شنبه، شهریور ۰۷، ۱۳۹۴

#ایران#iran# شارلاتان بازی سخنگوی دولت روحانی


گفتگوی نوبخت با تلویزیون شبکه 1 رژیم


 
دو سال از روی کارآمدن دولت آخوند حسن روحانی گذشت؛ کارنامه دولت او در این دو سال چه بوده است؟ جواب شیخ حسن و آمارهای مسخره‌یی را که می‌دهد، همه می‌دانیم؛ اما اگر مردم ایران امکان حرف زدن داشتند، می‌توانستند از زندگی خودشان و با پوست و گوشت خودشان شهادت بدهند که ارابه دولت روحانی در این دو سال چگونه از روی استخوانهای آنها عبور کرده و آنها را محرومتر، فقیرتر و گرسنه‌تر کرده است.
روز اول شهریور، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی که در عین‌حال رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دولت هم هست، در یک مصاحبه تلویزیونی شرکت کرد تا به‌اصطلاح عملکردها و دستاوردهای دو ساله دولت روحانی را توضیح دهد.

مجری تلویزیون رژیم در همان اول کار، هدف این مصاحبه را لو داد و نوبخت هم آب پاکی روی دست مردم ریخت. مجری گفت:
«بسیار شنیدیم که سال94، به‌عنوان سال سخت مالی دولت یاد شده، از طرف دیگر این روزها اخباری هم از کسری بودجه شدید دولت در سال 94 منتشر شده. آیا شما این اخبار را تأیید می‌کنید یا خیر و اگر این اخبار را تأیید می‌کنید میزان کسری بودجه‌یی که پیش‌بینی می‌کنید چقدر است؟» (تلویزیون رژیم- ۱/۶/۹۴)
نوبخت پاسخ می‌دهد: «ببینید، با وجود دستیابی به یک توافق افتخار آمیز در انرژی هسته‌یی و برخورداری از این انرژی در جهت صلح‌آمیز و دست یافتن به توافقی که منجر به لغو تحریمها خواهد شد، ما هنوز در شرایط تحریمیم. هنوز همان موانعی که سال گذشته داشتیم، امسال هم داریم؛ امیدمان این است که با اجرایی شدن برجام، ما تحریم را پشت سر بگذاریم، اما اکنون واقعیت این است که ما هم‌چنان در تحریم هستیم؛ علاوه بر آن قیمت نفت هم به کمترین مقدار خودش طی سالهای گذشته رسیده و درآمدهای نفتی‌مان هم به‌شدت تقلیل پیدا کرده است. پس، از یک سو درآمدهای نفتی‌مان تقلیل پیدا کرده و از سوی دیگر همین مقدار کم شده را هم به‌خاطر تحریم نمی‌توانیم داخل کشور بیاوریم. با همه اینها جامعه انتظار دارد که، شرایط بعد از تحریم را احساس کند و وضعیت اقتصادی‌اش بهبود پیدا بکند. این حق مردم است».

نوبخت به لفظ می‌گوید که حق مردم است که انتظار بهبود زندگی‌شان را داشته باشند، اما تمام توضیحاتش در جهت آن است که بگوید مردم نباید هیچ‌گونه انتظاری داشته باشند.

مجری تلویزیون در ادامه از مبلغ پولی که گفته می‌شد بر اثر رفع تحریمها آزاد می‌شود، سؤال می‌کند و این‌که مبلغی که آزاد می‌شود و به دست دولت می‌رسد، بالاخره چقدر است؟

مجری: «یکی از امیدواریهایی که ظرف دو سال گذشته در کشور ایجاد شد این بود که با حل و فصل موضوع مذاکرات هسته‌یی و به نتیجه رسیدن آن و رفع تحریمها، و با آزاد شدن منابع (بلوکه شده) منابعی در اختیار کشور قرار می‌گیرد که هم مسأله کسری بودجه را می‌تواند برطرف کند و هم منابعی را برای فعالیتهای عمرانی و بحثهای اشتغال آفرینی در اختیار دولت قرار می‌دهد که می‌تواند آنها را برنامه‌ریزی و هزینه کند، ارقامی هم که پیشتر مطرح شد، ارقام قابل توجهی بود و همه هم فکر می‌کردند که اگر آن ارقام وارد شود اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. اما بعد از اعلام جمعبندی مذاکرات، این ارقام کاهش محسوسی داشت و حداقل در منظر عمومی این‌گونه مطرح شد که آن ارقام، 170میلیارد و 180میلیارد دلار و 150 هست. شما اول نظرتان را در مورد این موضوع که مطرح شد بفرمایید و این‌که میزان درآمد و منابعی که از محل آزادسازی منابع بلوکه شده در اختیار دولت قرار می‌گیرد چه مقدار است؟».

پاسخ نوبخت شنیدنی است: «این بسیار آدرس غلط دادن است که ما فکر کنیم منابعی که بعد از تحریم در اختیار ایران قرار می‌گیرد همان مقادیری است که به‌عنوان ذخایر بانک مرکزی و یا درآمدهای دولت می‌خواهیم از آن صحبت کنیم… فکر می‌کنید این عدد چقدر است؟ مثلاً شما قبلاً می‌گفتید 150میلیارد است، اولاً بیش از این رقم وارد اقتصادمان خواهد شد؛ فرض بکنیم همین پولی که 150میلیارد ذخیره بانک مرکزی است، پول دولت بشود و این‌جا بیاید. مگر با 150میلیارد دلار می‌شود رشد 8 درصدی اقتصاد را محقق کرد؟ در این کشور، فقط یک‌سال - سال 90 - درآمد ارزی کشور 118میلیارد دلار بود».

مجری مجدداً می‌پرسد: «گفتید بیش از 150میلیارد دلار وارد می‌شود؟! منظورتان از محل سرمایه‌گذاریهاست؟!»

نوبخت جواب می‌دهد: «خیلی بیشتر از محل سرمایه‌گذاری از این عدد وارد می‌شود».

می‌بینید که نوبخت چطور با شارلاتان بازی موضوع را منحرف می‌کند؟! مجری از پول متعلق به ایران که آزاد می‌شود، سؤال می‌کند، اما نوبخت از پولی که ”انشاالله“ با سرمایه‌گذاری وارد می‌شود، جواب می‌دهد! مجری هم کاملاً گیج شده است؟ اما نوبخت در خلال آسمان و ریسمان بافتن‌هایش یک اعتراف قابل‌توجه می‌کند و آن این‌که حفره اقتصادی رژیم چنان است که به فرض اگر همه این منابع هم محقق شود، باز هم بتوان امیدی به سرپا شدن آن داشت.
شارلاتان بازی نوبخت در دور زدن سؤال، در مورد میزان کسری بودجه که اول کار مجری آن را سؤال کرده بود، هم تکرار می‌شود و مجری ناچار بار دیگر می‌پرسد:
«شما پاسخ نفرمودید که اگر کسری داشته باشید، این کسری حدوداً چقدر می‌شود؟».
اما نوبخت باز هم با شیادی در جواب، کلی اعداد و ارقام که برای کسی مفهوم نیست، ردیف می‌کند ولی بالاخره نمی‌گوید یک کلمه نمی‌گوید که رقم کسری بودجه چقدر است.
مصاحبه این سخنگوی شارلاتان دولت روحانی را می‌توان در دو سه کلمه خلاصه کرد، نقش بازی کردن، پشت‌هم‌اندازی و دروغ و همه آنها را هم در یک کلمه، شارلاتان بازی!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر