چهارشنبه، مرداد ۲۹، ۱۳۹۳

علت کلافگی روحانی؟

8:09:21 AM 1393/5/29
حسن روحانی
حسن روحانی


در ادامه جنگ و جدال باندهای رژیم بر سر مذاکرات هسته یی، باند ولی فقیه، دولت روحانی و تیم مذاکره کننده را به دلیل ”هزینه های گزاف در مذاکراتی که چیزی عاید نکرد“ (کیهان27مرداد) به به باد حمله گرفته است.
کیهان خامنه ای به نقل از یکی از مهره های رژیم ضمن اشاره به تمرکز و تلاش دولت روحانی برای رسیدن به نتیجه در ماه نوامبر، پیش بینی می کند که در ماه نوامبر تحول خاصی در پرونده هسته یی صورت نمی گیرد.
کیهان به لیستی از عقب نشینیهای دولت روحانی از جمله ”تبریک اعیاد یهودیان و یا محکومیت هلوکاست تا ملاقات های کاری و غیرکاری با مقامات آمریکایی چه از طریق روابط مستقیم و یا مذاکرات غیرمستقیم. تلفن مستقیم دو رئیس جمهور و یا پخش فیلم های تبلیغاتی از مقامات رسمی که مواضع عادلانه ایران را تشریح می کردند“. اشاره می کند که هیچ کدام از اینها هیچ فایده ای برای رژیم است.
از آنجا که رسانه های باند ولی فقیه به فرموده در سکوت هستند، حرفهای در گلو مانده خود ظرف سه ماه گذشته را در قالب نقل قول از این و آن مقام یا رسانه غربی می رسانند. در همین رابطه کیهان این بار متوسل به خود باند رفسنجانی- روحانی شده و از قول یکی از مهره های این باند می نویسد: ”هر چند حسن روحانی همه سازمان دولت خود را بر این پایه طراحی و آغاز کرد که در یک آینده قابل دسترس همین رئیس جمهور، مذاکرات هسته یی به سرانجام می رسد و تحریمها پایان می یابد، شواهد بسیاری حاکی است که چنین تصوری از مذاکرات هسته یی عاقلانه نبود و حتی ممکن است با نتایج معکوسی مواجه شود».
کیهان در مورد نتیجه نهایی مذاکرات نیز می افزاید: ”حسن روحانی در محاسبه زمان بندی 6ماهه یا 3ساله مذاکرات یک خطای استراتژیک مرتکب شد. زیرا غرب از نابودی همه تأسیسات هسته یی ایران به صورت یک جا، حتی یک گام کوتاه نمی آید و طرف ایرانی پذیرش چنین شروطی برایش دشوار است“.. (کیهان 27مرداد 93)
روزنامه به سکوت وادار شده دیگر باند ولی فقیه نیز با نقل قولی از یکی از وابسته گان باند رفسنجانی- روحانی در خارجه و به همان شیوه ”نقل قول“ خاطرنشان می کند که انتظارات روحانی برآورده نمی شود و مهلت 3ماهه نیز نیتجه جدی در برنخواهد داشت چرا که ”تقریباً سه ماه تا پایان مهلت در نظر گرفته شده برای رسیدن به توافق جامع میان ایران و قدرتهای جهانی درباره برنامه هسته یی باقی مانده است و خبرهای منتشر شده از محافل دیپلوماتیک حکایت از باقی ماندن اختلاف های جدی میان طرفین دارد“.
به زعم این روزنامه ها، علت واکنش های عصبی آخوند حسن روحانی در سه موضعگیری پیاپی علیه باند ولایت ناشی از عدم توفیق او در دستیابی به توافق نهایی است. روزنامه رسالت در این رابطه می نویسد: ”بر همین اساس یکی از فرضیه ها این است که روحانی با هدف به عقب راندن منتقدان و باز کردن فضایی بیشتر برای خود دست به حمله لفظی بی سابقه علیه آنها زده است. در تحلیلی دیگر این سخنان به واکنشی عصبی ناشی از فشار روانی تقلیل یافته است“. (رسالت 27مرداد93)
صرف نظر از درست یا غلط بودن این داوریها، رسانه های باند خامنه ای؛ این تک و پاتکها گویای وضعیت پوسیده نظام و شدت جنگ گرگها در جریان زهرخوران است.
یکی از باندها می خواهد با مذاکرات و آویختن به دامان آمریکا و غرب حریف را به حاشیه براند، باند دیگر نیز متقابلاً تلاش دارد باند رقیب را به کلی حذف کند و اگر نتواند دست کم آن را به حاشیه براند.
وضعیت کنونی نمودی از بن بست نظام است که اگر راه مذاکرات را تا انتها برود، باید جام زهر را به طور کامل سر بکشد و عواقب و آثار زهر را هم تحمل کند، اما اگر از خوردن زهر خودداری کند، در واقع باید خفگی را به جان بخرد که هر دو راه حل برای نظام ولایت آثار مرگبار دارد و انتهای مسیر دو راه یکی است که همانا سرنگونی تمامیت نظام ولایت فقیه می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر