یک مقام بلند پایه نظامی کردستان عراق، روز یکشنبه ۱-۲-۲۰۱۵ به گزارشگر العربیه گفت که پیشمرگه‌های کرد عراقی چاه نفت «خباز» در منطقه جنوب کرکوک را از گروه داعش پس گرفته‌اند.
به گزارش العربیه، سرلشکر رسول قادر، فرمانده منطقه جنوبی کرکوک گفت: «روز شنبه نیروهای پیشمرگه کرد عراق با همکاری پلیس در یک حمله غافلگیر کننده توانستند چاه نفت «خباز» را از کنترل داعش خارج، و همه کارمندان آن را آزاد کنند».
وی افزود: «نیروهای پیشمرگه‌ و پلیس هم اکنون تمام مناطق جنوب کرکوک که شامل تاسیسات چاه نفت «خباز» و روستاهای اطراف آن را در کنترل دارند.

اعزام پنج هزار نیروی امنیتی به منطقه

جاسم محمد جعفر، عضو فراکسیون «ائتلاف دولت قانون» در عراق گفته است که دو وزارت دفاع و کشور با هماهنگی نیروهای مردمی و پیشمرگه برای اعزام پنج هزار نیروی امنیتی با هدف طرد گروه های «تروریستی» و کنترل مناطق جنوب غربی استان کرکوک اعزام می‌شوند».
این نماینده گفت: «نفوذ داعش به منطقه «مریم بیک» و «ملا عبدالله»، اشغال هتل کرکوک، دو انفجار انتحاری در شهر، و هدف قرار دادن چند تک تیرانداز در شهر، همگی بیانگر وجود هسته‌های زیر زمینی وابسته به داعش در کرکوک است».
محمد جعفر افزود: «به همین دلیل دولت تصمیم گرفته است که شماری از نیروهای امنیتی و پلیس را به منطقه کرکوک اعزام کند تا‌ این منطقه را از نفوذ گروه‌های تروریستی پاکسازی کنند».
این در حالی است که یک مقام امنیتی در کرکوک اعلام کرد گروه داعش پس از ترک چاه نفتی «خبار» ۲۴ تن از کارمندان این تاسیسات را به عنوان گروگان با خود برد».
میدان نفتی «خباز» یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی عراق در کرکوک است این منطقه دارای بیش از ۴۰۰ میدان نفتی است. همچنین دارای چند ایستگاه پالایش نفت وتبدیل نفت خام به فراورده‌های دیگر است.
گفتنی است که روز جمعه «داعش» حمله گسترده‌ای را از سه محور به استان کرکوک آغاز کرد و درگیری شدید میان نیروهای این گروه «تروریستی» ونیروهای پیشمرگه درگرفت. اما این درگیری‌ها به کشته شدن ده‌ها تن از افراد داعش و عقب نشینی آن‌ها منجر شد.