرمانداری شهربابک تجمع کرده‌اند.
مولاوردی: پیگیر دستگیری عاملان اسیدپاشی هستیم
تاریخ: شنبه ,۴ بهمن ۱۳۹۳
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در دیدار با نایب رئیس پارلمان جمهوری فدرال آلمان در ارتباط با حوادث اسیدپاشی، اعدام ریحانه جباری، خشونت خانگی علیه زنان و… توضیحاتی را ارائه داد.شهیندخت مولاوردی در دیدار با خانم کلاودیا روت به برخی از سوالات وی در مورد مسائل مربوط به زنان و و حقوق بشر از جمله ازدواج زودهنگام زنان در ایران، برابر نبودن ارث بین فرزند دختر و پسر، اعدام ریحانه جباری، دستگیری غنچه قوامی، عدم اجازه به زنان برای ورودبه ورزشگاه‌ها، حوادث اسیدپاشی و خشونت خانگی علیه زنان توضیحاتی را ارائه داد.
وی افزود: حوادث اخیر نشان می‌دهد که بشریت هنوز به این حد از بلوغ نرسیده که از نام دین و آزادی سوء استفاده نکند. آرزو می‌کنم که جامعه جهانی به سمتی حرکت کند تا دین و آزادی در کنار هم همزیستی مسالمت آمیزی داشته باشد. معاون رئیس جمهور گفت: مسائل زنان چالش‌های جهان‌شمولی را در برابر خود دارد، اما برخی از این چالش‌ها خاص کشور‌ها هستند و برای ارزیابی آن باید اقتضائات، شرایط و تنوع فرهنگی آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.
مولاوردی گفت: برای نمونه در مورد ازدواج زیر سن قانونی، ما مقررات لازم را داریم اما ممکن است که این مقررات در برخی نقاط مورد عمل واقع نشده باشد، همانطور که در تمام دنیا چنین مسئله‌ای پیش می‌آید. در قانون ما سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال تمام و برای پسران ۱۵ سال تمام است اما آنچه برای ما در حال حاضر مشکل ایجاد کرده بالا رفتن سن ازدواج است. اکنون متوسط سن ازدواج در ایران ۲۱ سال است.
مولاوردی افزود: در ارتباط با حادثه غیر انسانی اسیدپاشی هرچند که هنوز عاملین آن بازداشت نشده‌اند اما پیگیری‌های قانونی همچنان ادامه دارد. با توجه به اینکه این افراد دستگیر نشده‌اند نمی‌توان به صراحت در مورد دلیل آن اظهارنظر کنیم. همچنین تمام تلاش خود را برای رسیدگی به درمان آسیب‌دیدگان انجام داده‌ایم و درمان آن‌ها نیز بنا به دستور رئیس جمهور از طرف وزیر بهداشت پیگیری خواهد شد.
وی اظهار داشت: اخیرا گزارش مکتوبی از ضرورت توجه به جبران خسارات مادی و معنوی و ضرورت تشدید مجازات اسیدپاشی با همکاری معاونت حقوقی در دست بررسی است و همچنین طرحی در جهت ایجاد صندوق حمایت از قربانیان اسیدپاشی آغاز شده است.
 میلیونها نفر زیر خط شدید فقر هستند
تاریخ: سه شنبه ,۷ بهمن ۱۳۹۳
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۱۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر شدید هستند. دستمزد زنان در بخش خصوصی بسیار پایین است و گاهی اوقات این دستمزد حتی کفاف هزینه تردد یک دختر جوان دارای مدرک کارشناسی را نمی‌دهد. به نقل از ایسنا؛ بایزید مردوخی در همایش “زنان در مسیر توسعه اجتماعی”، افزود: در کشور ما برخی زنان کارتن‌خواب هستند و باید به آنان توجه کرد. ۱۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر شدید هستند بنابراین ما ناگزیر هستیم این گروه را در اولویت قرار دهیم.
به گفته مردوخی، نظام رفاه اجتماعی در ایران تابع شغل، محل سکونت، جنس و سن خانواده است بنابراین ناگزیرم در طراحی برنامه‌ها به ویژه در حوزه زنان این متغیرها را ملاک قرار دهیم و بیشتر بانوان نیازمند را توانمند کنیم و زمینه اشتغال آنان را فراهم سازیم تا بتوانند در بازار کار فعالیت کنند.
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دستمزد زنان در بخش خصوصی بسیار پایین است، اظهار کرد: گاهی اوقات این دستمزد حتی کفاف هزینه تردد یک دختر جوان دارای مدرک کارشناسی را نمی‌دهد. اگر بتوانیم برای زنان اشتغال فراهم کنیم امکان دارد قادر به حل عمده مشکلات توسعه اجتماعی شویم.
مهدیه گلرو آزاد شد
تاریخ: سه شنبه ,۷ بهمن ۱۳۹۳
مهدیه گلرو، از فعالان حقوق زنان، از زندان آزاد شد.
مهدیه گلرو پس از سه ماه بازداشت، شامگاه سه شنبه از بند ۲ الف زندان اوین آزاد شد. مهدیه گلرو اوایل آبان ماه در پی شرکت در تجمع اعتراضی علیه جنایت اسیدپاشی زنجیره‌ای در اصفهان، توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شده بود.
میزبانی لیگ ۲۰۱۵ والیبال برای ایران، به شرط راه دادن زنان
تاریخ: چهارشنبه ,۸ بهمن ۱۳۹۳
فدراسیون جهانی والیبال، دادن میزبانی به ایران را، مشروط به حضور بانوان تماشاگر ایرانی در سالن‌های مسابقات کرد.
دوباره پرونده حضور بانوان تماشاگر ایرانی در سالن‌های مسابقات را روی میزش گذاشته است؛ اما این‌بار به بهانه نامزدی ایران برای میزبانی مرحله نهایی رقابت‌های لیگ جهانی ٢٠١۵. والیبال ایران که به یک قدرت در دنیا تبدیل شده و سال گذشته عنوان چهارمی لیگ جهانی را از آن خود کرده، حالا نام خود را در فهرست نامزدهای میزبانی مرحله نهایی این رویداد معتبر قرار داده و خیلی امیدوار است بتواند این میزبانی را بگیرد.
«واقعیت این است که فدراسیون بین‌المللی والیبال به ما زنگ زده و چند سوال را به‌صورت شفاهی پرسیده‌ که ما هم پاسخ داده‌ایم. حالا قرار است این سوالات را کتبی بپرسند و ما هم آنها را کتبا پاسخ دهیم.» این بخشی از صحبت‌های داورزنی، رییس فدراسیون والیبال با رادیو بود که این خبر را به‌صورت رسمی‌تر اعلام کرد: «ایران و روسیه به‌عنوان نامزدهای نهایی میزبانی در نظر گرفته شده و فکر می‌کنم در صورت فراهم‌آوردن بخشی از شرایط، این میزبانی به ایران برسد.» «فراهم‌آوردن شرایط» البته گزینه ملموسی است؛ اینکه به زنان اجازه ورود به ورزشگاه داده شود؛ مساله‌ای که چالش‌های زیادی را پیش‌روی ورزش کشور قرار داده و هنوز به نتیجه‌نهایی نرسیده است.
آخرین‌باری که پای بانوان به سالن آزادی رسید، سال ٢٠١١ بود که تیم‌ملی ایران به عنوان قهرمانی آسیا دست یافت و با شکست‌دادن ژاپن، جواز حضور در لیگ جهانی ٢٠١٣ را به دست آورد. اما به‌خاطر مشکلات و حواشی‌ای که برخی از تماشاگران در این دیدار به وجود آوردند از حضور بانوان در سالن‌های والیبال جلوگیری شد. ممانعت از حضور خانم‌ها به سالن‌های والیبال در حالی ادامه داشت که سال گذشته در رقابت‌های لیگ جهانی ٢٠١۴ جمعی از بانوان در اعتراض به راه‌ندادن آنها به ورزشگاه مقابل سالن آزادی تجمع کردند.
بعد از این اتفاقات فدراسیون جهانی والیبال نیز به شرایط به‌وجودآمده واکنش نشان داد و تاکید کرد ایران در صورتی اجازه حضور در لیگ جهانی ٢٠١۵ را خواهد داشت که شرط حضور بانوان در سالن‌ها را حل کرده باشد. حالا در شرایطی که سران FIVB به شرط حل‌کردن این موضوع به ایران مجوز حضور در لیگ جهانی ٢٠١۵ را داده‌اند، باز هم بانوان تماشاگر ایرانی خبرساز شده‌اند و در صورتی که این مشکل حل شود، فدراسیون والیبال ایران به احتمال زیاد میزبان مرحله نهایی لیگ جهانی ٢٠١۵ خواهد بود.
روسیه و لهستان دو نامزد دیگری هستند که در کنار ایران آمادگی خود را برای گرفتن این میزبانی اعلام کرده‌اند اما به گفته محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال FIVB بیشتر تمایل دارد تا ایران را برای این میزبانی برگزیند. با این حال مشکل ممنوعیت حضور بانوان در سالن‌ها در حالی از تابستان گذشته در پی تهدید‌های مسوولان فدراسیون جهانی در دست پیگیری است که هنوز به سرانجامی نرسیده است. با این حال محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال روز گذشته در گفت‌وگو با تسنیم به نکته جالب اما مبهمی هم اشاره کرد. او گفت: «باید حضور بانوان را در طول لیگ جهانی مدیریت کنیم. جلساتی با شورای تامین، نیروی انتظامی، حراست وزارت ورزش و وزارت کشور برگزار خواهیم کرد تا تصمیم درستی در این مورد بگیریم.
به‌دنبال این هستیم که شماری از بانوان را مدیریت‌شده در سالن آزادی داشته باشیم و در صورت امکان با نصب یک نمایشگر بیرون از سالن آزادی، افراد دیگری هم که همراه خانواده خود برای دیدن بازی می‌آیند از مشاهده دیدارهای تیم‌ملی ایران محروم نشوند.»اینکه شماری از بانوان به‌صورت مدیریت‌شده به سالن بیایند، نکته مهم اما مبهمی است که نیازمند توضیحی بیشتر از سوی شخص اول فدراسیون والیبال است. محمود افشاردوست، دبیر فدراسیون والیبال درخصوص اینکه بالاخره بحث ورود خانم‌ها به سالن‌ها به کجا رسید، به «شرق» گفت: «بهتر است بگوییم بحث ورود «خانواده‌ها» به سالن به کجا رسید چون این واژه قشنگ‌تری است. آقای داورزنی مدت‌هاست که دنبال این موضوع هستند و بیکار ننشسته‌اند و مدام با دولت و شورای امنیت ملی در حال مذاکره هستند تا آن را به سرانجام برسانند. مسایل پیچیده‌تر از این در ورزش ما بوده که حل شده است، مطمئنا این مورد هم حل خواهد شد. ما خیلی امیدوار هستیم که این میزبانی را نه‌تنها برای والیبال ایران بلکه برای ورزش ایران به ارمغان بیاوریم چرا یک امتیاز بزرگ برای ورزش کشور محسوب می‌شود. تنها رقیب ما در گرفتن این میزبانی روسیه است که آن هم بعید می‌دانم فدراسیون جهانی میزبانی را به آنها بدهد چون تازه میزبان مسابقات قهرمانی جهان بوده‌اند.»
حال باید دید محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال که همواره جزو معدود روسای فدراسیون‌های موفق چندسال اخیر ورزش ایران بوده و والیبال در زمان حضور او به این افتخارات مهم دست یافته، می‌تواند از پس این مشکلات بزرگ بربیاید یا نه؟ گفتنی است ایران در گروه B رقابت‌های لیگ جهانی والیبال ٢٠١۵، با تیم‌های آمریکا، لهستان و روسیه همگروه است.
۳۵ هزار دختر در کشور از تحصیل بازمانده‌اند
تاریخ: چهارشنبه ,۸ بهمن ۱۳۹۳
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور زنان و خانواده از آمار ۳۵ هزار نفری دختران بازمانده از تحصیل در کشور خبر داد.
سهیلا جلودارزاده در مورد چگونگی پرداختن به مسائل زنان در برنامه ششم توسعه گفت: پرداختن به مسائل زنان در برنامه ششم توسعه از این جهت اهمیت خاصی پیدا کرده که در دو دوره گذشته به مسائل زنان آنچنان که باید و شاید پرداخته نشده و مسائل زنان مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته است؛ در واقع طی دوره گذشته، تنها با بزرگ کردن واژه خانواده و نه خود نهاد خانواده؛ به بخش‌های اساسی و زیر بنایی مساله زن و توسعه بی‌توجهی شده است.
وی ادامه داد: بنابراین به دلیل مسائل ذکرشده، در حوزه زنان، ابتدا باید خرابی‌های به وجود آمده، ترمیم شده و سپس در راستای پیشرفت و توسعه اقداماتی نهادینه شود تا به بتوانیم در سال ۱۴۰۴ به افق ترسیم شده برسیم.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: ما در ارتباط با اهداف هزاره سوم در دو بخش آموزش و سلامت کاملا موفق بودیم و توانستیم به پیشرفت مطلوب در شاخص‌های حوزه بهداشت و آموزش زنان دست یابیم، اما در سال‌های گذشته در همین دو حوزه نیز دستاورد‌های خود را از دست دادیم، به طوری که اکنون ۳۵ هزار دختر بازمانده از تحصیل در آمارهای ما نمایان شده‌اند، این در حالی است که پیش از این در حوزه آموزش به سطح رفع تبعیض جنسیتی رسیده بودیم؛ همچنین در سطح دانشگاه‌ها نیز با ایجاد سهمیه بندی سعی شد که از پیشرفت تحصیلی و علمی زنان جلوگیری شود، که البته این طرح نتوانست موفق عمل کند.
رئیس اتحادیه زنان کارگر با اشاره اهمیت پرداختن به مساله فقر، اشتغال و مشارکت سیاسی زنان در برنامه ششم توسعه افزود: نپرداختن به این مسائل باعث افزایش ناهنجاری‌ها و مفاسد مختلف از جمله انواع بزهکاری و فروپاشی نهاد خانواده می‌شود؛ که دوبرابر شدن تعداد زنان سرپرست خانوار در طی سال‌های گذشته از نتایج این گونه بی‌توجهی‌ها است.
جلودارزاده گفت: در برنامه ششم توسعه باید به عنوان یک موضوع خاص به جمعیت دو و نیم میلیون نفری زنان سرپرست خانوار که با فرزندانشان به حدود حداقل۴-۵ میلیون نفر می‌رسند، توجه کرد تا بتوانیم در طی برنامه ۵ ساله توسعه در این زمینه به نقطه مطلوبی برسیم.
آمار کودکان کار در خراسان رضوی نگران کننده است
تاریخ: شنبه ,۴ بهمن ۱۳۹۳
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه خراسان رضوی به علت گستردگی جغرافیایی شاهد مهاجرت روز افزون روستائیان به مراکز شهر است که باعث افزایش آمار کودکان کار در این استان می‌شود.
مرضیه گرد ظهر شنبه در حاشیه برپایی همایش سالانه شورا‌های آموزش و پرورش خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مشکلات آموزش و پروش کمبود امکانات و مراکز آموزشی است که متاسفانه خراسان رضوی با ویژگی مهاجر‌ پذیری بالایی که دارد شاهد افزایش کودکان کار است.
رییس سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی و خانواده ادامه داد: به منظور جلوگیری از افزایش آمار کودکان کار در خراسان رضوی لازم است توجه ویژه‌ای به گسترش و افزایش تعداد مراکز آموزشی غیر دولتی شود که لازمه آن حمایت استانداری و شهرداری این استان از مراکز غیردولتی است.
معاون وزیر آموزش و پروش کشور گفت: یکی از مباحث مهم در بحث توسعه و ارتقاء خدمات آموزشی ادارات آموزش و پرورش کشور زیرساخت‌ها است.
وی بیان کرد: در همین راستا دنبال شناسایی منابع جدید برای جذب مشارکت‌های بخش خصوصی و مردمی هستیم تا دیگر بار مالی بر دوش مردم اضافه نشود.
مردان مسلح پس از ضرب و شتم و تزریق آمپول یک روحانی سنی را‌‌ رها کردند
تاریخ: شنبه ,۴ بهمن ۱۳۹۳
علی حسین‌زاده از اعضای مکتب قرآن در بوکان و امام جماعت روستای خانکندی از توابع می‌اندوآب به وسیله افراد مسلح مورد ضرب و شتم قرار گرفت و پس از تزریق یک آمپول‌‌‌ رها شد. این مردان مسلح سر وی را در گل فرو کرده بودند.
بعد از ظهر ۲۹ دی ماه در حوالی روستای انبار ۵ مرد مسلح با دو اتومبیل (پژو و سمند) علی حسین‌زاده را بزور سوار بر اتومبیل کرده و پس از بستن چشم‌هایش به بازجویی این روحانی اهل سنت می‌پردازند و پس از اعتراض وی، اقدام به ضرب و شتم‌اش می‌کنند.
این افراد مسلح سر علی حسین‌زاده را تا سرحد خفگی در گل و لای فروکرده و سپس آمپولی حاوی مواد نامعلوم به وی تزریق کرده و ر‌هایش می‌کنند.
دوستان و بستگان امام جماعت روستای خانکندی پس از چند ساعت که از غیبت او مطلع شدند به دنبالش می‌گردند و بصورت زخمی، گل آلود و بیهوش پیدایش کرده و وی را به بیمارستان بوکان منتقل‌ می‌کنند. یک منبع مطلع در این خصوص  گفت: «علی حسین‌زاده تاکنون قادر به تکلم کردن نیست و این احتمالا بخاطر آمپول ناشناخته‌ای است که به وی تزریق شده.» این عضو مکتب قرآن و امام جماعت روستای خانکندی چندی پیش و در پی برگزاری مجلس مولودی خوانی در مسجدی که امام جماعت آن بود، بصورت کتبی به اداره اطلاعات احضار و مورد توهین و تهدید قرار گرفته بود. گفتنی است، تاکنون هیچ ارتباط تایید شده‌ای بین احضار و ضرب و شتم این روحانی اهل‌سنت به دست نیامده است.
گزارشی از آخرین وضعیت دراویش گنابادی زندانی
تاریخ: شنبه ,۴ بهمن ۱۳۹۳
گزارشی از وضعیت نه تن از دراویش گنابادی محبوس در زندان‌های اوین و نظام شیراز که مجموعا به ۶۴ سال حبس محکوم شده‌اند.
دراویش گنابادی محبوس در زندان اوین و زندان نظام شیراز در حالی به حبسهای طولانی مدت محکوم شده‌اند که در شرایط نامساعد جسمی به سر می‌برند و نیاز به مراقبتهای تخصصی و ویژه پزشکی دارند.
اسامی دراویش زندانی که در حبس به سر می‌برند عبارتند از:
۱- حمید رضا مرادی سروستانی- محل نگهداری: سالن ۴ زندان اوین – دارای گرفتگی شدید عروق پا، مشکلات قلبی و دیسک کمر، در حال حاضر موقتا در بیمارستان ابن سینا است، محکوم به ۱۰ سال و ۶ ماه حبس از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب.
۲- رضا انتصاری – محل نگهداری: اندرزگاه ۸ زندان اوین – دارای مشکلات قلبی – محکوم به ۸ سال و ۶ ماه حبس تعزیری توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب.
۳- مصطفی دانشجو- محل نگهداری اندرزگاه ۸ – دارای مشکلات آسم پانشیت، مشکلات قلبی، انسداد ریوی – محکوم به ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب.
۴- افشین کرم‌پور، محل نگهداری: سالن ۴ زندان اوین اوین – دارای مشکلات تنگی کانال نخاع از ناحیه گردن ودیسک کمر، در حال حاضر موقتا در بیمارستان شهدای تجریش است، محکوم به ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری از شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب.
۵- امیر اسلامی، محل نگهداری: سالن ۷ زندان اوین، دارای مشکلات شدید دستگاه گوارش، محکوم به ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب.
۶- فرشید یدالهی، محل نگهداری: سالن ۷ زندان اوین، دارای مشکلات دستگاه گوارشی شدید، محکوم به ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب.
۷- امید بهروزی، محل نگهداری: اندرزگاه ۷ زندان اوین، آسیب دیده از بابت قوه شنوایی در زندان و آسیب دیدگی مهره‌های کمر، محکوم به ۷ سال ۶ ماه حبس تعزیری از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب.
۸- مصطفی عبدی، محل نگهداری: اندرزگاه ۸ زندان اوین – محکوم به ۳ سال حبس تعزیری از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب.
۹- کسری نوری، محل نگهداری: زندان نظام شیراز، محکوم به ۴ سال و ۶ ماه حبس تعزیری.
تایید اتهام محاربه ۷ درویش گنابادی در دیوان عالی کشور
تاریخ : ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
دیوان عالی کشور، رای صادره از سوی دادگاه انقلاب شیراز را که بر اساس آن هفت درویش گنابادی به اتهام محاربه و فساد فی الارض محکوم شده بودند را عینا تائید کرد. بر اساس این رای سه تن از این دراویش به تبعید مادام العمر و ۴ تن به ۲۸ سال تبعید محکوم شدند.
شعبه ۱۵ دیوان عالی کشور رای محکومیت هفت تن از دراویش ساکن کوار به نام‌های کاظم دهقان، حمیدرضا آرایش، محمدعلی شمشیر زن به نفی بلد مادام العمر و همچنین محمدعلی دهقان، محمد علی صادقی، ابراهیم بهرامی، محسن اسماعیلی هریک به ۷ سال تبعید را که از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب شیراز صادر شده بود عینا تایید کرد.
محاربه و فساد فی الارض عنوان اتهامی است که به این هفت درویش گنابادی منتسب شده است، که از میان آقایان کاظم دهقان، حمیدرضا آرایش، محمدعلی شمشیر زن علاوه بر آن به عضویت در گروه‌های غیرقانونی و اجتماع و تبانی با هدف برهم زدن امنیت کشور نیز متهم شده‌اند. این دومین بار است که در آرای صادره از سوی مراجع قضایی از دراویش گنابادی به عنوان گروه غیر قانونی نام برده و عضویت در آن جرم تلقی می‌شود.
گفتنی است که صدور این احکام در پی غائله آفرینی عده‌ای طلاب و نیروهای خودسر در شهر کوار صورت گرفته است. در شهریور سال ۹۰ با تحریک چهار تن از آخوند‌های آن شهرستان تظاهراتی همراه با شعارهای توهین آمیز علیه دراویش گنابادی برپا می‌شود که در ‌‌نهایت به درگیری می‌انجامد که طی آن یک درویش جوان با شلیک گلوله به شهادت می‌رسد و ده‌ها درویش بازداشت و روانه زندان می‌شوند.
تایید حکم این دراویش گنابادی در حالی صورت می‌گیرد که شکایت بیش از ۴۰ درویش گنابادی از عاملین برپایی تظاهرات و پخش شبنامه و سی دی‌های سراسر دروغ علیه دراویش، پس از گذشت ۲ سال از سوی دادگاه ویژه روحانیت پیگیری نمی‌شود و همچنین شکایت خانواده مهندس وحید بنانی که در در آن روز به شلیک گلوله نیروهای امنیتی و نظامی کشته شد نیز همچنان به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.
علی یونسی، دستیار حسن روحانی در امور اقلیت‌های مذهبی و قومی مدتی پیش در یک نشست خبری برخورد با دراویش در کشور را «ناگوار»، «خودسرانه» و «خارج از اراده حکومت و حاکمیت» دانست که برخلاف «مصالح و قانون جمهوری اسلامی» بوده است. به گفته او، این برخورد‌ها در گذشته رخ داده و دیگر «تکرار نشده است». به رغم این سخنان و تاکید اخیر او براینکه «مشکل دراویش در حال حل شدن است»، همچنان فشار دستگاه قضایی بر دراویش گنابادی و صدور احکام سنگین علیه آنان ادامه دارد.
مولانا گرگیج: اهل سنت باید در تهران مسجد جامع داشته باشند
تاریخ : ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
مولانا محمدحسین گرگیج در بخشی از خطبه‌های امروز (۱۰ بهمن ۹۳) شهرستان آزادشهر به پلمپ نمازخانه منطقه پونک تهران اشاره کرده و ضمن انتقاد صریح، خواهان آزادی مذهبی اقلیت‌های دینی و مذهبی شدند.
امام جمعه اهل سنت آزادشهر، توجه دولت به حقوق مذهبی مردم را از وظایف مهم این نهاد برشمرد و افزود: «دولت موظف است هرجایی که مردم نیاز به مسجد دارند زمینه ساخت را برای آنان فراهم کند و باید برای همه اقلیت‌های مذهبی و دینی اماکن مذهبی و عبادتگاه ویژه خودشان را ایجاد کند، اهل سنت اقلیت دینی نیست چون جزو دین اسلام به شمار می‌روند، اگر از لحاظ جمعیت اندکی کمتر هستیم دلیل بر آن نیست جزو اقلیت‌های دینی به شمار برویم.»
مولانا گرگیج همچنین احترام به عقاید و رعایت حقوق اقلیت‌های دینی را از سوی دولت خواستارشد و خاطرنشان نمود: «کلیمیان، مسیحیان و زرتشتیان جزو اقلیت‌های دینی به شمار می‌روند و حقوق آنان باید رعایت شود، همانطور که دولت برای مسلمانان مسجد بناء می‌کند برای آنان هم اماکن مذهبی و عبادتگاه مخصوص خودشان را فراهم کند و باید آزادی مذهبی و دینی داشته باشند، لذا این نیاز همه ما هست و باید برآورده شود، این حق مسلم ما می‌باشد و نباید هیچ ارگانی از ساخت مساجد اهل سنت جلوگیری کند.»
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه، به پلمپ نمازخانه پونک اشاره کرد و ضمن انتقاد شدید از این رویداد، اذعان داشت: «متأسفانه اخیراً شنیدید که در منطقه پونک تهران، نماز خانه اهل سنت پلمپ شد؛ برخی از دوستان از ما می‌خواهند که این مسایل را از تریبون نمازجمعه مطرح نکنید که رسانه‌ای می‌شوند این مسئله قبل از ما رسانه‌ای شده است و همه رسانه‌های داخلی و خارجی به این موضوع پرداختند، در نماز خانه پونک که یک منزل اجاره‌ای بود به جز دو رکعت نماز و تلاوت قرآن چیز دیگری نبود و به علت مجاورت با مرکز تجاری موبایل ایران آن را پلمپ و جوشکاری کردند در حالی که پیامبر (ص) فرموده‌اند اگر مسجد نبود حتی گوشه‌ای از خانه خود را مسجد کنید، نمازخانه پونک فقط جهت ادای نماز و تلاوت قرآن بود، ما ۳ هفته سکوت کردیم و به ما گوشزد کردند که این مسئله رامطرح نکنید به زودی مشکل حل می‌شود اما این چنین نشد.»
عضو مجمع فقهی ایران، اضافه کرد: «هنوز در گرد و غبارهفته وحدت بودیم که این حوادث ناگوار پیش آمد، مولانا عبدالحمید (حفظه الله) را که جهت شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی به تهران سفر کرده بودند اجازه اقامه دو رکعت نماز در نمازخانه پونک ندادند، امسال و سال گذشته هم در همین هفته وحدت اهانت‌هایی به مقدسات اهل سنت و خلفای راشدین (رض) انجام گرفت، ما بار‌ها به این خاطر سکوت کرده‌ایم که فردا کسی مدعی نشود ما به ناحق سر و صدا به راه انداخته‌ایم و کارشکنی داریم، کارشکنی از بالا است، ما وقتی حق ادای دو رکعت نماز را نداشته باشیم زندگی برای ما معنا ندارد.»
امام جمعه اهل سنت آزادشهر، آزادی مذهبی اقلیت‌های دینی و مذهبی را خواستار شد و خطاب به مسئولین طراز اول کشور، توصیه کرد: «کسانی که در رأس حکومت هستند باید حقوق همه ملت را رعایت کنند، همه اقشار در پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس نقش اساسی داشتند ما اهل سنت هم برای این مرز و بوم خون ریختیم و شهید دادیم و هنوز هم جان خود را برای پاسداری از میهن در برابر بیگانگان تقدیم می‌کنیم، پس همانطور که در دفاع از کشور و انقلاب شریک بودیم باید در فواید انقلاب هم سهیم باشیم، بزرگ‌ترین خواسته ما آزادی مذهبی است که طبق باور خود بتوانیم عمل کنیم، همه اقلیت‌های دینی و مذهبی طبق باور خود بتوانند مراسمات مذهبی خود را انجام دهند.»
مولانا گرگیج همچنین اظهار داشت: «ما امروز سکوت را شکستیم تا صدای اعتراض ما به مسئولین طراز اول برسد که فکری برای چنین مسایلی داشته باشند و بدانند که اهل سنت هم حقی دارند، ما در تهران باید مسجد جامع داشته باشیم، بنده و چند تن ازعلمای دیگر در زمان حیات مولانا عبدالعزیز (ره) با ایشان در تهران بودیم و مولانا عبدالعزیز (ره) در منطقه یوسف آباد تهران به ما زمین وسیعی را نشان دادند و فرمودند این مکان را برای احداث مسجد جامع اهل سنت در نظر گرفته‌اند ولی متأسفانه از آن زمان تا کنون مجوز ساخت این مسجد داده نشده است، اگر مجوز ساخت مسجد نمی‌دهند حدأقل نمازخانه را هم پلمپ نکنند.»
ناصر عبدالحسین‌زاده بازداشت و به زندان منتقل شد
تاریخ: دوشنبه ,۶ بهمن ۱۳۹۳
ناصر عبدالحسین‌زاده فعال مدنی بازداشت و به زندان مشگین شهر منتقل شد.
عبدالحسین‌زاده شهروند ساکن شهرستان پارساآباد مغان که در تبریز خدمت سربازی خود را سپری می‌کند، شنبه ۴ بهمن ماه در محل خدمت خود توسط ماموران نیروی انتظامی با حکم جلب قبلی دستگیر و به مراجع قضایی شهرستان پارساآباد تحویل داده شد.
وی پس از انتقال به پارسا آباد و یک روز بازداشت، روز یکشنبه ۵ بهمن ماه به زندان مشگین شهر انتقال یافت.
ناصر عبدالحسین‌زاده فعال مدنی پیش‌تر (٢ اسفند سال ٩٢ روز جهانی زبان مادری) به همراه سعید حسینی به اتهام فعالیتهایی در خصوص حفظ ارزشهای زبان مادری دستگیر شده بود و پس از یک ماه بازداشت در اداره اطلاعات به قید وثیقه آزاد شد.
این دو فعال مدنی در آذر ماه ٩٣ به اتهام تبلیغ علیه نظام به صورت غیابی به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند.
خانواده و معتمدان روستای نصیر آباد بدون ملاقات با بازداشت شدگان برگشتند
تاریخ: دوشنبه ,۶ بهمن ۱۳۹۳
خانواده و معتمدان روستای نصیر آباد و جمعی از خانواده‌های بازداشت شدگان که برای پیگیری مسئله بازداشت شدگان به زاهدان رفته بودند بدون ملاقات و هیچ نتیجه‌ای بازگشتند.
مولوی دوست محمد رییسی امام جمعه نصیرآباد و ریش سفیدان و جمعی از خانواده‌های بازداشت شده گان که بعداز ظهر جمعه برای پیگیری مسئله بازداشت شده گان به زاهدان رفته بودند، پس از چند روز پیگیری و تلاش برای ملاقات با بازداشت شدگان امروز دوشنبه بدون هیچ نتیجه‌ای بازگشتند.
یک منبع مطلع در این باره گفت: قبلا مسئولین قول داده بودند که برای پیگیری در این تاریخ مراجعه کنید اما این بار هم همچون دفعات گذشته به بهانه‌ای حضور نداشتن مسئول موبوطه ان‌ها را بدون تماس و ملاقات با بازداشت شدگان از خود رد کردند و بی‌نتیجه به نصبراباد بازگشتند. تا کنون ۱۸ شهروند اهل سنت روستای نصیر اباد هیچ گونه تماس و ملاقاتی با خانواده‌های خود نداشته‌اند.
روز یکشنبه ۱۴ دیماه سه روز پس از ترور یک معلم غیر بومی به نام عیسی شهرکی و بسیجی ادهم صبوری دستکم ۳۰ نفر از اهالی یک روستا در جنوب استان سیستان و بلوچستان به نام نصیر آباد بازداشت شدند. که یکر وز پس از بازداشت دستکم ۱۸ نفر از بازداشت شدگان به انجام ده‌ها عملیات تروریستی متهم شدند. این در حالی است که خانواده بازداشت شدگان آ‌ها را بی‌گناه می‌دانند و خواستار بازداشت عوامل اصلی عملیاتهای تروریستی و انفجاری در بلوچستان هستند.
نامه خواهر امین و یوسف بهرامزهی از بازداشت شدگان نصیر اباد سرباز
تاریخ: چهارشنبه ,۸ بهمن ۱۳۹۳
خواهر امین و یوسف بهرامزهی از بازداشت شدگان نصیر اباد سرباز به حسین رحیمی فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان نامه‌ای نوشتند و در آن با اشاره به مشکلات و مشقات زندگی خانواده و برادرانش خواستار آزادی آنان شده.
در تاریخ ۱۴ دیماه ۹۳ دستکم ۳۰ نفر از جوانان روستای نصیر آباد واقع در شهرستان سرباز جنوب استان سیتان و بلوچستان بازداشت شدند و یک روز پس از آن سپاه پاسداران و فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان سردار رحیمی در اظهارات خود مدعی شدند که ۱۸ نفر از این بازداشت شدگان یک تیم تروریستی هستند که به ۹۰ درصد عملیات‌های انفجاری و ترور‌های اخیر استان سیستان و بلوچستان اعتراف کرده‌اند. خانواده بازداشت شدگان با بیان روایت‌های کاملا متفاوت از سخنان مسئولان در نامه‌هایی سرگشاده به مسئولان خصوصا به اقای سردار رحیمی که در چند نوبت به این واقعه اشاره کرده بودند نامه نوشته و ضمن شرح زندگی بازداشت شدگان و بی‌گناه خواندن آن‌ها، آزادی آن‌ها را خواسته‌اند. در نامه ذیل خواهر امین و یوسف بهرامزهی در نامه سرگشاده فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان را مورد خطاب قرار داده و از وضعیت خانواده و فوت پدر و بازداشت عزیزانش می‌گوید:
جناب آقای سردار حسین رحیمی
سلام علیکم
من خواهر باز داشت شدگان امین و یوسف بهرامزهی هستم. برادرم امین محل سکونتش پیشین و زمین دار کشاورزی است و درد دل دارم باشما مسولان خصوصا جناب اقای رحیمی فرمانده نیروی انتظامی استان که برادران ما را تروریست و قاتل و مزدوران کشور عربستان می‌داند.
جناب آقای رحیمی ماموران شما روز یکشنبه ۱۴ دیماه صبحگاه به منازل ما حمله کردند و به روستای ما حمله ور شدند وبا حمله به خانه‌های ما حرمت زن و بچه و کل خانواده را شکستند و با شکستن درب و شیشه‌های منازل به ما حمله کردند و بدون نشان دادن مجوز و حکمی به خانه‌های ما وارد شدن و مردان ما را با خود بدون هیچ جرم و گناهی ان‌ها را
دستگیر کردن هنوز از فوت پدرم یک هفته نگذشته بود ک خانواده ما عزا دار بودن ک جوانان مارا دستگیر کردند حتی برادرم چهار روز قبل از وفات پدرم بالاسری پدرم در کرمان بود (ه‌مان ایامی که معلم و بسیجی در نصیر آباد شهید شده‌اند(و برادرم امین چند سال هست که در پیشین زندگی می‌کند و برادر کوچکترم یوسف بهرام زهی دانش اموز است و هجده سال سن دارد و به قول اقای رحیمی حتی این گروه ۱۸ نفره در ترور شهید مولوی جنگی زهی شرکت داشته‌اند و او و بقیه را به قتل رسانده‌اند اما اقای رحیمی هفت سال قبل برادر من سنش ۱۱ سال بوده و مشغول بازی بوده و نمی‌دانسته قتل و کشت و کشتار یعنی چه که شما می‌گوید از سال ۸۶ اقدام به فعالیت‌های تروریستی کرده‌اند. آقای رحیمی زمانی که ماموران شما به خانه ما حمله کرده‌اند مادرم بخاطر فوت پدرم در عزا و عدت بوده که حتی ماموران حرمت عزای مادرم را شکستن و از او فیلمبرداری کردند و طوری وارد خانه شده‌اند که انگار می‌خواستند بزرگ‌ترین تروریست رو دستگیر کنند. و برادرم امین بیماری دیسک کمر و نفس تنگی دارد خواهشا او و بقیه افراد گروه را شکنجه ندهید.
آقای رحیمی ما الان کسی برای خرید نداریم که بفرستیم ما روستایی هستیم، این دو برادر کارشان کشاورزی و چراندن گاو و گوسفند است و الان کسی نیست که به گاو و گوسفندان رسیدگی کند لذا از تمامی مسولان تقاضا دارم که به وضعیت این بی‌گناهان رسیدگی کامل کنند و خصوصا از اقای رحیمی می‌خواهم که جوانان بی‌گناه و برادران من که به جز مادرم همه جیز زندگیم هستند را ازاد کنید.
فهیمه بهرام زهی خواهر امین و یوسف بهرام زهی از بازداشت شدگان ۱۴ دیماه ۹۳ روستای نصیرآباد سرباز
افزایش فشار‌ها بر حسن دمیرچی، استاد سر‌شناس موسیقی آذربایجان
تاریخ: چهارشنبه ,۸ بهمن ۱۳۹۳
حسن دمیرچی، استاد سر‌شناس موسیقی سنتی آذری پس از دریافت تقدیرنامه از کشور آذربایجان و بازگشت به ایران تحت فشار دستگاه امنیتی قرار گرفته است.
حسن دمیرچی استاد سر‌شناس موسقیی سنتی آذرباییجان که حدود یک ماه قبل برای شرکت در یک همایش موسیقی به کشور آذربایجان سفر کرده بود پس از بازگشت خود به ایران در حدود دو هفته قبل، در مجاری ورودی کشور مورد سئوال و جواب قرار گرفت و پاسپورت ایشان ضبط شد، به نامبرده گفته شد که نهادهای مربوطه با او تماس خواهند گرفت.
در طی هفته گذشته دفتر وزارت اطلاعات در تبریز با این هنرمند تماس گرفته و نامبرده را در حداقل دو نوبت احضار و مورد بازجویی قرار داده‌ است، این نهاد امنیتی همچنین خواستار گرفتن لوح تقدیر دریافتی ایشان از کشور آذربایجان و همینطور یک لوح دیگر که مدتی قبل در کشور ترکیه به ایشان اهدا شده بود شده است که آقای دمیرچی مخالف ادامه این بازجویی‌ها و توقف روند غیرقانونی پیش گرفته شده توسط دستگاه امنیتی شده است.
بنا بر گزارشات دریافتی، آقای دمیرچی از وزارت اطلاعات درخواست کرده است که اگر او تخلفی مرتکب شده از مجاری قانونی و بر اساس قانون با او برخورد شود و ادامه این فشار‌ها را وضعیتی غیرقابل قبول و توجیح خوانده است.
لازم به یادآوری است حسن هرگلی دمیرچی (حسن آقا آذربایجان) هنرمند هفتاد و دو ساله و پیشکسوت آذربایجانی پیش از این به اتهام تبلیغ علیه نظام مدت شش ماه را در زندان بسر برده بود با اینحال نقی محمودی، وکیل نامبرده در این پرونده از تبرئه نهایی ایشان توسط شعبه پانزدهم دیوان علی کشور از اتهام وارده خبر داد با اینحال و علیرغم تبرئه نامبرده فعالیتهای آموزشگاه موسیقی ایشان که بعد از بازداشت وی متوقف شده بود همچنان معلق مانده و اجازه فعالیت به این آموزشگاه داده نمی‌شود.
قتل یک شهروند بلوچ در اثر تیراندازی نیروهای سپاه در خاش
تاریخ : ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
روز چهارشنبه ۸ بهمن ۹۳ در تیر اندازی مستقیم دسته رزمی سپاه خاش در منطقه گوهر کوه به سمت یک راننده مظنون به حمل گازوئیل قاچاق، راننده این خودرو به نام مسلم دینارزهی فرزند دین محمد کشته شد. یک منبع مطلع گفت: ماموران به خودرو ایست داده اما راننده از ترس مصادره خودرو توقف نکرده و ماموران به سمت وی شلیک کرده که گلوله به سر راننده اصابت کرده و خودرو متوقف می شود.
وی در ادامه افزود: اهالی منطقه وقتی با این صحنه مواجه می شوند خشمگین می شوند و با سنگ به سمت ماموران حمله میکنند و آنها را از محل دور می کنند اما در مسیر انتقال راننده خودرو به بیمارستان جان می دهد.
این منبع اسم راننده خودرو را مسلم دینارزهی فرزند دین محمد ساکن پسکوه اعلام کرد. منطقه گوهر کوه در حدود ۶۰ کیلومتری شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.
واعظی: فیلتر کردن شبکه های اجتماعی در کارگروه تعیین مصادیق مطرح نشده است
تاریخ: شنبه ,۴ بهمن ۱۳۹۳
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تاکنون در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در خصوص بستن شبکه‌های اجتماعی بحثی صورت نگرفته است.
محمود واعظی روز شنبه در حاشیه امضا تفاهم همکاری مشترک میان وزارتخانه‌های ارتباطات وفناوری اطلاعات و آموزش و پرورش در خصوص اظهارات دادستان تهران در خصوص بستن شبکه‌های اجتماعی، گفت: در این زمینه بحثی در کارگروه تعیین مصادیق صورت نگرفته است. وی ادامه داد: هرچند معتقدم شبکه‌های خارجی که در ایران مورد بهره برداری قرار می‌گیرد به نوعی از اطلاعات این دیتا‌ها استفاده می‌کنند و از آن‌ها در خارج از کشور بهره گیری می‌شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: دانشگاه‌ها و بخش خصوصی باید تولید محتوا را در اولویت قرار دهند تا مردم از شبکه‌ها ومحتواهای داخلی استفاده کنند و تولید اطلاعات در داخل کشور متمرکز باشد. واعظی تصریح کرد: تا زمانی که این محتوا ایجاد نشود بنا نداریم مردم را با مشکل مواجه و شبکه‌های اجتماعی را مسدود کنیم.
حضور مدیرمسئول «مردم امروز» در دادسرا به دوشنبه موکول شد
تاریخ: شنبه ,۴ بهمن ۱۳۹۳
وکیل‌مدافع مدیرمسئول روزنامه توقیف شده «مردم امروز» گفت با تصمیم بازپرس قرار شد که روز دوشنبه برای بررسی پرونده موکلم در دادسرا حاضر شویم.
سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی گفت: پیرو احضار قبلی با مدیرمسئول روزنامه مردم امروز در شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافتیم اما بازپرس، جلسه تفهیم اتهام و اخذ دفاع را به دوشنبه – ۶بهمن ماه – موکول کرد.
وی افزود: دوشنبه با آقای ستاری مدیرمسئول روزنامه مردم امروز به شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه می‌رویم تا دفاعیات خود را ارایه کنیم.
روزنامه «مردم امروز» شنبه – ۲۷ دی – با دستور مقام قضایی به دلیل انتشار مطلبی تحت عنوان «من هم شارلی هستم» توقیف شد.
اعتراض ۱۶۷ روزنامه‌نگار به توقیف رسانه‌ها
تاریخ: شنبه ,۴ بهمن ۱۳۹۳
۱۶۷ روزنامه‌نگار در داخل و خارج از ایران با انتشار بیانیه‌ای٬ نسبت به توقیف رسانه‌ها توسط جمهوری اسلامی اعتراض کردند. در بیانیه‌ آن‌ها به توقیف‌های اخیر از جمله توقیف روزنامه‌های «مردم امروز» و «روزان» اشاره شده است. امضاکنندگان این بیانیه ضمن محکوم کردن توقیف رسانه‌ها خواستار فضایی شدند «که رسانه‌ها با اطمینان به کار خود ادامه داده و شور و نشاط به تحریریه مطبوعات بازگردد تا رسانه‌های کشور ما بتوانند کارکردهای حرفه‌ای خود را در انتقال خبر‌ها و اطلاعات و افکار به جامعه تحقق بخشند».
متن کامل بیانیه به همراه اسامی امضاکنندگان:
«شیوه غیرقانونی توقیف و تعطیلی زنجیره‌ای مطبوعات را درایران پایانی نیست. در یک ماه اخیر شاهد توقیف روزنامه‌های «مردم امروز» و «روزان» به بهانه‌های گوناگون بودیم. توقیف نشریات حق رسانه‌ها و جامعه را بر گردش آزاد اطلاعات، اخبار و افکار گوناگون و حق مردم را برای دانستن پایمال کرده و امنیت شغلی و استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاران را به خطر می‌اندازد. توقیف مطبوعات از انباشت دانش و تجربه جلوگیری کرده و این فرصت را از روزنامه نگاران و مطبوعات می‌گیرد تا به تدریج مخاطبان را به رسانه‌ها جلب کنند.
ما روزنامه‌نگاران توقیف رسانه‌ها را محکوم کرده و خواهان فضایی هستیم که رسانه‌ها با اطمینان به کار خود ادامه داده و شور و نشاط به تحریریه مطبوعات بازگردد تا رسانه‌های کشور ما بتوانند کارکردهای حرفه‌ای خود را در انتقال خبر‌ها و اطلاعات و افکار به جامعه تحقق بخشند.»
اسامی امضا‌کنندگان:
۱- علیزاده منصوری٬ مریم
۲- آذر٬ شبنم
۳- آذر٬ شکوفه
۴- آقازاده٫ محمد
۵- آموسا، مریم
۶- آیینی٬ فرزانه
۷- ابراهیمی٬ احسان
۸- ابراهیم‌زاده٬ حمید
۹- ابوالفتاحی٬ حسین
۱۰- احمدی٬ محسن
۱۱- اسفندیاری٬ مهتاب
۱۲- اسلامی‌راد٬ حمید
۱۳- اصغری٬ رسول
۱۴- اعتضادالسلطنه٬ نوژان
۱۵- اعظمی٬ فرشاد
۱۶- افتخاری٬ آزاده
۱۷- افشار‌نیک٬ مهدی
۱۸- اقتصادنیا٬ ساناز
۱۹- الوندی٬ پدرام
۲۰- امیرآبادیان٬ نزهت
۲۱- امیری٬ نوشابه
۲۲- امیری٬ مریم
۲۳- انصاری‌راد٬ رضا
۲۴- اکبرین٬ محمدجواد
۲۵- ایاز٬ لیدا
۲۶- ایکدر٬ سولماز
۲۷- بابایی، سما
۲۸- باقی٬ مریم
۲۹- بدیعی٬ می‌نو
۳۰- بذرپور٬ فرزانه
۳۱- برآبادی٬ سعید
۳۲- بردبار٬ بهداد
۳۳- بنیاد٬ تارا
۳۴- بهرنگ٬ کامیار
۳۵- بهمنی٬ آرش
۳۶- بهنام٬ علیرضا
۳۷- بهکام٬ سپیده
۳۸- بهکام٬ نگین
۳۹- بهنود٬ مسعود
۴۰- بیاتی٬ سحر
۴۱- تاجیک٬ مهدی
۴۲- تنگستانی٬ محمد
۴۳- تهرانی٬ مانی
۴۴- توکلی٬ دلبر
۴۵- جامی٬ مهدی
۴۶- جانی‌پور٬ حمید
۴۷- جمال‌پور٬ فاطمه
۴۸- جهان‌بین٬ شیدا
۴۹- چوپانکاره، زهرا
۵۰- حائری‌نژاد٫ فرید
۵۱- حاجی‌حسینی٬ رضا
۵۲- حاجی‌زاده٫ مولود
۵۳- حسینی٬ مجتبی
۵۴- حسینی‌نژاد٬ لیدا
۵۵- حقیقت‌نژاد٬ رضا
۵۶- حیدریان٬ جواد
۵۷- خسروانی٬ نازنین
۵۸- خطیبی٬ فرناز
۵۹- خلجی٬ مصطفی
۶۰- خلقی٬ عاطفه
۶۱- خلعتبری٬ می‌ترا
۶۲- خوارزمی٬ مهراوه
۶۳- خیری٬ همایون
۶۴- دماوندیان٬ سارا
۶۵- دهقی٬ فرحناز
۶۶- دوستدار٬ نعیمه
۶۷- راد٬ نیما
۶۸- رافت٬ احمد
۶۹- ربانی٬ ویدا
۷۰- رحیمی٬ طاهره٬
۷۱- رضایی٬ نسرین
۷۲- رفیعی٬ بهرام
۷۳- رفیعی٬ رضا
۷۴- رفیع‌زاده٬ شهرام
۷۵- رمضانپور٬ علی‌اصغر
۷۶- رهبر٬ محمد
۷۷- روحانی٬ صادق
۷۸- روشنی٬ سارا
۷۹- ریاحی٬ طاهره
۸۰- زارع‌کهن٬ نفیسه
۸۱- سبوکی٬ افشین
۸۲- سحرخیز٬ عیسی
۸۳- سراب‌پور٬ سونیتا
۸۴- سربخشیان٬ حسن
۸۵- سروش٬ فریبرز
۸۶- سرکوهی٬ فرج
۸۷- سعادتی٬ لیلا
۸۸- سلامی٬ لادن
۸۹- سوری٫ پوریا
۹۰- سیار‌سریع٬ آیدین
۹۱- شعبانی٬ شبنم
۹۲- شعردوست٬ صبا
۹۳- شفیعی٬ شادی
۹۴- شمس٫ سعید
۹۵- شهرابی٬ شیما
۹۶- شیرازی٬ علی
۹۷- صارمی٬ نیوشا
۹۸- صف‌سری٬ بیژن
۹۹- صمدبیگی٬ بهروز
۱۰۰- طالبی٬ رضا
۱۰۱- ظهیری٫ نسرین
۱۰۲- عبداللهی٬ شیرزاد
۱۰۳- عزیزی بنی‌طرف٬ یوسف
۱۰۴- عزیزی٬ آرش
۱۰۵- علوی٬ حسین
۱۰۶- علیجانی٬ ارشاد
۱۰۷- علی‌نظری٬ مزدک
۱۰۸- علیزاده منصوری٬ مریم
۱۰۹- علمی٬ حدیث
۱۱۰- غفوری٬ کامبیز
۱۱۱- غلامحسین‌پور٬ ماهرخ
۱۱۲- فاریابی٬ فرشید
۱۱۳- فامیلی٬ شیرین
۱۱۴- فتحی٬ سایه
۱۱۵- فتحی٬ حسن
۱۱۶- فخرایی٬ پویان
۱۱۷- فراهانی٬ عذرا
۱۱۸- فراهانی٬ منصوره
۱۱۹- فردوسی٬ می‌ترا
۱۲۰- فرجی٬ مهران
۱۲۱- فرجامی٬ محمود
۱۲۲- فرهادیان٬ سروش
۱۲۳- فرهودی٬ بیژن
۱۲۴- فغفوری٬ گیسو
۱۲۵- قادری٬ سیامک
۱۲۶- قاضی٬ فرشته
۱۲۷- قجر٬ آیدا
۱۲۸- قدمعلی٬ محمد
۱۲۹- قدیمی٬ مهدی
۱۳۰- قربانی‌فر٬ مریم
۱۳۱- قلمچی٬ احسان
۱۳۲- کاظمی٬ مسعود
۱۳۳- کاظمی٬ نازنین
۱۳۴- کاویانی٬ مریم
۱۳۵- کریمی٬ روزبه
– فامیلی٬ شیرین
۱۱۴- فتحی٬ سایه
۱۱۵- فتحی٬ حسن
۱۱۶- فخرایی٬ پویان
۱۱۷- فراهانی٬ عذرا
۱۱۸- فراهانی٬ منصوره
۱۱۹- فردوسی٬ می‌ترا
۱۲۰- فرجی٬ مهران
۱۲۱- فرجامی٬ محمود
۱۲۲- فرهادیان٬ سروش
۱۲۳- فرهودی٬ بیژن
۱۲۴- فغفوری٬ گیسو
۱۲۵- قادری٬ سیامک
۱۲۶- قاضی٬ فرشته
۱۲۷- قجر٬ آیدا
۱۲۸- قدمعلی٬ محمد
۱۲۹- قدیمی٬ مهدی
۱۳۰- قربانی‌فر٬ مریم
۱۳۱- قلمچی٬ احسان
۱۳۲- کاظمی٬ مسعود
۱۳۳- کاظمی٬ نازنین
۱۳۴- کاویانی٬ مریم
۱۳۵- کریمی٬ روزبه
۱۳۶- کسایی‌زاده٫ محمد
۱۳۷- کمره‌ای٬ نفیسه
۱۳۸- کوثر٬ نیک‌اهنگ
۱۳۹- گلپاد٬ فرزین
۱۴۰- گنجی٬ رضا
۱۴۱- لاری‌پور٬ نیلوفر
۱۴۲- لطیفیان٬ علیرضا
۱۴۳- لقایی٬ ساقی
۱۴۴- لواسانی٬ مسعود
۱۴۵- مافی٬ حمید
۱۴۶- محسنی٬ مهدی
۱۴۷- متین‌نیا٬ نازنین
۱۴۸- محمدی٬ صابر
۱۴۹- محمودی‌ سرابی٬ سام
۱۵۰- مزروعی٬ علی
۱۵۱- مزروعی٬ حنیف
۱۵۲- مصلی٬ امیرحسین
۱۵۳- معمار٬ داریوش
۱۵۴- مقامی٬ علی
۱۵۵- ملکی٬ رویا
۱۵۶- مهرابی٬ احسان
۱۵۷- منتظری٬ امید
۱۵۸- موسوی٬ آمنه
۱۵۹- مومنی٬ می‌نو
۱۶۰- ناعمه٬ مرتضی
۱۶۱- نجفی٬ مجتبی
۱۶۲- نفیسی٬ ساناز
۱۶۳- نیستانی٬ توکا
۱۶۴- نیستانی٬ مانا
۱۶۵- نیکونظر٬ لیلی
۱۶۶- ویسمه٬ اعظم
۱۶۷- یوسفی٬ میثم
 صالح نیکبخت: ممنوع‌الکار کردن روزنامه‌نگاران خلاف قانون است
تاریخ: یکشنبه ,۵ بهمن ۱۳۹۳
یک حقوقدان طرح ممنوع‌الکار کردن روزنامه‌نگاران را خلاف قانون اساسی دانست. صالح نیکبخت در خصوص اقدام برخی از نمایندگان مجلس در جمع‌آوری امضا برای ممنوع‌الکار کردن برخی از روزنامه‌نگاران گفت: مطابق قانون اساسی گروهی از نمایندگان می‌توانند طرح‌های خود را برای تصویب به شکل قانون به مجلس ارائه کنند و این طرح در صورت موافق نمایندگان به صورت قانون درمی‌آید.
وی ادامه داد: در سابقه قانونگذاری وجود ندارد که فرد یا افرادی به خاطر ارتکاب جرمی٬ مادام‌العمر از شغل خاصی محروم شوند. جمع‌آوری امضا برای طرح‌های این‌چنینی اقدام بدیعی است و مطابق قانون اساسی کسی را نمی‌توان مادام‌العمر از کار یا از شغلی محروم کرد.
این وکیل دادگستری با بیان اینکه چنین طرحی بر مبنای حق محرومیت یک فرد که از یک حقوق طبیعی‌اش خلاف روح قانون اساسی و حقوق ذاتی است، یادآور شد: ممکن است که نمایندگانی که درصدد ارائه این طرح به مجلس هستند به ساز و کارهای قانونی توجه نکردند.
نیکبخت در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان منتسب به یک جریان خاص به جمع‌آوری چنین طرح‌هایی اقدام می‌کنند٬ اظهار داشت: گروهی از نمایندگان در این مجلس و مجلس قبل که مصادف با حوادث ۸۸ بود بر اساس اعتقادات خویش که معتقدند باید در برابر وقوع برخی جرایم شدت عمل خرج شود٬ غالبا به ارائه چنین طرح‌هایی به مجلس اقدام می‌کنند ولی چنانکه در آن دوره نیز برای کسانی که در بعضی از اعتراضات آن سال شرکت کرده بودند جلسه سریع محاکمه تشکیل و برای محکومیت فقط ۵ روز حق اعتراض داشتند٬ چنین طرح‌هایی را به مجلس می‌دهند که اساسا نه فوریت آن تصویب شده و نه به شکل قانون درآمده است. نیکبخت در پایان خاطرنشان کرد: ارتکاب برخی جرایم ممکن است به اعتقادات قریب به اتفاق مردم یک کشور لطمه وارد کند و موجب خدشه‌دار شدن آرا و اعتقادات مردم شود ولی قانونگذاری در مجلس ما بر اساس شریعت اسلامی است و بدون شک در تصویب قوانین نمی‌توان قانونی تصویب کرد که با احکام دین و قانون اساسی مغایرت داشته باشد.
دادستانی برای فیلترینگ به دولت مهلت داد
تاریخ: یکشنبه ,۵ بهمن ۱۳۹۳
دادستان تهران اعلام کرد که به مسوولان وزارت مخابرات، ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات برای اجرای فیلترینگ نرم‌افزارهای ارتباطی مهلت داده شده است.
عباس جعفری دولت‌آبادی روز شنبه در گفت‌وگویی خبری، با اعلام این مطلب، با اشاره به اظهارات اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد عدم اجرای فیلترینگ این نرم‌افزارها گفت: وزیر مخابرات، ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات جهت اجرای دستور قضایی برای فیلترینگ نرم‌افزارهای مذکور و یا طرح‌های دیگر که مانع ارتکاب جرم در فضای مجازی شود، درخواست مهلتی چند ماهه کرده که مورد موافقت قوه قضاییه قرار گرفته که پس از انقضای این مهلت، دادستانی تهران اتخاذ تصمیم خواهد کرد.
حکم ۱۳۳ سال زندان ۸ فعال فیسبوکی تایید شد
تاریخ: دوشنبه ,۶ بهمن ۱۳۹۳
حکم ۱۳۳ سال زندان برای ۸ فعال فیسبوکی در دیوان عالی کشور به تایید رسید.
طی روزهای گذشته دیوان عالی کشور محکومیت مسعود سیدطالبی، فریبرز کاردارفر، امین اکرمی‌پور، امیر گلستانی، مسعود قاسم خانی، مهدی ری شهری، رویا صابری‌نژاد نوبخت و نغمه شاهسوندی را به تایید رساند. در حکم جدید دیوان ابهامات زیادی وجود دارد و تجمیع پرونده‌های محکومین مورد قبول واقع نشده و در ‌‌‌نهایت مشخص نشده هرکدام از محکومین چه میزان زندان را باید تحمل نمایند.
یک منبع مطلع در این خصوص گفت: «طبق حکم دیوان تعیین مدت قطعی مجازات طبق ماده ۱۳۴ به قاضی اجرای احکام سپرده شده است که این امر خلاف قانون است.» گفتنی است، مسعود سیدطالبی ابتدا در شعبه بدوی (شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه) به ۱۵ سال زندان محکوم شده بود که پس از چند ماه اتهام توهین به مقدسات نیز به آن اضافه شد و حکم در‌‌‌ همان شعبه بدوی به ۲۰ سال افزایش یافت. اتهامی که این افراد به خاطر آن محکوم شده اند «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به سران قوا و توهین به اشخاص» عنوان شده است.
گفتنی است، این افراد شهروندان عادی‌ای هستند که به‌دلیل توهین به مقدسات و مسئولان نظام در فیسبوک بازداشت و محکوم شده‌اند. مسن‌ترین متهم این پرونده یک زن ۴۲ ساله و جوان‌ترین یک مرد ۲۱ ساله است.
جلسه بازپرسی «مردم امروز» برگزار شد
قرار وثیقه 100 میلیون تومانی
تاریخ: دوشنبه ,۶ بهمن ۱۳۹۳
وکیل پرونده روزنامه مردم با بیان اینکه اولین جلسه بازپرسی این روزنامه امروز برگزار شد، گفت: قرار وثیقه یکصد میلیون تومانی برای آزادی مدیر مسوول این روزنامه گذاشته شد.
«سید محمود علیزاده طباطبایی» روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: این اولین جلسه بازپرسی روزنامه «مردم امروز» بود که در شعبه ۲ دادسرای فرهنگ و رسانه برگزار شد.
وی ادامه داد: در این جلسه به «احمد ستاری» مدیر مسوول روزنامه مردم امروز تفهیم اتهام و آخرین دفاعیات در برابر اتهامات وارده اخذ شد.
«علاء الدین ظهوریان» دبیر هیات نظارت بر مطبوعات پیش‌تر (۲۹ دی) در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات پرونده روزنامه «مردم امروز» بابت درج تیتر «من هم شارلی هستم» مطرح و به استناد بند ٧ ماده ۶ قانون مطبوعات و همچنین ماده ٢٧ این قانون ضمن لغو پروانه آن، این روزنامه به دادگاه معرفی شد.
مدیر مسوول روزنامه مردم امروز در این باره گفت: شعبه ۲ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه با ابلاغ حکمی به دفتر روزنامه مردم امروز، تیتر و عکس صفحه اول این روزنامه را موهن شناخت.
«احمد ستاری» افزود: در این حکم به استناد بند یک و هفت ماده شش قانون مطبوعات، روزنامه مردم امروز از ادامه انتشار منع شده است.
روزنامه مردم امروز از ششم دی ماه سال جاری منتشر شده و بر روی کیوسک روزنامه فروشی‌ها قرار گرفته بود که پس از ۱۹ شماره انتشار روز شنبه ۲۷ دی ماه با دستور شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شد. علاوه بر توقیف روزنامه «مردم امروز» از سوی دادستانی تهران، هیات نظارت بر مطبوعات نیز در جلسه روز ۲۹ دی پروانه انتشار این روزنامه را لغو کرد.
هفته نامه ستاره صبح توقیف شد
تاریخ: سه شنبه ,۷ بهمن ۱۳۹۳
هفته نامه ستاره صبح که با دریافت مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات قرار بود در آینده نزدیک به روزنامه تبدیل شود، با اعلام جرم شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شد.
سید محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع مدیرمسئول هفته نامه توقیف شده ستاره صبح با اعلام این خبر گفت: این هفته نامه به دلیل انتشار نامه علی مطهری خطاب به رییس قوه قضاییه از سوی شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بازپرس این شعبه تغییر کرده و بازپرس جدید به تازگی مستقر شده است، قرار شده بعد از مطالعه پرونده به اتفاق مدیرمسئول هفته نامه به شعبه بازپرسی مراجعه کنیم. علیزاده طباطبایی گفت: هفته نامه ستاره صبح بر اساس بند ۵ ماده ۱۵۶ قانون اساسی مبنی بر پیشگیری از وقوع جرم توقیف شده است. به گفته وی، آخرین شماره هفته نامه ستاره صبح، ۲۰ دی ماه منتشر و دو روز بعد یعنی ۲۲ دی ماه از سوی شعبه چهارم بازرپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شد.
دو زندانی متهم به همکاری با یک تلویزیون فارسی زبان آزاد شدند
تاریخ: چهارشنبه ,۸ بهمن ۱۳۹۳
مجید سرحدی و حمید فتحی دو زندانی متهم به همکاری با رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور پس از تحمل ۵ ماه انفرادی، با تودیع وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه از زندان اوین آزاد شدند. حمید فتحی کارمند بخش آرشیو صدا و سیما و مجید سرحدی، مستند ساز شاغل در دبی، که متهم شده‌اند قسمتی از آرشیو تاریخی و فرهنگی صدا و سیما را به یکی از رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور ارائه داده‌اند، پس از تحمل ۵ ماه حبس در سلولهای بند امنیتی ۲۰۹ و بعد از انتقال به سالن قرنطینه بند ۷ با تودیع جداگانه وثیقه‌های پانصد میلیون تومانی تا زمان رسیدگی به پرونده موقتا آزاد شدند.
لازم به ذکر است چندی پبش تلویزیون رسمی ایران در بخش خبری «بیست و سی» گزارشی از این موضوع را با موضوع سرقت اسناد تاریخی منتشر نموده بود! با این حال از اتهام مطرحه بر علیه این افراد همچنان اطلاع دقیقی در دست نیست.
نیروهای امنیتی از دیدار نرگس محمدی با نائب رییس مجلس آلمان جلوگیری کردند
تاریخ: سه شنبه ,۷ بهمن ۱۳۹۳
نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران از ملاقات نرگس محمدی- نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر- با کلودیا روت- نائب رییس مجلس قانون‌گذاری آلمان- جلوگیری کردند.
خانم روت که برای دیدار و گفت‌و‌گو با مقام‌های ایرانی و همچنین فعالان مدنی به ایران سفر کرده بود، از خانم محمدی به‌عنوان نائب رییس یک نهاد مدنی ایرانی مدافع حقوق بشر دعوت کرد تا برای انجام گفت‌و‌گو به محل اقامت او در هتل اسپیناس برود.
خانم محمدی که قصد داشت روز یکشنبه پنجم بهمن ماه ۱۳۹۳ به محل اقامت نایب رییس مجلس قانون‌گذاری آلمان مراجعه کند، در ساعت ۲۱ در مقابل هتل اسپیناس توسط افرادی که خود را مأموران وزارت اطلاعات معرفی می‌کردند، بازداشت شد.
مأموران امنیتی پس از چند ساعت بازجویی از خانم محمدی که در یک محل نامشخص انجام شد، او را در نیمه شب و در محل میدان انقلاب آزاد کردند.
برخورد با تجمع هواداران محمدعلی طاهری و بازداشت یک تن
تاریخ: چهارشنبه ,۸ بهمن ۱۳۹۳
دیروز سه شنبه هفتم بهمن ماه تعدادی از هواداران عرفان حلقه و شهروندان تهرانی در پی بی خبری و نگرانی از وضعیت محمدعلی طاهری، بنیانگذار این گروه در خیابان اسفندیار و مقابل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه برای برگزاری تجمع تلاش کردند که با این تلاش با ممانعت و برخورد نیروهای انتظامی و امنیتی روبه رو شد.
دیروز هفتم بهمن ماه عده ای از شهروندان تهرانی و هواداران گروه عرفان حلقه تلاش نمودند تا در حمایت از «محمدعلی طاهری» بنیانگذار این گروه، در خیابان اسفندیار تهران، مقابل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تجمعی برگزار کنند، با این حال این تلاش با ممانعت نیروهای انتظامی و امنیتی روبه رو شد.
«این تجمع که با حضور دهها تن از همراهان مجموعه عرفان حلقه در شرف شکل گیری بود، با مداخلهٔ نیروهای امنیتی و انتظامی به تنش کشیده شد. مأموران با فحاشی و گاهی ضرب و شتم و مشت و لگد، اجتماعات کوچک ۵-۶ نفره را نیز به بیرون از خیابان هدایت می‌کردند تا حتی هسته کوچکی از جمعیت تشکیل نگردد.»
«در نزدیکی ساختمان ستاد حقوق بشر، پیمان میرزایی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و پس از بازداشت، سوار بر یک خودرو به مکان نا‌معلومی منتقل گردید با اینحال علیرغم تلاش فراوان مأموران و با وجودی که در این راستا حتی از فحاشی به بانوان نیز خودداری نمی‌کردند، جمع کوچکی در خیابان ولیعصر امکان تجمع یافتند. پس از این تجمع حاضرین در تجمع به سمت کانون وکلا حرکت کرده و تجمعی را نیز با خواست روشن شدن وضعیت محمدعلی طاهری تشکیل دادند.»
بر اساس گزارشات دریافتی، در پایان تجمع مقابل کانون وکلا بیانیه‌ای از سوی حضار قرائت شد که در آن ضمن ابراز نگرانی در مورد بی‌خبری از وضعیت جسمی آقای محمدعلی طاهری، حاضرین خواهان پایان فشارها بر وی و آزادی فوری و بی قید و شرط او شدند.
تجمع کنندگان در بیانیه مورد اشاره ضمن اعتراض به تخریب های رسانه ای بر علیه این گروه خواستار ممانعت مسئولان از اطلاق عنوان «فرقه» به این جریان فکری شدند.
لازم به ذکر است به گفته رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی، آقای محمدعلی طاهری اخیرا به شش سال حبس محکوم شده است، پیش‌تر دادگاه انقلاب در سال ۱۳۹۰ آقای طاهری را به اتهام توهین به مقدسات، مداخله در امور پزشکی و لمس بیماران مونث به پنج سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و ۷۲ ضربه شلاق محکوم کرده بود. محمدعلی طاهری، زندانی عقیدتی، که از اردیبهشت ۱۳۹۰ تاکنون در سلول انفرادی زندان اوین به سر می‌برد، دراعتراض به وضعیت نامعلوم پرونده و اتهاماتش مدتی پیش دست به اعتصاب غذا زده بود با اینحال از آخرین وضعیت وی کماکان اطلاعی در دست نیست.
واعظی: در فاز دوم فیلترینگ هوشمند هستیم
تاریخ: چهارشنبه ,۸ بهمن ۱۳۹۳
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در مرحله فاز دوم یعنی سازماندهی فیلترینگ هوشمند هستیم گفت: در گام اول فیلترینگ هوشمند را بر روی اینستاگرام پیاده کردیم و ۸۳ درصد از فیلترینگ هوشمند بومی ما جواب داد.
محمود واعظی در نشست خبری امروز سخنگوی دولت حاضر شد و به سوال خبرنگاران پاسخ داد. واعظی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اجرای فیلترینگ هوشمند در چه مرحله‌ای است و اخیرا نیز گزارشی از سوی برخی از دانشکده‌های فنی درخصوص فیلترینگ هوشمند ارائه شده که در این گزارش آمده است ادعای جدا کردن محتوای خوب و بد یک سخن گزاف است و چنین امکانی وجود ندارد و چرا دولت هزینه زیادی را درباره فیلترینگ هوشمند صرف می‌کند در حالی که می‌داند این کار امکان‌پذیر نیست، گفت: به هر حال در همه‌جای دنیا این موضوع وجود دارد که اگر تشخیص دهند بعضی از سایت‌ها مضر و دارای محتوای مجرمانه است آن را کامل ببندند و یا آنکه بخشی از محتوای مجرمانه آن سایت را فیل‌تر کنند.
وی افزود: دولت یازدهم راه دوم را انتخاب کرده چراکه بسیاری از سایت‌ها سالم هستند البته برخی از سایت‌ها کاملا غیراخلاقی هستند که باید بسته شوند اما سایت‌هایی نیز وجود دارند که در آن مقالات علمی وجود دارد ضمنا از دید برخی از کشور‌ها و یا برخی از گروه‌ها مواردی مغایر با فرهنگ اسلامی دارد که قابل قبول نیست لذا فیلترینگ هوشمند را برای این نوع سایت‌ها اضافه می‌کنیم.
وی درخصوص اجرای مراحل فیلترینگ هوشمند توضیح داد: ما ۳ فاز را برای اجرای فیلترینگ هوشمند اعلام کردیم که فاز اول آن یک ماهه و آزمایشی است، فاز دوم آن ۳ ماهه و فاز سوم فاز اجرایی و شش ماهه است. واعظی ادامه داد: در اجرای فاز اول ما فیلترینگ هوشمند را برای اینستاگرام اجرا کردیم و ۸۳ درصد از فیلترینگ هوشمند بومی ما جواب داد و در مجموع برای ورود کار راضی هستیم.
وی با بیان اینکه به تازگی وارد فاز دوم یعنی فاز سازماندهی شده‌ایم گفت: این فاز ۳ ماه طول می‌کشد از طرف دیگر امروز فیلترینگ روی گیت‌های ورودی کشور انجام می‌شود که این موجب پایین آمدن سرعت اینترنت می‌شود لذا ما قصد داریم که آن را به شهر‌ها بیاوریم.
واعظی با اشاره به شبکه بیسفون که تولید داخل است گفت: کاربران این شبکه به حدود ۶۰۰ هزار نفر رسیده‌اند و این برای دولت آسان‌تر است که ما شبکه‌های داخلی داشته باشیم و مردم را به استفاده از این شبکه‌ها راهنمایی کنیم.
وی همچنین درخصوص اقدامات دولت در زمینه فیلترینگ هوشمند و بومی سازی گفت: ما به تولید کنندگان این شبکه‌ها گفته‌ایم که باید میزبانی خود را به داخل کشور بیاورند تا بتوانیم محتوای مجرمانه آن را برداریم و در این مسیر قدم می‌گذاریم.
 مطهری: آزادی بیان در دولت روحانی کم شده
تاریخ : ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
علی مطهری٬ نماینده تهران در کنگره حزب مردم‌سالاری از محدودیت بیشتر «آزادی بیان» در دولت حسن روحانی انتقاد کرد. مطهری همچنین به «خودسانسوری» در رسانه‌ها اشاره کرد و دلیل آن را «ترس»‌رسانه‌ها از توقیف٬ لغو امتیاز و افزایش فشار به روحانی دانست.
مطهری گفت: «فضای آزادی بیان در دولت جدید کم‌تر شده چون دولتی که گرایش اصلاح‌طلبی دارد سر کار بیاید از آن طرف فشار بیشتری وارد می‌کنند».
وی در ادامه از دست داشتن چند نهاد نظارتی برای مطبوعات با تکیه بر «هیات نظارت» انتقاد کرد: «کلیف این هیئت باید مشخص شود… نمایندگانی از حوزه علمیه، قوه مقننه، وزیر ارشاد و نماینده مدیران مسئول در آن حضور دارند که تصمیم کار‌شناسی می‌گیرند، امااز آن طرف دادستانی خودش اعلام جرم می‌کند، پس فلسفه این هیئت چیست؟ بنابراین یا باید هیئت نظارت بر مطبوعات را تعطیل کنیم و وظایف آن را به دادستانی واگذار کنیم و یا نباید بدون مجوز این هیئت هیچ روزنامه‌ای تعطیل شود. بنابراین ما دائم در این باره تذکر داده‌ایم، اما هنوز این مشکل باقی است».
وزیر ارتباطات: فیلترینگ شبکه های اجتماعی و مجازی به لحاظ فنی امکان پذیر نیست
تاریخ : ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فیلترینگ و انسداد شبکه های اجتماعی و مجازی در کشور به لحاظ فنی امکان پذیر نبوده و اصولا با مسدود کردن موافق نیستیم. محمود واعظی روز پنجشنبه در همایش فرماندهان بسیج
استانی شرکت مخابرات ایران در سالن همایش های شرکت مخابرات استان خوزستان افزود: یک تفکر این است که فضای مجازی را مسدود کنیم و تفکر دیگر این است که ما حضور داشته باشیم و نقش آفرینی کنیم که ما به بخش دوم اعتقاد داریم.
وی گفت: اگر فضاهای مجازی و شبکه ها فیلتر شوند دو اتفاق خواهد افتاد یکی بازار فیلترشکن ها پررونق می شود و دیگری شبکه ها به دلیل زیاد بودن شکل مهاجرتی به خود می گیرند و کار کنترل به مراتب سخت تر خواهد شد.
وی گفت: فیلترینگ شبکه ها و سپس استفاده از انواع فیلترشکن نوین، نظارت و کنترل را پیچیده تر می کند ولی در فعالیت عادی امکان و بستر نظارت و کنترل کاراتر و دقیق تر فراهم می شود.
واعظی با تاکید بر اینکه بنا نداریم این روش ها را داشته باشیم اظهار داشت: مردم ما فهیم و همراه نظام هستند و ما باید نیازهای نبوده و اصولا با مسدود کردن موافق نیستیم. محمود واعظی روز پنجشنبه در همایش فرماندهان بسیج
استانی شرکت مخابرات ایران در سالن همایش های شرکت مخابرات استان خوزستان افزود: یک تفکر این است که فضای مجازی را مسدود کنیم و تفکر دیگر این است که ما حضور داشته باشیم و نقش آفرینی کنیم که ما به بخش دوم اعتقاد داریم.
وی گفت: اگر فضاهای مجازی و شبکه ها فیلتر شوند دو اتفاق خواهد افتاد یکی بازار فیلترشکن ها پررونق می شود و دیگری شبکه ها به دلیل زیاد بودن شکل مهاجرتی به خود می گیرند و کار کنترل به مراتب سخت تر خواهد شد.
وی گفت: فیلترینگ شبکه ها و سپس استفاده از انواع فیلترشکن نوین، نظارت و کنترل را پیچیده تر می کند ولی در فعالیت عادی امکان و بستر نظارت و کنترل کاراتر و دقیق تر فراهم می شود.
واعظی با تاکید بر اینکه بنا نداریم این روش ها را داشته باشیم اظهار داشت: مردم ما فهیم و همراه نظام هستند و ما باید نیازهای آنان را درک کرده و برای رضایت مندی مردم تلاش و برنامه ریزی کنیم.
وی با بیان دیدگاه دوم که معتقد است باید حداکثر بهره برداری را از این شبکه ها برای انتقال پیام ها و اطلاعات مورد نیاز داشته باشیم افزود: ما معتقد به این روش هستیم و در این خصوص باید از شبکه های بومی در کشور حمایت کرد و نیاز است حداقل ۱۵شبکه داخلی و بومی در کشور فعال و راه اندازی شود.
وی به دیدار اخیر خود با مراجع تقلید در قم و تاکید بر استفاده مناسب از فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در این زمان که با فناوری بسیار نوین در جهان رو به رو هستیم تبلیغات به سبک سنتی کارآیی خود را ندارد و باید از فضای مجازی برای تبلیغات بهره گرفت.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر: وضعیت حقوق بشر با وخامت جدی روبروست
تاریخ : ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
)بیروت، ۲۹ ژانویه ۲۰۱۵) – سازمان دیده‌بان حقوق بشر امروز در مجموعه‌ «گزارش جهانی ۲۰۱۵» خود گفت که عناصر سرکوبگر در نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و دستگاه قضائی ایران قدرت گسترده و فراگیر خود را حفظ کرده و در سراسر سال ۲۰۱۴ مرتکب موارد جدی نقض حقوق بشر شدند.
نیروهای امنیتی و اطلاعاتی قدرتمند ایران، که توسط دستگاه قضائی حمایت می‌شوند، به رغم امیدها برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران بعد از اینکه حسن روحانی در اوت ۲۰۱۳ مقام ریاست جمهوری را بدست آورد، به فعالیت‌های سرکوبگرانه‌ی خود ادامه دادند. مقامات ظاهرا به اقدامات سرکوب‌گرانه خود علیه مخالفین که از طریق اینترنت عقاید خود را ابراز می‏کنند شدت بخشیدند، و دادگاه‌های انقلاب مجازات‌های سنگینی مانند احکام اعدام را علیه وبلاگ‌نویسان و کاربران رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی صادر کردند. مقامات همچنین بسیاری از فعالان و چهره‌های مخالف پیشرو و رهبر را بازداشت کردند و یا آماج قرار دادند. از جمله‌ این چهره‌ها میرحسین موسوی و مهدی کروبی، کاندیداهای ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹، هستند که بدون محاکمه تحت بازداشت خانگی و در حصر به سر می‌برند. اعدام‌ها به ویژه بر اثر اتهامات مرتبط به جرائم مربوط به مواد مخدر با نرخ تکان‌دهنده و هشداردهنده‏ای ادامه یافتند.
سارا لی ویتسون، رئیس بخش خاورمیانه و شمال افریقا در سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت: «دستگاه قضائی و نیروهای امنیتی ایران از موانع عمده‌ اجرای عدالت و پذیرش مسئولیت در قبال قربانیان نقض حقوق بشر در ایران هستند. بوضوح پیداست که حسن روحانی، ریاست جمهوری ایران، به رغم محبوبیت ظاهری خود، کنترل اندکی روی آنها دارد. اما او می-تواند، و باید، اقدامات بیشتری انجام دهد تا به ایرانیان نشان دهد که وی برای اجرای عدالت و حمایت از حقوق بشر به پا ایستاده است.»
سازمان دیده‏ بان حقوق بشر در نشر بیست و پنجمین گزارش جهانی سال ٢٠١۵ خود که در ۶۵۶ صفحه انتشار یافته است، وضعیت حقوق بشر در بیش از ۹٠ کشور جهان را مورد بررسی قرار می‏دهد. در مقاله ابتدایی این گزارش دبیر کل سازمان دیده‏بان، کنت راث، از دولت‏های جهان درخواست می‏کند که نقش مهم حقوق بشر به عنوان راهنمای اخلاقی موثر در دوران آشفته کنونی را بپذیرند و تصدیق کنند که نقض حقوق بشر می‏تواند نه تنها به چالش‏های جدی امنیتی منجر شود بلکه انها را افزایش دهد. واقعیت این است که ارزش دستاوردهای کوتاه مدتی که ناشی از زیر پا گذاشتن آرمان‏های بنیادی مانند آزادی و برابری هستند به ندرت هزینه‏های طولانی مدت آنها را تلافی می‏کند.
در ایران، زنان و اقلیت‌های قومی و دینی از جمله بهائیان با تبعیض نهادینه در قانون و نیز در نحوه‌ اجرای آن مواجه هسند. ایران همچنین یکی از بزرگترین زندان‌های جهان برای روزنامهنگاران و وبلاگ‏نویسان جهان است؛ تا اکتبر ۲۰۱۴ حداقل ۴۸ تن روزنامه نگار و وبلاگ‌نویس ایرانی در ایران در بازداشت به سر می‌برند. از جمله‌ این چهره‌ها روزنامه‌نگار «واشنگتن پست»، جیسون رضائیان، است که مقامات امنیتی او را به همراه همسرش یگانه صالحی (که او نیز یک روزنامه نگار است) در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۴ دستگیر کردند. مقامات، رضائیان را بدون تفهیم اتهام رسمی در بازداشت نگاه داشته و از دسترسی به وکیلش بازداشته اند. دولت همچنین به طور سیستماتیک وبسایت‌ها را مسدود می‌کند و مسیر پخش برنامه شبکه‌های ماهواره ای خارجی را مخدوش یا فیلتر می‌کند.
مطابق با منابع رسمی، مقامات ایرانی حداقل ۲۰۰ زندانی را در سال ۲۰۱۴ اعدام کردند. این در حالی است که تصور غالب آن است که تعداد حقیقی اعدام شدگان به بیش از ۶۰۰ تن برسد. از این تعداد، حداقل ۸ تن احتمالا مجرم کودک بوده اند که در زمان ارتکاب قتل یا تجاوزی که منجر به صدور حکم اعدام برایشان شد، زیر ۱۸ سال داشتند.
ده‌ها فعال و مدافع حقوق بشر به دلیل فعالیت‌های صلح آمیز یا مرتبط به حرفه‌ خود، از جمله وکلای مدافع مانند محمد سیف-زاده و عبدالفتاح سلطانی، همچنان در زندان به سر می‌برند. یکی از دلائلی که بر اثر آن این دو تن آماج قرار گرفتند، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر شیرین عبادی است. نسرین ستوده، وکیلی که مدتی حبس را بر اثر اتهامات مبهم مرتبط با امنیت ملی تحمل کرد، پس از آزادی از زندان در سال ۲۰۱۳، به مدت ۱۰ سال از ادامه حرفه وکالت خود منع شد. در سپتامبر ۲۰۱۴، یک دادگاه این ممنوعیت را لغو کرد، اما در ۱۸ اکتبر همین سال دادگاه انتظامی کانون وکلای ایران به ستوده گفت که به دلیل محکومیت او پرونده‌ وکالتش را به مدت ۳ سال لغو کرده است.
همچنین، مدت طولانی است که دولت ایران به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران، اجازه ورود به این کشور را نداده است
بیخبری از وضعیت پیمان میرزایی
تاریخ : ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
از وضعیت پیمان میرزایی یکی از پیروان عرفان حلقه که در تجمع روز سه‌شنبه در نزدیکی ساختمان ستاد حقوق بشر بازداشت شد همچنان اطلاعی در دست نیست. پیمان میرزایی یکی از پیروان عرفان حلقه در تجمع روز سه‌شنبه هفتم بهمن ماه در مقابل ساختمان ستاد حقوق بشر در شرایطی بازداشت شد که مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفت و سپس به مکان نامعلومی منتقل شد.
چند ساعت پس از بازداشت پیمان میرزایی و شب هنگام ماموران امنیتی با مراجعه به منزل وی اقدام به تفتیش منزل نموده و لوازم شخصی وی از جمله کامپیو‌تر، مدارک شناسایی و مقدار از اوراق وی را به همراه خود برده‌اند.
این منبع مطلع افزود: «صفحه فیس بوک پیمان میرزایی چند ساعت پس از بازداشت هک شده است.»
گفتنی است که، روز سه شنبه هفتم بهمن ماه تعدادی از هواداران عرفان حلقه و شهروندان تهرانی در پی بی‌خبری و نگرانی از وضعیت محمدعلی طاهری، بنیانگذار این گروه در خیابان اسفندیار و مقابل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه برای برگزاری تجمع تلاش کردند که با ممانعت و برخورد نیروهای انتظامی و امنیتی روبه رو شدند.
به آتش کشیدن مخازن سوخت توسط نیروی انتظامی
تاریخ: یکشنبه ,۵ بهمن ۱۳۹۳
روز گذشته واحدهایی از نیروهای انتظامی به روستای کنخ از توابع بندر لنگه عزیمت کرده و به بهانه مبارزه با قاچاق سوخت اقدام به آتش زدن بشکه‌ها و مخازن سوخت و ضبط وسایل نقلیه بسیاری از ساکنان این روستا کردند. روز گذشته (شنبه ۴ بهمن ماه) واحدهایی از نیروی انتظامی ایران به روستای کنخ از توابع بندر لنگه عزیمت کرده و به بهانه مبارزه با قاچاق سوخت، بشکه‌ها و مخازن سوخت روستائیان را به آتش کشیدند و وسایل نقلیه بسیاری از ساکنان این روستا را ضبط کردند.
یک منبع محلی در رابطه با این واقعه که به بهانه مبارزه با قاچاق سوخت صورت گرفته گفت: «این نیرو‌ها با چندین ماشین و اتوبوس و ده‌ها موتورسیکلت وارد کنخ شده و برای ایجاد جو رعب و وحشت در روستا با موتور به گشت زنی پرداختند. همچنین دو دستگاه آمبولانس و دو دستگاه ماشین اتش نشانی نیز پس از چند دقیقه وارد شهر شدند.»
این منبع در ادامه گفت: «این نیرو‌ها که از یگان‌های بندرلنگه به کنخ اعزام شده بودند راههای ورودی و خروجی روستا رابسته و در سطح روستا تمامی بشکه‌ها و مخازن سوخت را به آتش کشیدند. همچنین نیروی انتظامی به ضبط ماشین آلات روستاییان مبادرت نمود»
لازم به توضیح است کنخ روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه است و در استان هرمزگان واقع شده. این روستا در حاشیه خلیج فارس قرار دارد و فاصله‌اش تا دریا بیش از چند کیلومتر نیست.
به باور گروههای مدافع حقوق بشر نحوه برخورد نیروی انتظامی با شهروندان مرزنشین به خصوص اقدام به تخریب اموال شهروندان بدون طی روال قانونی نقض حقوق شهروندی محسوب شده و لازم است با متخلفین برخورد قانونی صورتگیرد.
منبع:ایرنا،مجذوبان نور،بنیاد اکبر محمدی،ایسنا،هرانا،ملی مذهبی
گردآوری شده توسط:امیر مهرانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر