جمعه، شهریور ۰۶، ۱۳۹۴

#ایران#iran# دعوا سر هنر و فرهنگ است یا هژمونی

خامنه ای
28.8.2015

 
پس از زهر اتمی و در شرایط ”پسا توافق“، خامنه‌ای تلاش دارد برای کم کردن تاثیر زهر اتمی و جلوگیری از خوردن جام زهرهای دیگر خصوصاً جام زهر اجتماعی، بیش از پیش انقباض و سرکوب در جامعه را گسترش بدهد.
ولی‌فقیه نظام به خوبی می‌داند که در مرحله پسا توافق، چنان‌چه در زمینه اجتماعی از سرکوب و اختناق کوتاه بیاید، در چنین شرایطی مهار اوضاع از دست در رفته و خیزشهای اجتماعی گسترش پیدا می‌کند.

بنابراین تا آنجا که به ولی‌فقیه ارتجاع برمی‌گردد، نه تنها نمی‌خواهد چیزی از سیاست سرکوب و اختناق کم شود، بلکه اگر بتواند هر چه بیشتر جامعه را منقبض کند.

در این رابطه است که خامنه‌ای در دیدار با هیأت دولت آخوند حسن روحانی به‌رغم تأیید توافق اتمی، و تأیید بعضی از سیاستهای دولت روحانی در زمینه داخلی، اما در زمینه اجتماعی و فرهنگی ضمن ابراز نارضایتی و نگرانی، بر سرکوب و سانسور هر چه بیشتر تأکید می‌کند و می‌گوید: ”رودربایستی ندارد. اگر چنان‌چه می‌بینید فلان تئاتر، فلان فیلم، فلان کتاب، فلان نشریه با مبانی انقلاب و مبانی اسلام مخالف است، جلویش را بگیرید و با آن برخورد بکنید. رهاسازی فرهنگ اصلاً جایز نیست. یعنی مراقبت بشود آنچه اصل است، این است که مبانی انقلاب و مبانی استقلال کشور امام و مانند اینها باید محفوظ باشد“. (سایت خامنه‌ای 5شهریور 94)
پیش از این نیز خلیفه ارتجاع در دیدار با خبرگان رژیم در مورد مسائل فرهنگی ابراز نگرانی کرده و گفته است ”بنده هم نگرانم، حتی در مسایل فرهنگی، دولت محترم هم باید توجه بکند دیگران هم باید توجه بکنند. امیداورم مسئولان فرهنگی توجه داشته باشند که چه می‌کنند. با مسایل فرهنگی شوخی نمی‌شود کرد. بی‌ملاحظه‌گی نمی‌شود کرد. اگر چنان‌چه یک رخنه فرهنگی به‌وجود آمد مثل رخنه‌های اقتصادی نیست که بشود جمع کرد، پول جمع کرد یا سبد کالا داد یا یارانه نقدی داد اینجوری نیست به این آسانی دیگر قابل ترمیم نخواهد بود مشکلات زیادی دارد“.

واضح است وقتی در مرحله پسا توافق خامنه‌ای این‌گونه به صراحت رهنمود سرکوب مردم، سانسور فیلم، نشریه، کتاب و... می‌دهد، به خوبی می‌داند که اگر در این زمینه‌ها کمترین کوتاهی را بکند، به قول خودش ”مبانی انقلاب“ یعنی مبانی رژیم ولایت فقیه محفوظ نمی‌ماند.
به این دلیل است که هر گونه فعالیت هنری و فرهنگی اگر کوچکترین زاویه‌ای با ایدئولوژی منحط آخوندی و ولایت‌فقیهی داشته باشد، حتی اگر در چارچوب قوانین و مقررات این نظام هم باشد، باعث ایجاد شکاف می‌شود و این امر برای خامنه‌ای غیرقابل‌قبول است.
بنابراین هشدارهای خامنه‌ای به دولت روحانی در زمینه مسایل فرهنگی و هنری، در راستای حفظ مرز سرخهای نظام آخوندی در این زمینه‌ها و جلوگیری از شکاف است.
واقعیت این است که خامنه به‌خوبی دریافته است که بعد از زهرخوران مجبور است بیش از پیش کلاه ولایت را که پس معرکه است بچسبد. به‌خصوص که در دعوای هژمونی با رفسنجانی این مسأله ضرورت بیشتری پیدا می‌کند.

باند رفسنجانی ـ روحانی در شرایط ”پسا توافق “در جنگ هژمونی دنبال این هستند که امورات فرهنگی نظام را نیز قبضه کنند.

این دار‌و‌دسته و به‌ویژه شخص رفسنجانی، بر این گمان هستند که می‌توانند با مقداری سهل گرفتن در زمینه‌های فرهنگی و هنری به‌عنوان سوپاپ اطمینان نارضایتی مردم را مهار و کنترل کنند، و از این طریق مبانی نظام ولایت‌فقیه را آن‌چنان که باب میل خودشان است حفظ کنند.
در راستای همین سیاست است که هاشمی رفسنجانی با کنایه به حرفهای خامنه‌ای در سخنرانی خود مشهد گفت: ”اگر کسانی مانع ابراز علاقه به هنر شوند، مطمئن باشید از راههای دیگر در جامعه پخش می‌شود که در آن صورت بعید نیست جامعه به هرج و مرج برسد“. وی همچنین تأکید کرد که: ”به جای یک روزنامه دهها سایت باز شده که نمی‌تواند دریچه‌هایش را مسدود کرد“. (خبرگزاری ایسنا 5شهریور94)

بنابراین، این نحوه بیان خامنه‌ای هم به شرایط پس از تحریم و اجبار وی به پیش گرفتن سیاست انقباضی برمی‌گردد، و هم به دعوای هژمونی در رأس نظام که مجبور است سریعاً مواضع رفسنجانی را پاتک کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر