امروز سه شنبه 28 اسد(مرداد) سال 1393 خورشیدی برابر با 19 آگوست 2014 میلادی، مصادف با نود و پنجمین سالگرد استقلال افغانستان است.
به گزارش العربیه، مراسم بزرگداشت از 95مین سالروز استقلال افغانستان تحت تدابیر شدید امنیتی با حضور مقام های بلندرتبه افغان و شماری از دیپلمات کشورهای مختلف مقیم در کابل در صحن وزارت دفاع این کشور تجلیل شد.

حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان دراین مراسم گفت:" استقلال، عزت و آزادی افغانستان بدون شک که مدیون دو عنصر مهم ملی ماست، یکی ایثار و فداکاری فرد فرد ملت و مردم افغانستان از یک گوشهء کشور تا به گوشه دیگر آن، دوم همبستگی، اتحاد و اتقاق ملی مردم ما."

شاه امان الله خان درسال 1919 میلادی با مقام های بریتانیا برای پایان دادن جنگ سوم افغان و انگلیس "پیمان راولپندی" را امضا کرد که براساس پیمان مذکور، بریتانیا که تا آن زمان قیمومیت سیاست خارجی افغانستان را به عهده داشت، استقلال کامل افغانستان را به رسمیت شناخت.

از آن روز به بعد هرسال در 28 اسد(مرداد) از سالروز استقلال افغانستان در سراسر این کشور تجلیل می شود و در این روز در افغانستان تعطیلات عمومی می باشد.

کرزی: امیدوارم انتخابات زودتر نتیجه بدهد

حامد کرزی که میان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ایستاده بود درمورد اعلام نتایج نهایی انتخابات این کشورگفت:"امیدوارهستیم که انتخابات افغانستان زودتر نتیجه بدهد. ملت افغانستان بی صبرانه در انتظار هستند و هر دو برادرما(عبدالله و اشرف غنی) که باهم توافقاتی کردند بخیر ملت افغانستان توافقات شان به نتیجه برسد و افغانستان صاحب حکومتی شود که همه ای مردم افغانستان آنرا از خود بدانند."

هشدار کرزی به پاکستان: دست از مداخلات بردارید

حامد کرزی در مراسم تجلیل از 95مین سالروز استقلال افغانستان هشدار داد که پاکستان باید از مداخلات اش در امور افغانستان دست بردارد.

هرچند دراین روزها میزان ناامنی در بیشتر ولایت های افغانستان افزایش یافته است و وزارت دفاع افغانستان به تازگی اعلام کرد که سازمان استخباراتی پاکستان گروه جدید از شبه نظامیان را برای ناامن ساختن افغانستان تشکیل داده و در نقاط مختلف افغانستان استخدام کرده اند و ماهیانه مبلغ 30 هزار کلدار پاکستانی به این شبه نظامیان پرداخت می نمایند.

حامد کرزی در مراسم امروز سه شنبه در مورد موجودیت ناامنی در افغانستان گفت:"روزی که حکومت جدید آمد هر دو برادرها(عبدالله و اشرف غنی) اینجا ایستاده اند و وعده می‌دهند که حکومتی محکم می‌سازند و افغانستان را از این نا امنی خلاص می‌کنند."