پنجشنبه، مرداد ۳۰، ۱۳۹۳

تحولات سياسي و نظامي در عراق

تاریخ ایجاد در 29 مرداد 1393
حمله نيروهاي مالكي و شبه نظاميان وابسته به او در حمله به تكريت شكست خوردند و از مواضع خود عقب نشيني كردند. تلويزيون التغيير به نقل از انقلابيون تكريت عراق اعلام كرد.  نيروهاي مالكي و شبه نظاميان كه از دو محور به تكريت حمله كرده بودند. عقب رانده شدند. در درگيريهاي تكريت دو تانك و سه هاموي به غنيمت گرفته شدند و نيروهاي مهاجم درهم‌شكسته شدند.
به گزارش تلويزيون الرافدين نظاميان مالكي خيابانها و ورودي هاي بيمارستان مدينه الطب در بغداد را به‌دليل انبوه اجساد كشته شدگان شبه نظاميان در پزشكي قانوني بستند. اين اجساد مربوط به افرادي است كه در درگيري با انقلابيون عشاير در تكريت كشته شده‌اند. 
در همين حال پنتاگون ، وزارت دفاع امريكا تاكيد كه ارتش آمريكا در حمايت از عمليات ارتش عراق در تكريت نقشي نداشته است.
منابع پزشكي در عراق اعلام كردند بر اثر بمباران مناطق مسكوني در تكريت توسط نيروهاي حكومتي عراق حداقل 5 تن كشته و چند تن ديگر مجروح شدند و فعالان عراقي ويدئويي بر روي شبكه هاي اجتماعي گذاشته اند كه نشان مي دهد بر اثر بمباران كور يك روستا در شرق تكريت دهها تن از مردم غير نظامي كشته و زخمي شده اند، آگاهان گفتند اين بمباران يك بمباران انتقامجويانه است كه ارتش مالكي  بعد از شكست درحمله اش به تكريت دست به اين جنايت زده است.

تلويزيون الرافدين گزارش داد: انقلابيون عراقي در يوسفيه واقع در جنوب بغداد، حمله بزرگي عليه نظاميان و  شبه نظاميان مالكي انجام دادند در اين حمله 7تن از شبه نظاميان مالكي كشته و 5تن مجروح شدند.

شيخ فائز الشاؤش، سخنگوي رسمي شوراي شيوخ عشاير انقلاب عراق به تلويزيون التغيير گفت: مي‌خواهم به دولت حيدر العبادي و سياستمداران عراق از سال 2003 به بعد بگويم اگر   آنها براي تغيير در جهت به ثبات رسيدن عراق جدي هستند، بايد ارتش و شبه‌نظاميان رژيم  ايران و شبه‌نظاميان دولت و احزاب فرقه‌گرا را از مناطق بپاخاسته بيرون بكشند.
 شيخ فائز الشاؤش تأكيد كرد بايد شبه‌نظاميان رژيم ايران و فرماندهان دستگاه امنيتي و فرماندهان شبه‌نظاميان و در رأس آنها مالكي، در دادگاههاي بين‌المللي محاكمه شوند سخنگوي رسمي شوراي شيوخ عشاير انقلاب عراق افزود: ما  خواهان پايان دادن به دخالت‌هاي رژيم ايران و شبه‌نظاميان رژيم ايران در امور عراق هستيم.

اياد علاوي رهبر ائتلاف الوطنيه طي مصاحبه يي با روزنامه الشرق الاوسط دربار ه وضعيت عراق بعد از رفتن مالكي گفت: مالكي ميراث بسيار طاقت‌فرسايي را براي كشور به جا گذاشت. در اين 8 سالي كه در حكومت بود مشكلاتي خلق شد كه حتي آنها را در بدترين خواب‌هايمان هم نمي‌ديديدم. … مردم عراق از فوريه 2011 در بغداد و بقيه استا‌نها به‌صورت قانوني، در حال قيام هستند. تظاهرات آنها گسترش پيدا كرد تا اين‌كه به جنبش مردمي گسترده‌اي تبديل شد.
مالكي تظاهركنندگان را ”داعش“ مي‌خواند. آنها ”داعش“ نيستند. آنها جنبش مردمي هستند كه از عشاير و قبايل و نيروهاي مدني ديگر تشكيل شده‌اند.
علاوي خواستار حسابرسي قانوني و قضايي مالكي شد و گفت: او و مقامات ديگر در حكومت بايد مورد حسابرسي قرار بگيرند چرا كه جان بسياري را هدف قرار دادند و به كشتار و دستگيري و نقض قانون اساسي و فساد مالي گسترده و زدن اتهام به وزراء مبادرت كردند.

برغم فراخوانهاي بين المللي براي تشكيل دولت ملي و فراگير در عراق، نوري مالكي كه دوره نخست وزيري او به پايان رسيده از حيدرالعبادي خواست به حكومت اكثريت سياسي رو بياورد و فراخوانهاي تشكيل دولت فراگير را نپذيرد.
مالكي در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت: از كسي كه اكنون موظف به ( تشكيل حكومت شده) مي خواهيم بر روي ميز خودش مجموعه زيادي از خواسته هاي چالش برانگيز و باج گيرانه قرار ندهد. و اگر امور به اينجا برسد كه بخواهند شروط خود را ديكته كنند و مانع و مشكلات در مقابل عمليات تشكيل حكومت قرار دهند از او مي خواهم فورا به تشكيل حكومت اكثريت رو بياورد.
الجزيره - 29 مرداد93

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر