دوشنبه، شهریور ۰۹، ۱۳۹۴

#ایران#iran#


 
پیامدهای تجارت نامحدود ایران و اروپا پس از توافق هسته‌ای
 
 روزنامه جروزالم‌پست 30 آگوست 2015 (8 شهریور 94) در مقاله‌ای به پیامدهای تقویت روابط ایران و اروپا پرداخت و نوشت: نتایج و پیامدهای ویران‌گر شرکت‌های اروپایی که به جمهوری اسلامی ایران فناوری می‌فروشند، مشخص شده است. آنها از فناوری‌های گسترده ردیابی علیه مردم ایران استفاده می‌کنند و در عین حال تجهیزات با کاربرد دوگانه را برای شکنجه، کشتار و ساخت تسلیحات هسته‌ای به کار می‌برند. با برداشته شدن تحریم‌ها رهبران غربی نگرانی‌های خود را درباره سوء‌استفاده ایران از فناوری‌های اروپایی کنار گذاشته‌اند. اظهارنظرهای کنونی رهبران سیاسی اروپا و گزارش‌های مربوط به توافق‌های تجاری با ایران، این دیدگاه را تقویت می‌کند که مردم عادی ایران مورد آزار و اذیت رهبران روحانی خود قرار خواهند گرفت.
در ادامه مقاله آمده است: مطابق گزارش 4 آگوست 2015 خبرگزاری مهر، یک مقام فناوری اطلاعات ایران از پروژه‌ای مشترک با «شرکتی خارجی» به‌منظور آغاز مرحله دوم «فیلترینگ هدفمند» خبر داد. به گفته این مقام ایرانی، این اقدام در راستای سانسور «پایگاه‌های اینترنتی و شبکه‌هایی است که مشکلات اجتماعی را تشدید می‌کنند». ایران و غرب در امضای توافق‌نامه‌های تجاری منزجرکننده در حوزه ارتباطات پیشینه‌ای طولانی دارند.
 برای نمونه، سال 2008 شرکت نوکیا-زیمنس تجهیزات ردیابی پیشرفته‌ای را به رژیم ایران فروخت. هنگامی که سال 2009 طرفداران دموکراسی (فتنه‌گران سبز) در ایران به خیابان‌ها ریختند، رژیم ایران این فناوری پیشرفته را به‌منظور مسدودسازی ارتباطات رسانه‌ای و موبایلی علیه معترضان فعال کرد.
2 آگوست 2015 نیز خبرگزاری مهر به نقل از محمود واعظی، وزیر اطلاعات و ارتباطات نوشت، طرحی به‌منظور «فیلترینگ هوشمند» رسانه‌های اجتماعی برای سانسور مطالب «غیراخلاقی» آماده شده است. سانسور پیشرفته ارتباطات و رسانه‌ها سه مرحله دارد:
نخست، کارشناسان فناوری اطلاعات، محتواهایی که غیراخلاقی تلقی می‌شوند، فیلتر خواهند کرد.
دوم، سامانه‌ها از طریق سازوکار و درگاهی دقیق محدود خواهند شد که این اقدامات از طریق شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت صورت می‌گیرد.
سوم، سامانه‌های فیلترینگ هوشمند در درون مراکز داده‌ای قرار خواهند گرفت.
اظهارات واعظی نشان می‌دهد، حکومت ایران از بهره‌برداری از فناوری غرب به‌منظور سرکوب مخالفان عقب‌نشینی نکرده است. تعداد اندکی از سیاستمداران اروپایی به محدودسازی صادرات تجهیزات امنیتی به ایران تمایل دارند.
در پایان مقاله آمده است: اشتیاق افسارگسیخته برای تجارت با ایران همچنان در اروپا به شکل گسترده‌ای ادامه دارد. وزیر خارجه لوکزامبورگ نیز با وجود این اوضاع گفته است: «ایران به جامعه بین‌الملل بازگشته است». در حال حاضر، به نظر می‌رسد رهبران سیاسی اروپا آگاهانه یا ناآگاهانه در وضعیت نفی شدید خطرات توافق هسته‌ای ایران هستند. گفتنی است، ایران و دست‌نشانده‌های این کشور کردهای ایران، شهروندان اروپایی و پرسنل خدماتی فرانسه را در سراسر اروپا و نیز در لبنان کشته‌اند. پس از جشن‌های احیای روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا، مردم عادی ایران حتی بهایی سنگین‌تر در بیان مخالفت‌های خود و دموکراسی‌خواهی خواهند پرداخت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر