جمعه، مهر ۱۸، ۱۳۹۳



حسين ذوالفقاري
واحد مركزي خبري رژيم ملايان در 17 مهر 93 خبري با عنوان «حيدر العبادي : در صورت ادامه فشارهاي ائتلاف ملي و ايران استعفا مي کنم» را مطرح كرد. جرا رژيم ملايان به حيدر العبادي براي استعفا فشار مياورد؟
رژيم ملايان بركناري مالكي و نخست وزيري حيدر العبادي را يك كودتا عليه خود و مزدورانش ارزيابي كرد. از ابتدا روي كار آمدن عبادي رژيم تلاش كرد كه بتواند حيدر العبادي را همچون مالكي به زير عباي خامنه اي برده و مجددا سلطه خود را در عراق تثبيت و به جناياتش ادامه دهد.
سرتيپ پاسدار علي شمخاني بعنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي رژيم، از شروع بكار حيدر العبادي تاكنون بيش از 10 درخواست و پيشنهاد به دولت العبادي درجهت به انقياد درآوردن دولت عبادي به زير يوغ ملايان داده است تا آب رفته از جوي مالكي را با عبادي بازگرداند ولي عبادي جواب دلخواه رژيم را نداده است.
رژيم ملايان ابتدا تلاش داشت كه وزارت دفاع را كه سهم ائتلاف سني محسوب ميشد را اينبار به شيعيان بدهد تا فرماندهي آنرا به پاسدار هادي عامري بدهد. هادي عامري از دهه 1370 فرماند سپاه 9 بدر در نيروي قدس بوده و همواره در اين ساليان در عراق تحت فرماندهي قاسم سليماني اهداف رژيم ملايان را دنبال كرده است. هدف رژيم اين بود كه با بدست گرفتن وزارت دفاع اساس قدرت نظامي دوران مالكي كه وابسته به خودش را بود را حفظ كرده و همان خط مالكي را در سركوب مردم عراق بنفع منافع ملايان ادامه دهد. اما حيدر العبادي در هماهنگي با رئيس مجلس و رئيس جمهوري عراق با آن موافقت نكرد و آنرا سهم سني ها دانست.
بدنبال عدم موافقت العبادي با پست وزرات دفاعي، يكي از درخواست هاي جدي رژيم دادن پست وزارت كشور عراق به پاسدار هادي العامري شد و عليرغم اينكه مواطن (ائتلاف حكيم) با هادي عامري موافق نبود ولي با فشار مستقيم ملايان در تهران عمار حكيم هم با آن موافقت كرد ولي تاكنون العبادي آنرا نپذيرفته و اين يكي از اختلافات شديد ملايان با حيدر العبادي است.  از نظر رژيم ملايان وزير كشور يك نخست وزير كوچك در عراق است و ميتواند تحت عنوان امنيت تمامي تروريست هاي وابسته به رژيم مانند كتائب حزب الله، اعصاب الحق، 9 بدر، جيش المختار و ... در وزارت كشور سازمان بدهد  تا جنايات مالكي در رابطه با مردم عراق و بويژه  سني ها ادامه يابد و دولت العبادي را مجبور به اطاعت از منويات رژيم نمايد كه تا اين لحظه العبادي با آن موافقت نكرده است.
يكي از مهمترين اهرم پيش برد خط رژيم در عراق “دفتر فرماندهي كل قوا“ به رياست فاروق الاعراجي بود و رژيم ملايان درخواست داشت كه عبادي، همچنان اين دفتر، زير نظر مالكي بكارش ادامه دهد. اما حيدر العبادي برخلاف خواست رژيم ملايان “دفتر فرماندهي كل قوا“ را منحل كرد و تعداد قابل توجهي از  فرمانده هان ارشد نظامي تحت امر مالكي را بازنشسته نمود كه اين بسيار بر مالكي و رژيم ملايان گران آمد.
بدنبال بي پاسخ ماندن درخواست هاي پاسدار علي  شمخاني دبير شوراي عالي امنيت رژيم ملايان شروع به تهديد، حيدر العبادي كرد. اولين اقدام علني رژيم عليه حيدرالعبادي تظاهراتي بود كه توسط مالكي در بغداد شكل داده شد. عليرغم اينكه براي شركت در اين تظاهرات به هر نفر شركت كننده 50000 دينار عراقي حق الزحمه تعيين كردند ولي در اين تظاهرات بيش از دهها نفر شركت نكردند و شكست خورد.
واحد مركزي خبر رژيم ملايان در 17 مهر 93 در خبري با تيتر «حيدر العبادي : در صورت ادامه فشارهاي ائتلاف ملي و ايران استعفا مي کنم» گوشه اي از نارضايتي رژيم ملايان از عبادي را آشكار كرد و نوشت: «يک منبع بلند پايه در ائتلاف ملي عراق گفت :“حيدر البعادي تهديد کرد درصورت ادامه فشار هاي ائتلاف ملي ( بزرگترين ائتلاف شيعيان عراق ) با حمايت نوري المالکي و جمهوري اسلامي ايران عليه دولت و اقدام آن در تسهيل انجام ماموريت ائتلاف بين المللي براي نابودي داعش ، از مقام خود کناره گيري خواهد کرد “.منبع بلند پايه در ائتلاف ملي افزود احزاب و تشکل ائتلاف ملي بر اين باورند ائتلاف ملي به رهبري آمريکا در صدد گسترش نفوذ در عراق است و حيدر العبادي با تصميمات خود شرايط لازم را براي آنان فراهم کرده است و اين مسئله تهديدي براي منافع شيعيان منطقه و ايران و به نفع کشورهاي عربي حوزه خليج فارس است .اين منبع در ادامه گفت منافع غربي در صورتي در عراق محقق خواهد شد که عراق از محور ايران - روسيه دور شود ، نظام سياسي غير ديني در عراق حاکم شود و روابطش با اعراب و کشورهاي عربي حوزه خليج فارس بهبود يابد و از فعاليت شبه نظاميان ( شيعه ) در عراق کاملا جلوگيري شود .
رهبران سياسي در ائتلاف ملي عراق و متحد اصلي ايران پيشتر بارها درباره بازگشت تسلط سياسي و نظامي آمريکا و غرب بر عراق به بهانه نجات اين کشور از گروههاي تروريستي مانند داعش و نقش حيدر العبادي در تسهيل ورود آنان هشدار داده بودند ...»
بنابراين رژيم ملايان كه تا اين لحظه نتوانسته آنطور كه ميخواهد اهدافش را با العبادي پيش ببرد، حيدر العبادي را تهدي ميكند كه اگر خواسته ها و منافع ملايان عليه مردم عراق را در سرلوحه برنامه هايت قرار ندهي (كه مهمترين آن در اين لحظه، معرفي هادي العامري بعنوان وزير كشور است)  با ايجاد مشكلات و سنگ اندازيها توسط عواملم ترا ناچار به استعفا خواهم كرد.
بعداز انتخاب حيدر العبادي به نخست وزيري يك اختلاف در درون رژيم وجود داشت كه آيا بايد اين دولت را به رسميت شناخت و يا با تمام قوا براي حفظ مالكي تلاش كرد، لذا دو روز بعداز انتخاب حيدر العبادي رسما او را پذيرفتند. طرفداران اين پذيرش مطرح ميكردند كه اصرار و تلاش بيش از آنكه تاكنون براي حفظ مالكي كرديم را ادامه دهيم باعث ميشود كه:
1)    ائتلاف شيعه كه اهرم اصلي پيش برد خط رژيم در اين ساليان در عراق بوده شكسته خواهد شود
2)    سيستاني بعنوان يك مرجع تقليد رو در روي خامنه اي قرار خواهد گيرد.
3)    ادامه اين روند به تجزيه عراق مي انجامد
كه هر سه پارامتر فوق، استراتژيك به ضرر نظام است در حاليكه در مقابل هرچند حيدر العبادي براي ما (رژيم) مالكي نخواهد شد خودش از حزب الدعوه است كه جعفري و مالكي دو نخست وزيري قبلي هم از اين حزب بوده اند و با تجربه اي كه روي مالكي داريم كه بتدريج وابستگي او را به خودمان (رژيم) بالا برديم، عبادي را هم جذب نمائيم.
در جهت پيش برد خطش با عبادي تاكنون اقدامات كرده كه در بعضي موفق و در بعضي ناموفق بوده است. از جمله موفق شد كه مالكي را معاون رئيس جمهور بكند كه او را براي فشار به عبادي داشته باشد و همچنين 4 وزير از سازمان بدر (وابسته به سپاه قدس) را در دولت ائتلافي حيدر العبادي قرار داد، اما در  مورد وزارت دفاع و عدم انحلال دفتر فرماندهي كل قوا موفق نشده است. و در مورد وزارت كشور هم تا اين لحظه به خواسته اش نرسيده است
آنچه كه واقعيت دارد اين است كه با حذف مالكي رژيم ملايان هژموني اش در عراق كه در دوره دوم مالكي حاكم بود و حرف اول را ميزد بعداز مالكي به زير 50 افت كرده است ولي رژيم با تمام قوا براي برگشت به تعادل قبلي ميجنگد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر