شنبه، مرداد ۲۵، ۱۳۹۳

موج فزاینده‌ی اعدام‌ها در زندان‌های ایران


آمار اعدام‌شدگان در ایران، در ماه جاری ‫به طور فزاینده‌ای بالا رفته‬ و‫ ‬حاکمان‫ ایران برای جرایمی که در زمره جدی‌ترین جرایم قرار نمی‌گیرند نیز حکم اعدام صادر می‌کنند. در قوانین ایران برای جرایمی چون مواد مخدر، اقدام علیه امنیت ملی یا محاربه یا در رابطه با قصاص مجازات اعدام مقرر شده است.‬
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی و به نقل از سودویند؛ آمار اعدام‌ها در سال ٢٠١٣ طبق بررسى سازمان حقوق بشر ايران، بالاترين رقم را در ١٥ سال گذشته داشته است.‪‬
سازمان عفو بین‌الملل و دیگر سازمان‌های حقوق بشر بارها تاکید کرده‌اند که مجازات اعدام، بی رحمانه، غیرانسانی و اهانت‌آمیزترین مجازات به شمار می‌رود.
ده‌ها تن از زندانیان در ندامتگاه مرکزی کرج در انتظار اجرای حکم اعدام به سر می‌برند و امیدی به توقف این موج فزاینده‌ی اعدام‌ها در زندان‌های کشور وجود ندارد. ‫مقامات ایرانی آمار رسمی از احکام صادره اعدام منتشر نمی‌کنند.
‬احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر ایران و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل بارها از وضعیت اعدام‌ها در ایران و افزایش میزان آن انتقاد کرده‌اند و همواره از حکومت ایران خواسته است "به درخواست‌ها درباره خودداری از مجازات اعدام، به ویژه در مورد فعالان سیاسی و متهمان قاچاق مواد مخدر، توجه کند." اما ایران این موضوع را مساله‌ی داخلی خود می‌داند و همچنان به احکام قضایی خود پافشاری می‌کند.‬
به گزارش جرس، هفته پیش حکم اعدام رضا فلاح و عباس خورشیدی در زندان مرکزی کرج اجرا شد و اکنون تنها در سالن 7 زندان مرکزی کرج در مرداد 1393، سی و چهار زندانی در انتظار اجرای حکم اعدام خود هستند و گفته می‌شود در سالن 3 این زندان که محکومین مواد مخدر قرار دارند، 150 تن در نوبت اعدام قرار دارند.
سیاهه‌ی زیر بخشی از نام افرادی است که منتظر اجرای اعدام هستند و قوه قضاییه جمهوری اسلامی بی‌توجه به اعتراض آن‌ها درصدد اجرای حکم است ؛

بیست و یکم مرداد 1393
August 12, 2014

به گزارش حقوق بشر ایران، به نقل از رسانه‌های دولتی روز سه‌شنبه بیست و یکم مرداد، چهار زندانی در دو زندان مختلف ایران به دار آویخته شدند. سه تن از این زندانیان به نام‌های "ی.‌ح" (۴۸ ساله) و "ی‌.ر" متهم به آدم‌ربایی و تجاوز و زندانی دیگر به نام "م.‌ت" متهم به قتل در زندان بندرعباس و یک زندانی در زندان آمل به نام "غلامرضا.ح" (۲۸ ساله) به اتهام قتل به دار آویخته شدند.

صبح روز شنبه ۱۸ مرداد 1393
August 9, 2014

در این تاریخ چهار زندانی در زندان رشت اعدام شدند. به گزارش وب‌سایت رسمی دادگستری کل استان گیلان، سه تن از این زندانیان به اتهامات مرتبط با مواد مخدر محکوم به اعدام شده بودند. این زندانیان به نام‌های "ر.الف" (۴۴ ساله)، "م.الف" (۴۵ ساله) و "ع.گ" (۴۰ساله) شناسایی شدند. زندانی چهارم "ک.ص" در همان روز در رشت به دار آویخته شد .

سازمان‌های حقوق بشری مختلف همواره ایران را به نقض گسترده حقوق بشر از طریق اجرای مجازات اعدام متهم می‌کنند.
در هفته‌ای که گذشت دست‌کم ۷ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف اعدام شدند. براساس این گزارش صبح روز پنج‌شنبه ۱۶ مرداد‌ماه 1393، دو زندانی بلوچ به نام‌های محمد حنیف میر بلوچ زهی و عزیز نوتی زهی در زندان سراوان به دار آویخته شدند.
آنچنان که در وب‌سایت حقوق بشر ایران به نقل از فعالين حقوق بشر و دموكراسي در ايران آمده است؛ پنج زندانی از جمله یک مادر همراه با فرزندش، روز شنبه ۱۸ مرداد 1393، در زندان زاهدان به دار آویخته شدند. بر اساس این گزارش، فرد مذکور به نام "عثمان ده مرده" در زمان دستگیری به همراه مادر خود در حدود ۲ سال پیش ۱۷ سال سن داشته است. در این گزارش هیچ موردی در رابطه با اتهامات عنوان شده ذکر نشده است.
سه زندانی دیگر به نام‌های "رسول بخش دلشادی" (۲۸ ساله)، "علی بشام نارویی" (۳۲ ساله) و "کامران بامری" (۳۵ ساله) شناسایی شدند. اتهاماتی که این زندانیان به خاطر آن به اعدام محکوم شدند مشخص نیست.
گروه‌های دیگر حقوق بشر در مورد اعدام پنج زندانی دیگر در زندان‌های استان بلوچستان گزارش داده‌اند. این موارد شامل دو زندانی در زندان سراوان و سه زندانی در زندان چابهار می‌شود.
هیچ‌یک از اعدام‌های بلوچستان تاکنون توسط منابع رسمی اعلام نشده است.
انتخاب حسن روحانى به عنوان ریيس جمهورى و وعده‌هاى او در طول رقابت‌هاى انتخاباتى‌اش براى بهبود وضعيت حقوق بشر در ايران، به برخى خوشبينى‌ها در مورد مجازات مرگ منجر شده بود؛ اما پس از انتخابات نه تنها تعداد اعدام‌ها کم‌تر نشد، بلكه افزايش يافت.
در نیمه اول مردادماه 1393، سه زندانی در زندان رجایی شهر کرج که با نام شناسایی نشده بودند، همه به اتهام قتل محکوم به قصاص شده بودند، به دار آویخته شدند.
در قانون مجازات اسلامى مجازات قتل نفس، قتل قصاص نام دارد. در سال ٢٠١٣ دست كم ١٤٨ نفر با اتهام قتل اعدام شده‌اند.
اين آمار هشت برابر تعداد اعدام‌شدگان دوره مشابه در سال گذشته است. اين ارقام بالاترين درصد افزايش تعداد اعدام‌شدگان با موضوع مشخص قصاص را در سال‌هاى پيش نشان مى‌دهد.
زندانی دیگر که اعدام او برای امروز برنامه‌ریزی شده بود، در آخرین لحظه توسط خانواده مقتول مورد عفو قرار گرفت و اجرا نشد.
با توجه به قوانین ایران، قاتل محکوم به قصاص می‌شود و مقامات حکومت، مسوولیت این مجازات را بر دوش خانواده مقتول قرار می‌دهند.
پس از پایان یافتن ماه رمضان، مقامات ایران موج اعدام‌ها را از سر گرفته و رسانه‌های ایران ۱۱ مورد اعدام را گزارش داده‌اند که ۱۰ مورد از این اعدام‌ها در ملاءعام اجرا شده است.

۱۶ مرداد 1393
August 7, 2014

دو مرد به نام‌های "حسن چراغ علی زاده اصفهانی" و "حمید نصیری میر عزیزی"، به اتهام قتل به قصاص محکوم شده بودند. در ملاءعام در شهرستان کرمانشاه به دار آویخته شدند.
این اعدام‌ها در "میدان آزادی" کرمانشاه، که محل اجرای بسیاری از اعدام‌های در ملاءعام در سال‌های اخیر بوده است، انجام شد.

پانزدهم مرداد 1393
August 6, 2014
در تاریخ بالا چهار زندانی در ملاءعام در شهرستان شیراز به دار آویخته شدند. به گزارش وب‌سایت رسمی دادگستری استان فارس، دو تن از این زندانیان به اتهام لواط محکوم به اعدام شدند. این زندانیان به نام‌های "عبدالله.ق.چ" و "سلیمان.ق.چ" شناسایی شده‌اند. از آنجایی که هیچ اشاره‌ای به تجاوز به عنف در این گزارش نشده است، این احتمال وجود دارد که این افراد به جهت رابطه جنسی با همجنس خود به اعدام محکوم شدند.
دو زندانی دیگر نیز در شهرستان کرج به دار آویخته شدند که یکی از این اعدام‌ها در ملاءعام بود.
خبرگزاری تسنیم در مورد اعدام دو زندانی به نام‌های "عبادالله.ح" و "حسین.ت" در کرج گزارش داد.
حاکمیت جمهوری اسلامی مخالفت با حکم اعدام را برنمی‌تابد و آن را به مخالفت با احکام اسلامی تعبیر می‌کند.


کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی
که‌مپه‌ینی به‌رگری له‌ به‌ندکراوانی سیاسی و مه‌ده‌نی
Compagin In Defense of Civil & political Prisoners

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر